ثبت سند حقوق و دستمزد یکی از فعالیتهای بسیار مهم و همچنین پیچیده در ثبت اسناد حسابداری است. در نرم افزار حسابداری آنلاین لاندا امکانی فراهم شده است که براحتی بتوانید اسناد مرتبط با حقوق و دستمزد را ایجاد کنید.
نخست: حسابداری حقوق و دستمزد یعنی چه؟
معنی و مفهوم حقوق و دستمزد اصلا سخت نیست، حسابداری و افرادی که به عنوان مسئول امور مالی و حسابداری در هر شرکت یا کسب و کاری مشغول فعالیت هستند باید کارکرد پرسنل را به صورت دقیق و مرتب محاسبه کنند و جزئیات آن را در قالب یک فیش رسمی با نام فیش حقوقی به کارکنان ارائه دهند. اطلاعاتی که در مورد حقوق و دستمزد کارکنان مجموعه وجود دارد باید هر ماه به صورت هزینه در دفاتر حسابداری ثبت شوند تا در محاسبات مالیاتی هم مورد محاسبه قرار بگیرند.
ثبت سند حقوق و دستمزد
ثبت سند حقوق و دستمزد در حسابداری در 2 سند مجزا انجام میشود. در ادامه هر یک از این اسناد به تفصیل شرح داده خواهند شد.
- ثبت سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد
- پرداخت حقوق و دستمزد و پرداخت سایر بدهیها مانند حق بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر حقوق پرداختنی
1. ثبت سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد
در انتهای هر ماه کارفرما بایستی هزینه حقوق و دستمزد شرکت یا موسسه خود را شناسایی کند. توجه به این نکته ضروری است که پرداخت حقوق و دستمزد ممکن است با تاخیر انجام شود یا در شرایطی که وضعیت نقدینگی شرکت مناسب نیست به صورت علی الحساب پرداخت گردد. صرف نظر از اینکه پرداخت حقوق و دستمزد در چه زمانی انجام میشود، سند شناسایی آن باید در انتهای هر ماه ایجاد گردد.
قالب سند شناسایی هزینه حقوق و دستمزد به صورت کلی به شکل زیر است
عنوان | بدهکار | بستانکار |
هزینه حقوق پایه | *** | 0 |
هزینه حق مسکن | *** | 0 |
20% بیمه سهم کارفرما | *** | 0 |
3% بیمه بیکاری | *** | 0 |
حقوق و دستمزد پرداختنی/پرسنل شماره 1 | 0 | *** |
حقوق و دستمزد پرداختنی/پرسنل شماره 2 | 0 | *** |
مالیات بر حقوق کارکنان پرداختنی | 0 | *** |
30% حق بیمه تامین اجتماعی پرداختنی | 0 | *** |
مثال ثبت سند حقوق و دستمزد
به عنوان مثال فرض کنید میخوهید حقوق و دستمزد یک پرسنل به نام سیاوش ملکی را محاسبه و پرداخت کنید. فرض کنید اطلاعات کارکرد این پرسنل به شرح زیر باشد:
کارکرد | 30 روز |
دستمزد روزانه | 893,008 |
پایه سنوات روزانه | 17,000 |
حق مسکن | 400,000 |
بن کارگری | 1,100,000 |
حق اولاد (برای دو فرزند) | 2,222,520 |
ماموریت و اضافه کار و سایر اقلام | 0 |
سند شناسایی حقوق و دستمزد
در اینصورت سند شناسایی حقوق و دستمزد به شکل زیر خواهد بود
حساب-شرح | بدهکار | بستانکار |
هزینه حقوق پایه | 27,300,240 | 0 |
هزینه فوق العاده مسکن و خوار و بار | 400,000 | 0 |
هزینه حق اولاد | 2,222,520 | 0 |
هزنیه بن کارگری | 1,100,000 | 0 |
20% سهم بیمه کارفرما | 5,760,048 | 0 |
3% بیمه بیکاری | 864,007 | 0 |
حقوق و دستمزد پرداختنی/سیاوش ملکی | 0 | 28,262,068 |
مالیات بر حقوق کارکنان پرداختنی | 0 | 744,676 |
30% حق بیمه سازمان تامین اجتماعی | 0 | 8,640,072 |
محاسبه مالیات به صورت خودکار در سامانه لاندا
* محاسبه مالیات بر پایه جدول مالیاتی سال 1397 انجام شده است. در ضمن طبق قانون، دو هفتم سهم بیمه کارگر از حقوق و دستمزد مشمول مالیات کسر میگردد.
نمونه فیش حقوقی در نرمافزار حسابداری آنلاین لاندا
نمونه فیش حقوقی این پرسنل در نرمافزار حسابداری آنلاین لاندا به شکل زیر خواهد بود:
2. پرداخت حقوق و دستمزد
پس از اینکه سند حقوق و دستمزد شناسایی شد، هر زمان که حقوق و دستمزد و یا بخشی از حقوق و دستمزد این پرسنل را پرداخت کردید، باید سند پرداختی به شکل زیر ثبت کنید. فرض کنید که این پرداخت از یکی از حسابهای بانکی شرکت انجام شده است.
