افرادی که در مشاغل دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، در صورتی که فرزند داشته باشند می‌توانند از حق اولاد و عائله‌مندی نیز بهره مند شوند

حق اولاد و کمک عائله‌مندی چیست؟ 

حق اولاد یا کمک عائله‌مندی یکی از مواردی است که در قسمت حقوق و مزایای فیش حقوقی دیده می‌شود. سازمان تامین اجتماعی جهت حمایت از تمامی‌بیمه شدگان تحت پوشش سازمان، که دارای فرزند می‌باشند، حق اولاد را جهت کمک به هزینه‌های فرزند داری، در نظر گرفته است. دقت کنید که کمک عائله‌مندی در بخش خصوصی همان حق اولاد است. اما برای کسانی که در بخش‌های دولتی کار می‌کنند حق اولاد با حق عائله‌مندی تفاوت دارد. در واقع کارمندان دولتی در کنار دریافت حق اولاد (تا سه فرزند) از کمک هزینه عائله‌مندی برای همسر نیز برخوردار می‌شوند. 

حق اولاد در قانون کار به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ 

مطابق با قانون 86 قانون کار کمک هزینه عائله‌مندی یا همان حق اولاد هم به زن و هم به مرد تعلق می‌گیرد. البته لازم به ذکر است جهت دریافت حق اولاد می‌بایست شروط زیر رعایت شود :  

  • سن فرزندانی که به والدینشان حق اولاد یا عائله‌مندی تعلق می‌گیرد باید زیر 18 سال باشد  و مشغول تحصیل باشند. 
  • فرزند بالای 18 سال در صورت تحصیل و یا وجود بیماری (با اثبات طبق گواهی کمیسیون‌های پزشکی ) قادر به شروع کار نباشند.  
  • کارمندان برای دریافت حق اولاد لازم است 720 روز سابقه  بیمه داشته باشند.  
  • کارگر مشمول مقررات قانون تامین اجتماعی باشد به عبارت دیگر، بیمه شده تامین اجتماعی باشد.  
  • در مواردی که زن و مرد هر دو در یک کارگاه مشغول به فعالیت باشند، در صورت داشتن شرایط فوق هر کدام به تنهایی محق دریافت کمک عائله‌مندی هستند. 

حق اولاد به چند فرزند تعلق می‌گیرد؟ 

سقف تعداد فرزند در قانون تنظیم جمعیت و خانواده، اصلاح شده است و دیگر از شروط قوانین تامین اجتماعی نمی‌باشد. لازم به ذکر است، هرگاه کارگری ازدواج کند، همسر وی از ازدواج قبلیش دارای فرزند باشد، کارگر بابت فرزند همسر خود، عائله‌مندی دریافت نمی‌کند. مگر در مورادی که فرزند همسر خود را با رعایت مقررات قانونی به فرزند خواندگی پذیرفته باشد. 

فرمول و نحوه محاسبه حق اولاد کارگران 

حق اولاد یا عائله‌مندی برای هر فرزند معادل حداقل سه روز کاری کارگر در ماه  می‌باشد که پرداخت کمک عائله‌مندی بر عهده کارفرما می‌باشد و باید در مواقع پرداخت مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت گردد. در تمامی‌مواردی که کارگر در مرخصی استعلاجی و یا مرخصی زایمان باشد که به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد کلاً بر عهده کارفرما می‌باشد. از انجایی که در مقررات کمک هزینه‌ها مثل مسکن، عائله‌مندی و ... بصورت ماهیانه می‌باشد. لذا کمک هزینه‌ها در ماههای 31 روز و یا 29 روزه فرقی ندارند و بصورت ماهیانه محاسبه می‌شوند. 

مبلغ حق اولاد در سال 1400 

همانطور که گفته شد برای هر فرزند بطور جداگانه حق اولاد تعلق می‌گیرد که در جدول زیر مبلغ حق اولاد را در سال 1400 می‌توانید مشاهده نمایید. 

آیا حق اولاد مشمول مالیات و بیمه می‌شود؟ 

مزایای مانند بن کارگری، بن مسکن، حق اولاد جز مزایای شاغل بودن می‌باشد و ارتباطی با شغل ندارد ولی در بخشنامه مالیاتی اشاره‌ای به مشمول مالیات نشدن موارد مذکور وجود ندارد. با بررسی قوانین مالیات حقوق به این نتیجه می‌رسیم که حق اولاد و عائله‌مندی مشمول مالیات می‌شوند. در مقابل اما حق اولاد جزو موارد معاف از بیمه است و شامل بیمه نمی‌شود. 

ثبت حق اولاد با استفاده از نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا 

در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا، با استفاده از ماژول حقوق و دستمزد، می‌توانید حق اولاد، بن کارگری، بن مسکن و... را ثبت نمایید. لازم به ذکر است که سامانه لاندا، فیش حقوقی را نیز در اختیارتان قرار خواهد داد. کافیست ابتدا داخل پنل کاربری خود در لاندا شده و سپس از بخش حقوق و دستمزد، بر روی ایجاد کلیک کنید. حال می‌توانید حق اولاد، بن کارگری و... را مشاهده نمایید. ثبت حقوق و دستمزد و حق اولاد آقای امینی، به شرح زیر است:  ثبت حق اولاد در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

همچنین فیش حقوقی کارمند مدنظر، به مانند تصویر زیر است:  

فیش حقوقی در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

در این آموزش، نحوه ثبت‌نام و ورود به نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا را مشاهده خواهید کرد. نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا، نسل جدید نرم‌افزارهای حسابداری بر بستر ابر است که ثبت‌نام و استفاده از این نرم‌افزار ابری، به مدت یک ماه رایگان است.