Microsoft Power BI نرم‌افزار تجزیه و تحلیل داده و گزارش قدرتمند است که به شما این امکان را می‌دهد فایلهای Excel یا SQL خود را در این نرم‌افزار Import کنید و گزارش‌های کاربردی مختص خود را دریافت کنید.

هوش تجاری یا Business Intelligence چیست؟

هوش تجاری یا BI (Business Intelligence) به مجموعه‌ای از روش‌ها و فنون داده کاوی (Data Mining)، تجزیه و تحلیل داده‌ها، گزارش‌دهی و داشبوردسازی اطلاق می‌شود که به کمک آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های کسب و کار بهتر، سریع‌تر و مؤثرتر از داده‌های کسب و کار استفاده می‌شود. هوش تجاری معمولاً با استفاده از نرم‌افزارهای متخصصی برای جمع‌آوری، تحلیل و ارائه داده‌های کسب و کار، مانند چرخه عمر مشتری، تحلیل بازار، بهبود فرآیندهای کسب و کار و ایجاد راهبردهای بازاریابی و فروش انجام می‌شود. هدف نهایی هوش تجاری بهبود کارایی کسب و کار و افزایش سودآوری آن است.

اهمیت دریافت گزارشها با هوش تجاری (BI)

گزارش‌ها یکی از ابزارهای اصلی هوش تجاری هستند و بسیاری از تصمیمات کسب و کار بر اساس گزارش‌های تهیه شده با استفاده از داده‌های کسب و کار اتخاذ می‌شوند. بنابراین، اهمیت گزارش‌ها در هوش تجاری بسیار زیاد است. این گزارش‌ها معمولاً به دست مدیران و تیم‌های تصمیم‌گیری کسب و کار می‌رسند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعاتی از کسب و کار خود در دست بگیرند، عملکرد خود را بررسی کنند و تصمیمات بهتری بگیرند.

نرم‌افزار Power BI چیست؟

نرم‌افزار Power BI، یکی از محصولات شرکت مایکروسافت برای ساخت داشبوردهای تحلیلی است. این نرم‌افزار امکان ساخت داشبورد‌های تحلیلی، گزارش‌های مفهومی، نمودارها و جداول تحلیلی را برای کاربران فراهم می‌کند. با استفاده از نرم‌افزار Power BI، کاربران می‌توانند داشبوردهای تحلیلی خود را به سادگی طراحی و سفارشی کنند و نتایج تحلیلی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

گزارشها در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا، شاهد گزارش‌های متنوعی هستیم که به صورت نمودار دایره‌ای و یا میله‌ای، در دسترس کاربران قرار دارد. اما برخی گزارش‌ها مانند گزارش حساب شخص، به صورت اعداد و ارقام در دسترس شما عزیزان قرار دارد. یا در بخش گزارش کاردکس کالا که در این بخش هم به صورت اعداد و ارقام می‌توانید ریز ورودی یا خروجی‌های خود را مشاهده کنید. اما اگر بخواهیم گزارش کاردکس کالا یا گزارش حساب شخص را به صورت دایره‌ای دریافت کنیم، می‌توانیم از نرم‌افزار Power BI استفاده کنیم.

مقاله مرتبط: با امکانات نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا بیشتر آشنا شوید.

خروجی گرفتن Excel از گزارش‌ها در |سامانه لاندا|

در تمامی بخش‌های نرم‌افزار حسابداری تحت‌وب لاندا، 2 گزینه خروجی به صورت Excel و PDF وجود دارد. به عنوان مثال اگر بخواهیم از اطلاعات مشتریان خود در بخش گزارش حساب شخص خروجی Excel دریافت کنیم، همانند تصویر زیر می‌توانید جلو بروید:

خروجی گرفتن اکسل در گزارش حساب شخص نرم افزار حسابداری لاندا

نصب نرم‌افزار |Power BI| بر روی ویندوز

ابتدا از طریق لینکی که در بالاتر قرار داده شده، نسخه Desktop را دانلود و نصب نمایید. نصب نرم‌افزار به صورت ساده می‌باشد و نسخه Desktop نیز رایگان است و نیاز به فعال‌سازی ندارد. بعد از نصب نرم‌افزار، محیط نرم‌افزار Power BI به صورت زیر است:

محیط نرم‌افزار Power BI

Import گزارشها در Power BI

حال که گزارش حساب شخص را از نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا دریافت کرده‌اید، کافیست آن را در نرم‌افزار Power BI وارد کنید. برای این کار، گزینه Import Data From Excel را انتخاب کنید و فایل Excel خود را انتخاب کنید:

ایمپورت فایل اکسل در POWER BI

حال، با تیک گزینه Sheet، گزینه Load را کلیک کنید:

ایمپورت اطلاعات شیت در POWER BI

ایجاد نمودارها از گزارش حساب شخص در Power BI

حال کافیست عنوان و ستون‌هایی که می‌خواهیم در نرم‌افزار Power BI مشاهده شود را علامت زده و سپس نوع نمودار خود اعم از دایره‌ای، میله‌ای و... را انتخاب کرده تا نرم‌افزار Power BI، گزارش آن را تهیه کند. همانند شکل زیر:

نمایش نمودارها در POWER BI

خروجی گرفتن گزارش در نرم‌افزار Power BI

نرم‌افزار Power BI، به 2 صورت PDF و PBIT، خروجی صادر می‌کند. کافیست از منوی File، گزینه Export را انتخاب کنید:

خروجی گرفتن در نرم‌افزار POWER BI