در چند سال اخیر، مالیات بر ارزش افزوده به انواع مالیاتهایی که در نظام مالیاتی کشور دریافت میشود، اضافه شده است. ما در این مقاله، مالیات و عوارض بر ارزش افزوده را توضیح خواهیم داد.

مقدمه

در مقالات قبلی، موجودی کالا و سیستم‌ نگهداری آن به روش ادواری و موجودی کالا و سیستم نگهداری آن به روش سیستم دائمی را توضیح دادیم که این مقالات، مرتبط با موضوع مالیات بر ارزش افزوده هستند و دانستن این 2 مقاله، به شما در درک مثالات مالیات بر ارزش افزوده، کمک خواهد کرد.

در چند سال اخیر، مالیات بر ارزش افزوده به انواع مالیاتهایی که در نظام مالیاتی کشور دریافت میشود، اضافه شده است. برای درک بهتر مفهوم این نوع مالیات، بهتر است ابتدا بدانیم ارزش افزوده در این قانون به چه معناست؟

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مطابق ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، ارزش افزوده عبارت است از تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین. مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیمی‌است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید اجناس و خدمات میپردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به دولت پرداخت کند. از آنجا که فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته است ولی مصرف‌کننده نهایی محسوب نمیشود، او حق دارد کل مالیاتهای ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات بر ارزش افزوده‌های دریافتی کسر کرده و مابه‌التفاوت را به دولت بپردازد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هرساله از سوی دولت مشخص میشود، این نرخ، درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش کالا یا خدمات است، مطابق ماده 14 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مأخذ محاسبه مالیات، بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب خواهد بود، در مواردی که صورتحساب موجود نباشد و یا از ارائه آن خودداری شود و یا به موجب اسناد و مدارک مثبته مشخص شود که ارزش مندرج در آنها واقعی نیست، مأخذ محاسبه مالیات، بهای روز کالا یا خدمت به تاریخ روز تعلق مالیات میباشد.

همانطور که گفته شد، نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هرساله از سوی دولت مشخص میشود، برای مثال این نرخ در سال 1395 معادل 9% تعیین شده که شامل 6% مالیات و 3% عوارض میباشد.

همچنین برای آشنایی با مالیات و سال مالیاتی، می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

سند حسابداری خرید کالا در سیستم ادواری حالتی که کالا مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده است

مثال: فروشگاه مازندران در 1395/09/08 کالایی به ارزش 4000000 ریال (بدون احتساب مالیات) به صورت نقد خریداری نمود. این کالا مشمول عوارض و مالیات برارزش افزوده میباشد. مطلوب است: صدور سند حسابداری خرید با فرض استفاده از سیستم ادواری.

صدور سند حسابداری خرید با فرض استفاده از سیستم ادواری

سند حسابداری خرید کالا در سیستم دائمی‌ حالتی که کالا مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده است

سند حسابداری خرید کاال در سیستم دائمی حالتی که کاال مشمول عوارض ومالیات بر ارزش افزوده است

سند حسابداری پرداخت هزینه حمل کالای خریداری شده در سیستم ادواری

درسیستم ادواری، این هزینه در حساب جداگانه‌ای تحت عنوان هزینه حمل کالای خریداری شده ثبت می‌شود. از آنجایی که هزینه حمل کالای خریداری شده باعث افزایش بهای تمام شده آن میشود، مشمول مالیات و عوارض بر ارزش افزوده است.

سند حسابداری پرداخت هزینه حمل کاالی خریداری شده در سیستم ادواری

سند حسابداری پرداخت هزینه حمل کالای خریداری شده در سیستم دائمی

در سیستم دائمی، این هزینه در حساب جداگانه‌ای تحت عنوان موجودی کالا ثبت می‌شود.

سند حسابداری پرداخت هزینه حمل کالای خریداری شده در سیستم دائمی