در این آموزش ویدیویی قصد داریم تا با استفاده از تابع arabic و roman، اعداد انگلیسی را به رومی و بالعکس تبدیل کنیم. فرمول‌نویسی در اکسل یکی از قابلیت‌های بسیار پرکاربرد آن است که مختص رشته یا قشر خاصی نمی‌شود و در تمامی زمینه‌ها کاربرد دارد.

مایکروسافت اکسل (Microsoft Excel) چیست؟

یکی از نرم‌افزارهایی که برای تهیه گزارشات مالی و انجام محاسبات پیچیده ریاضی و آماری و رسم نمودارها مورد استفاده حسابداران قرار میگیرد، نرم‌افزار Excel میباشد. شاید به ندرت بتوانید حسابداری را پیدا کنید که از این نرم‌افزار استفاده نکرده باشد.

نرم‌افزار Excel، توانمندی‌های بسیار زیادی دارد. این نرم‌افزار به نحوی طراحی شده است که میتوان آن را برای کارهای بسیار ساده (مثلا تهیه یک لیست) و همچنین تجزیه و تحلیلهای بسیار پیچیده مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل است که این نرم‌افزار هم توسط یک کارمند ساده حسابداری یا غیر حسابداری و هم توسط تحلیل‌گران مالی بسیار توانمند برای تجزیه و تحلیل‌های پیچیده مورد استفاده قرار میگیرد.

توابع و فرمول‌ها در اکسل

اکسل تعداد زیادی توابع داخلی ارائه می‌کند که می‌توانند برای انجام محاسبات خاص یا بازگرداندن اطلاعات مربوط به داده‌های صفحه‌گسترده‌ی شما، استفاده شوند. این توابع در دسته‌هایی مانند متنی، منطقی، ریاضی و... بخش‌بندی شده‌اند تا به شما کمک کنند تابع مورد نیاز خود را از منوی اکسل پیدا کنید.

تابع Roman در Excel

تابع Microsoft Excel ROMAN یک عدد را به عدد رومی تبدیل می‌کند. تابع ROMAN یک تابع داخلی در اکسل است که به عنوان تابع ریاضی طبقه بندی می‌شود. می‌توان از آن به عنوان تابع کاربرگ (WS) در اکسل استفاده کرد. به عنوان یک تابع کاربرگ، تابع ROMAN را می‌توان به عنوان بخشی از یک فرمول در سلول یک کاربرگ وارد کرد.

تابع Arabic در Excel

تابع ARABIC یک تابع ریاضی و مثلثاتی اکسل است. این تابع یک عدد رومی را به عدد عربی تبدیل می‌کند که البته برای تبدیل اعداد انگلیسی هم استفاده می‌شود. این تابع در در MS Excel 2013 معرفی شد.

تبدیل اعداد انگلیسی به رومی و بالعکس در مایکروسافت اکسل

برای این که بتوانیم در مایکروسافت اکسل اعداد انگلیسی خود را به اعداد رومی و یا بالعکس تبدیل کنیم، کافیست از 2 تابع arabic و raman استفاده کنیم. آموزش زیر، به شما در تبدیل اعداد، کمک خواهد کرد: