برای همه کسب و کارها الزامی است تا گزارشها و اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی را به صورت منظم ایجاد کرده و اعلام نمایند. در این نوشته فهرستی از تکالیف مودی در قبال قانون ذکر شده است.

1. صورت معاملات فصلی (اطلاعیه)

تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی که مشمول ارسال فهرست معاملات می‌شوند مکلفند به استناد ماده 10 تبصره 3 آیین نامه اجرایی ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم صورت معاملات فصلی خود را تا یک ماه و نیم بعد از هر فصل از طریق پورتال سازمان tax.gov.ir به اداره امور مالیاتی ارسال نمایند و عدم ارسال به موقع  صورت معاملات مشمول جریمه‌ای معادل 1% مبلغ معاملاتی ست که فهرست آنها ارائه نشده است.

2. لیست حقوق ماهانه - مالیات حقوق

حسابداران و کارفرمایان می‌بایست بر اساس ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم شرکتها و اشخاص حقیقی، لیست حقوق پرداختی ماهانه به پرسنل را به واحد مالیاتی مربوطه تسلیم نمایند. اطلاعات پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان حقوق و میزان حقوق و مزایای پرداختی و مالیات مرتبط بر آن به شکل فایل الکترونیکی به پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ارسال می‌گردد. در قانون ذکر شده ظرف سی روز (30) لیست حقوق پرداختی ماهانه باید تسلیم شود یعنی اگر در روز سی و یکم حقوق پرداخت شود حداکثر تا روز سی ام ماه بعد باید لیست مربوطه به واحد مالیاتی ارائه شود در غیر این صورت مشمول جریمه می شوند.      
مودیان مالیاتی می توانند از طریق پورتال سازمان به نشانی salary.tax.gov.ir اقدام به ثبت حقوق و دستمزد ماهانه خود نمایند. دقت کنید که حتما فهرست حقوق باید تایید نهایی شده و شماره پیگیری دریافت کنید.

3. پلمپ دفاتر سالانه

بر اساس ماده 6 قانون تجارت (دفتر روزنامه؛ کل، دفتر دارائی) اشخاص حقوقی و حقیقی برای نگهداری و اظهار هزینه‌ها و درآمدهای روزانه، هفتگی و ماهانه موظف به دریافت دفاتر تجارتی می باشند، که هر ساله اداره دارایی و مالیات برای بررسی وضعیت حسابها و اخذ مالیات از این دفاتر (دفاتر پلمپ کل و روزنامه) رسیدگی و بازرسی‌های لازم را به عمل می‌آورد. دفاتر پلمپ به صورت دفتر کل و دفتر روزنامه در قطعات 50-100-150 برگی می باشند.  در صورتی که متقاضی دریافت پلمپ دفاتر هستید به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir (قسمت پلمپ دفاتر تجاری)  مراجعه فرمایید. برای تهیه دفاتر سال مالی جدید حتما می‌باید قبل از شروع سال اقدام نمایید.

4. گزارش مالیات بر ارزش افزوده و عوارض فصلی

مودیان مالیاتی باید در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده و هر سال گواهی خود را تمدید نمایند. پس از پایان هر فصل مودیان معمولا 15 روز فرصت دارند تا گزارش عوارض و ارزش افزوده خود را در سامانه https://www.evat.ir وارد نمایند. لازم اعداد و ارقام وارد شده در این گزارش با گزارش صورت معاملات فصلی که در بند 1 ذکر شده است یکسان باشند.

5. اظهارنامه مالیات بر عملکرد سالانه

پس از اتمام دوره مالی (پایان سال) معمولا تا آخر خرداد، یا تیرماه سال جدید فرصت دارید که گزارش عملکرد سالانه خود را اعلام نمایید. این مورد معمولا با اطلاع رسانیهای گسترده‌ای از طریق صدا و سیما، آگهی‌های محیطی به اطلاع عموم می‌رسد. برای ثبت گزارش عملکرد، سازمان امور مالیاتی هرسال نرم‎‌افزاری را که از پرتال سازمان قابل دریافت می‌باشد را آماده می‌کند که از همان طریق باید اقدام به ثبت گزارش نمود.

6. لیست حقوق ماهانه - بیمه حقوق

پس از پایان هر ماه و ثبت حقوق همانند بند 2 کسب و کارها 1 ماه فرصت دارند تا لیست بیمه را در پرتال سازمان تامین اجتماعی به نشانی https://samt.tamin.ir اعلام نمایند. در صورتیکه لیست شما نهایی شود، امکان پرداخت حق بیمه نیز از طریق همین سایت فراهم می‌شود و یا می‌توانید فیش پرداختنی را دانلود کرده و بعدا پرداخت نمایید. ممکن است به دلایلی لیست شما تایید نشود که در اینصورت بایستی حتما اشکال یا اشکالات به وجود آمده را بر طرف کرده و مجددا لیست بیمه را ارسال نمایید. 

صفر تا صد نرم‌افزار Salary

برای آموزش کار با نرم‌افزار سالاری، کافیست مقاله زیر را دنبال کنید:

صفر تا صد نرم‌افزار Salary (ارسال فهرست مالیات حقوق الکترونیک)

ثبت‌نام در نظام مالیاتی

برای ثبت‌نام در نظام مالیاتی کشور، کافیست مقاله زیر را دنبال کنید:

ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی نظام مالیاتی کشور

ارائه صورت معاملات فصلی در حسابداری

همچنین برای آشنایی با صورت معاملات فصلی، مقاله را بخوانید:

ارائه صورت معاملات فصلی در حسابداری