در این راهنما، به بررسی ثبت و ارسال فاکتورهای اصلاحی و ابطالی سامانه مودیان پرداختهایم و شرح دادهایم که چگونه با نرمافزار حسابداری آنلاین لاندا، فاکتورهای اصلاحی و ابطالی صادر کنید.
منظور از فاکتور اصلاحی در سامانه مودیان چیست؟
قبل از ارسال فاکتورها به سامانه مودیان، احتیاج است که تمامی اقلام مربوطه در فاکتور خود را بررسی کنید و بعد اقدام به ارسال کنید. اما گاهی پیش میآید که نیاز پیدا میکنید موردی در فاکتور خود را اصلاح کنید (مانند نوع روش تسویه و تعداد اقلام) که در این شرایط، میبایست فاکتور اصلاحی صادر کنید. دقت کنید که برای فاکتور اصلاحی، میبایست یک کپی از فاکتور اصلی ایجاد کنید و فاکتور کپی شده را با تغییرات جدید به سامانه مودیان ارسال کنید.
لازم به ذکر است که اگر بخواهید تمامی کالاهای خود را برگشت بزنید، این نوع به عنوان فاکتور ابطالی در نظر گرفته خواهد شد و هیچگونه ارتباطی به فاکتور اصلاحی ندارد.
منظور از فاکتور ابطالی در سامانه مودیان چیست؟
در مواقعی پیش میآید که صورتحساب ما به دلایل مختلف نیاز دارد تا ابطال شود. این ابطالی میبایست هم در لاندا و هم در سامانه مودیان ثبت شود. همچنین همانگونه که بالاتر ذکر کردیم برای برگشت تمامی کالاها، میبایست فاکتور ابطالی صادر کرد و فاکتور ابطالی نیز به سامانه مودیان ارسال شود. بنابراین برگشت از فروش (به شرط برگشت تمامی اقلام) فاکتور ابطالی نام دارد.
ثبت و ارسال فاکتور اصلاحی به سامانه مودیان
برای ثبت فاکتور اصلاحی، قدم به قدم به صورت زیر عمل کنید:
- داخل پنلکاربری خود شده و از بخش فاکتورهای فروش، فاکتور مورد نظر خود را انتخاب کنید
- بعد از انتخاب فاکتور مورد نظر، برروی 3 نقطه کلیک کرده و کپی کردن را انتخاب کنید تا فاکتور مربوطه کپی شود
- حال در فرم باز شده، سند مرجع را برروی فاکتور اصلی خود قرار دهید و تغییرات مدنظر خود را برای کاهش یا افزایش کالاها، تغییر روش تسویه و... انجام دهید و ذخیره را بزنید
- شماره فاکتور اصلاحی را به صورت دستی، به آخرین شماره فاکتور خود تغییر دهید
- در بخش آخر، فاکتور جدید ایجاد شده را از بخش Tax به سامانه مودیان ارسال کنید
ثبت و ارسال فاکتور ابطالی به سامانه مودیان
برای ثبت فاکتور ابطالی، قدم به قدم به صورت زیر عمل کنید:
- داخل پنلکاربری خود شده و از بخش فاکتورهای فروش، فاکتور مورد نظر خود را انتخاب کنید
- بعد از انتخاب فاکتور مورد نظر، برروی 3 نقطه کلیک کرده و برگشت از فروش را انتخاب کنید.
- حال در فرم باز شده، بررسی کنید که سند مرجع برروی فاکتور اصلی انتخاب شده باشد
- شماره فاکتور ابطالی را به صورت دستی، به آخرین شماره فاکتور خود تغییر دهید
- فاکتور برگشتی یا ابطالی خود را از بخش برگشت از فروش در پنلکاربری خود، انتخاب کنید و از زبانه Tax، فاکتور ابطالی را به سامانه مودیان ارسال کنید
- در بخش آخر، فاکتور اصلی را از بخش فاکتورهای فروش، ابطال بزنید