شرح | بدهکار | بستانکار |
حقوق و دسمتزد پرداختنی/سیاوش ملکی | 28,262,068 | 0 |
موجودی نقد و بانک/حساب بانکی جاری نزد بانک سینا | 0 | 28,262,068 |
در مورد ثبت سند حقوق و دستمزد چه نکاتی را باید دانست؟
1. حسابداران یا صاحبان مشاغل برای ثبت سندهای حقوق و دستمزد حتماً باید با آخرین بخشنامههای قانون کار آشنا باشند.
2. کارفرمایان یا حسابداران میتوانند کارکنان را با صدور دقیق فیش حقوقی با ذکر تمام جزئیات آن از روند محاسبه حقوق و دستمزد آشنا کنند.
3. کارفرمایان میتوانند برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان از بانک عامل مربوط به حسابهای شرکت استفاده کنند.
4. سند حقوق و دستمزد در انتهای هرماه باید در یک سند مجزا ثبت شود و پیوستهای مربوط به سند شامل لیست الکترونیکی بیمه، خلاصه عملیات محاسباتی حقوق و دستمزد است که همراه با سند ثبت و نگهداری میشوند.
5. الزامی بر اینکه روز پرداخت حقوق و دستمزد با تاریخ محاسبه آن یکی باشد، نیست.
6. اگر کارفرمایان به کارکنان پرداختی تحت عنوان مساعده داشته باشند باید آن را در حساب سایر حساب های دریافتنی- مساعده کارکنان ثبت کنند.
7. حساب حقوق کارکنان باید به تفضیل در حساب سایر حسابهای پرداختنی مطالبات حقوق کارکنان، نام هر فرد به ثبت برسد.
8. 30 درصد بیمه پرداختی باید در حساب سایر حسابهای پرداختنی – اداره تامین اجتماعی در طرف بستانکار ثبت شود.
9. کارفرمایان باید توجه کنند که هزینه حقوق مندرج در اظهارنامه و دفاترحسابداری با جمع لیستهای ارسالی شرکت طی سال توسط واحدهای مالیاتی مطابقت داده میشود و اگر تفاوتی داشته باشد مشمول مالیات و جرائم خواهد شد.
10. در لیست حقوق و دستمزد محاسبه مالیات بسیار مهم است و باید طبق معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد همان سال مالی محاسبه گردد.
11. حسابداران در شرکتها با توجه به نوع شرکت میتوانند برای تهیه لیست حقوق و دستمزد از نرم افزار حسابداری آنلاین لاندا استفاده کنند.
آموزش ثبت سند حقوق و دستمزد بدون احتساب بیمه و مالیات
همونطور که میدونید یکی از مهمترین بخشهای اداری و مالی هر شرکتی محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان اون شرکته، با استفاده از سیستم حقوق و دستمزد لاندا، محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل شرکت به سادگی امکان پذیره. یکی از مهمترین مزایای سیستم حقوق و دستمزد لاندا، سادگی و سهولت کاربری اونه. برای انجام محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان در سیستم لاندا، فقط کافیه پلن حرفهای لاندا را تهیه کنید.
در ویدیو زیر قصد داریم تا حقوق پرسنل خود را در نرمافزار حسابداری آنلاین لاندا به نحوی ثبت کنیم که مبالغ بیمه و مالیات در آن لحاظ نشود.
مطالعه مطالب زیر میتواند مفید باشد:
سلام سایر کسورات در سند شناسایی حقوق و دستمزد به چه عنوانی می آید
سلام ببخشید اگه مساعده گرفته باشه یه پرسنل اونوقت چجوری واسه ش ثبت می زنیم زمان دریافت و زمان ثبت حقوق و دستمزد.؟ واگه طی ماه چندبار خرد خرد مبلغ کمی دریافت کرده باشه چی؟
سلام ثبت مرخصی منفی چگونه میشه؟
سلام وقت بخیر آیا الزامی برای ثبت جداگانه هزینه حقوق پایه و سایر مزایا هست؟ یا اگر تمامی مزایا و حقوق در یک حساب خلاصه بشه و بنام هزینه حقوق و دستمزد ثبت بشه مشکلی داره؟
حداقل اقلام حقوقی شامل مسکن، بن کارگری-خواروبار، و ... هر سال به صورت جداگانه اعلام میشود و شما هم باید جداگانه محاسبه کنید. همچنین ممکن است برای برخی اقلام حقوق و دستمزد حق بیمه تعلق نگیرد مانند حق ماموریت. همچنین اضافه کار جزو حقوق پایه نیست و در محاسبه عیدی و پاداش لحاظ نمیشود در صورتیکه همه را با هم جمع کرده و اعلام کنیم دچار اشکال محاسباتی می گردد.
میشه بگید محاسبات طرف بس چجوری محاسبه شده؟
در سمت بستانکار، به ازای هر پرسنل (بخوانید تفصیلی) یک ردیف سند (آرتیکل) وجود دارد که مبلغی خالص دریافتی وی (مبلغی که قرار است دریافت کند) را نشان میدهد. به عنوان مثال اگر حقوق ناخالص شخصی 100 باشد، 7% بابت بیمه تامین اجتماعی و اگر مشمول مالیات هم باشد مبلغ مالیات کسر شده و به عنوان خالص حقوق وی در نظر گرفته میشود. این عدد در سمت بستانکار ردیف همان شخص نوشته میشود. مالیات حقوق همه پرسنل با هم جمع شده و در ردیف بستانکار به عنوان مالیات پرداختنی حقوق ثبت شده است. 30% حق بیمه تامین اجتماعی هم در ردیف دیگری ثبت شده است.