در این مقاله نحوه ثبت سند حقوق و دستمزد در نرمافزار حسابداری آنلاین لاندا و دریافت فایلهای بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر حقوق شرح داده شده است.
برای ثبت سند حقوق و دستمزد در نرمافزار حسابداری لاندا به ترتیب بایستی مراحل زیر انجام گردد:
- ثبت مشخصات پرسنل
- ثبت حقوق و دستمزد
- دریافت فایلهای بیمه و مالیات برای ثبت در سایتهای سازمان تامین اجتماعی و مالیات بر حقوق.
- پرداخت حقوق و دستمزد
در ادامه هر یک از این مراحل شرح داده میشود.
1. ثبت مشخصات پرسنل
- برای مشاهده، ثبت، و یا ویرایش اطلاعات پرسنل از منوی اصلی، پیکربندی سامانه، و سپس مخاطب، شخص را انتخاب کنید.
برای ایجاد یک پرسنل جدید از منوی عملیات ایجاد پرسنل را انتخاب کنید. در فرم باز شده اطلاعات پرسنل را به صورت دقیق وارد نمایید. دقت داشته باشید برای ارائه فایل بیمه بایستی اطلاعاتی از قبیل شماره ملی، شماره شناسنامه، شغل، شماره بیمه، تاریخ تولد شخص به درستی وارد شده باشند، پس در ورود این اطلاعات دقت فرمایید.
- اگر شخصی را قبلا ایجاد کردهاید برای ویرایش اطلاعات بر روی آن سطر کلیک کرده تا high-light شود، سپس از منوی عملیات ویرایش را انتخاب کنید.
2. ثبت حقوق و دستمزد
- از بخش پیکربندی، حقوق و دستمزد را انتخاب کرده از منوی عملیات دکمه ایجاد را کلیک کنید. در فرم باز شده ماه (فروردین ... اسفند) را انتخاب کرده و تاریخ سند را مشخص کنید. تاریخ سند معمولا آخرین روز همان ماه است. مثلا برای حقوق و دستمزد فرودین تاریخ 1400/01/01 را انتخاب کنید.
- پرسنل وارد شده از بخش 1 را انتخاب کنید، مدت کارکرد و سایر اقلام را وارد کنید.
نکته:1 اگر شخصی اخیرا به لیست شما اضافه شده است حتما تاریخ شروع کار شخص را وارد کنید.
نکته 2: اگر شخصی از لیست شما خارج شده است، تاریخ ترک کار وی را انتخاب نمایید تا درگیر مشکلات سازمان تامین اجتماعی نشوید.
نکته 3: برای ورد اطلاعات مبالغ حتما آخرین بخشنامههای مرتبط با حداقل حقوق را مطالعه کنید و از یک مشاور مالی کمک بگیرید.
- دکمه ذخیره را بزنید. با کلیک بر روی دکمه ذخیره سند حقوق و دستمزد به صورت استاندارد توسط نرمافزار حسابداری آنلاین لاندا تولید شده و محاسبات بیمه و مالیات به صورت خودکار انجام میگیرد. جداول مالیاتی حقوق هر سال توسط کارشناسان ما در سامانه تعریف میشود بنابراین شما نگران هیچ چیزی نباشید.
اگر میخواهید بدانید سند حسابداری حقوق و دستمزد به چه صورتی ایجاد میشود، این مقاله را مطالعه کنید.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص اقلام حقوق و دستمزد سال 1398، نحوه ثبت حقوق و دستمزد را مشاهده کنید.
3. دریافت فایلهای بیمه و مالیات
برای دریافت فایلهای بیمه و مالیات، پس از ثبت حقوق و دستمزد بر روی سطر مورد نظر double-click کنید تا جزئیات آن سطر را مشاهده کنید، اگر همه اطلاعات وارد شده درست است، از منوی بالا (عملیات) دریافت فایلها را کلیک کنید تا فایلهای قابل ارائه به بیمه و مالیات را دریافت کنید. همچنین با double-click بر روی هر سطر در این بخش فیش حقوقی همان شخص را میتوانید مشاهده کرده و چاپ بگیرید.
4. پرداخت حقوق و دستمزد
پس از اینکه سند شناسایی حقوق و دستمزد صادر شد. هر زمان که پرداخت حقوق و دستمزد انجام شد از طریق فرم پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل را پرداخت کنید. ممکن است مثلا حقوق و دستمزد فرودین را 10 اردیبهشت پرداخت کنیم. به شکل زیر دقت فرمایید.
نکات مهم در خصوص پرداخت حقوق و دستمزد:
- سند شناسایی حقوق و دستمزد حتما باید انتهای هر ماه ایجاد شود، صرف نظر از اینکه پرداخت آن انجام میشود یا خیر
- ممکن است به علت مسائل مالی و یا سایر موارد حقوق افراد در چندین مرحله پرداخت شود. به ازای هر پرداخت و هر پرسنل باید یک سند پرداخت مطابق شکل بالا ایجاد کنید. تاریخ پرداخت تاریخ را روز جاری انتخاب کرده و در شرح بایستی علت پرداخت را دقیق بنویسید. (مثلا بابت حقوق و دستمزد فرودین 1399)
تنظیمات جدید حقوق و دستمزد در نرمافزار حسابداری لاندا
در نسخه جدید نرمافزار حسابداری آنلاین لاندا، شما میتوانید اقلام حقوق و دستمزد کسب و کار خود را به صورت جداگانه مشخص نمایید که هر کدام شامل مالیات و بیمه قرار بگیرند یا خیر. همچنین ضریب معافیت حق بیمه سهم کارمند را میتوانید وارد کنید. برای انجام این کار، کافیست از بخش پیکربندی سامانه، تنظیمات کسب و کار را انتخاب کنید. سپس از بخش حقوق و دستمزد، میتوانید تنظیمات مربوطه را پیادهسازی کنید:
آموزش ویدیویی دریافت فایلهای بیمه و مالیات
آموزش ویدیویی دریافت فایلهای بیمه و مالیات در نرمافزار حسابداری آنلاین لاندا را از دست ندهید: