پس از اولین ورود به سامانه برای شروع و راهاندازی سامانه در هر کسب و کار بایستی مراحل زیر را انجام دهید.
پس از ورود به سامانه کسب و کار آنلاین لاندا و پر کردن اطلاعات اصلی کسب و کار مراحل زیر را برای راهاندازی کامل سامانه دنبال فرمایید.
1. تعریف اطلاعات پایهای شامل:
- ساختار سازمانی: از بخش پیکربندی سامانه، واحدهای سازمانی را انتخاب کرده و ساختار سازمانی خود را به همان شکلی که وجود دارد تعریف نمایید. در این بخش ساختار درختی سازمان خود را تعریف کنید. به صورت پیشفرض در این بخش 1 یا 2 واحد از قبل تعریف شدهاند. هر واحد سازمانی معادل یک مرکز هزینه خواهد بود که بعدها در هنگام ثبت هزینه استفاده خواهد شد.
- مخاطبان: از پیکربندی، مخاطبان را انتخاب نمایید. در این بخش فهرست
- پرسنل
- اشخاص حقوقی که با آنها طرف حساب هستید (مشتریان، پیمانکاران، و ...)
- اشخاص حقیقی که با آنها طرف حساب هستید (مشاوران، حسابداران، تماسها، و ...)
را تعریف کنید.
- کالا و خدمات: در این بخش کالا و خدماتی که میفروشید و یا میخرید را تعریف نمایید. بعدها هنگام خرید یا فروش (فاکتور و پیشفاکتور) این کالا و خدمات انتخاب خواهند شد.
- حسابهای بانکی: از بخش پیکربندی و سپس حسابهای بانکی، همه حسابهای بانکی خود را تعریف نمایید. از این حسابها برای دریافت، پرداخت؛ انتقال وجه و هزینه استفاده خواهد شد.
- صندوقهای نقدی: از بخش پیکربندی و سپس صندوف، صندوقهای نقدی خود را تعریف نمایید. مثلا صندوق مرکزی، صندوق تنخواه فروش و ...
- سایر: اطلاعات پایه دیگری هم وجود دارند که در سیستم از قبل به صورت تعریف شده وجود دارند ولی میتوانید در صورت نیاز موارد جدیدی به آنها اضافه کرده و یا آنها را ویرایش نمایید. مانند:
- انواع خرید و فروش
- انواع مالیات بر ارزش افزوده
- حسابهای معین
- حسابهای کل
فهرست کامل اطلاعات پایه را مشاهده کنید
آموزش تعریف حسابهای بانکی و صندوقها نقدی
2. ثبت سند افتتاحیه: اولین اقدام اصلی پس از اینکه اطلاعات پایه خود را تعریف کردیم، ثبت سند افتتاحیه از روی سند اختتامیه سال قبل است. اگراطلاعات سال مالی پیشین هم در سامانه لاندا ایجاد شده باشد، خود سامانه به صورت اتوماتیک سند افتتاحیه را صادر خواهد کرد. برای ثبت سند افتتاحیه از بخش پیکربندی/عملیات حسابداری/ و سپس افتتاحیه را انتخاب نمایید.
نکته: در صورتیکه سند افتتاحیه ثبت شده باشد، در بخش عملیات حسابداری گزینه ثبت افتتاحیه وجود ندارد و میتوانید از بخش منوی اصلی، اسناد حسابداری و سپس سند حسابداری افتتاحیه را ویرایش نمایید.
نکته: در صورتیکه سند اختتامیه سال مالی پیش را ندارید، و یا ابهامی در خصوص ثبت سند افتتاحبه دارید، نگران نباشید میتوانید این مرحله را بعدا هم انجام دهید. میتوانید از یک حسابدار کمک بگیرید و سپس اقدام به ثبت سند افتتاحیه نمایید.
3. عملیات اصلی کسب و کار: تبریک میگوییم، اکنون میتوانید عملیات اصلی کسب و کار خود را انجام دهید:
- پیشفاکتور و فاکتور
- خرید
- ثبت هزینه
- دریافت و پرداخت
- انتقال وجه
- ثبت اسناد به صورت دستی
4. گزارشگیری: یکی از خواستههای اصلی مدیریت دریافت گزارشهای مدیریتی مناسب و کاربردی از سامانه است. در حال حاضر در سامانه لاندا موارد زیر پیش بینی شده است
- داشبورد
- صورت سود و زیان لحظهای
- گزارش ترازنامه (بیلان)
- مرور حساب
- حسابهای تفصیلی: از پیکربندی، حسابهای تفصیلی میتوانید مانده همه حسابهای تفصیلی اعم از طرف حساب، پرسنل، مشتری، فروشنده، حسابهای بانکی و ... را مشاهده نمایید.