مجموعه اقداماتی که برای تحویل کالا از جانب فروشنده به مشتری (خریدار) انجام میشود، فروش کالا نام دارد. همچنین واحدهای تجاری در جریان چرخه عملیاتی خود، روشهای مختلفی را برای فروش کالا به کار میگیرند که ما در این مقاله، به آن می‌پردازیم.

فروش کالا در حسابداری

مجموعه اقداماتی که برای تحویل کالا از جانب فروشنده به مشتری (خریدار) انجام میشود، فروش کالا نام دارد. شرکتهای بازرگانی کالاها را خریداری نموده و با فروش آن کالاها، درآمد به دست می‌آورند. داراییهایی که در شرکت به قصد استفاده نگهداری میشوند، اگر به دلایلی (از جمله معاوضه، عدم احتیاج، از رده خارج شدن دارایی و... ) فروخته شوند، به حساب همان دارایی منظور میشوند. بنابراین در شرکت‌های بازرگانی حساب فروش کالا صرفا برای کالاهایی مورد استفاده قرار میگیرد که به قصد فروش خریداری شده باشند، نه مصرف و یا استفاده در شرکت.

روشهای فروش کالا

واحدهای تجاری در جریان چرخه عملیاتی خود روشهای مختلفی را برای فروش کالا به کار میگیرند، این روشها ممکن است به صورت نقد، نسیه (اعتباری)، از طریق پیش دریافت، اقساطی و یا امانی انجام شود. فروش صرفا به یکی از این روشها محدود نمیشود و احتمال دارد به صورت ترکیبی از نقد و نسیه و یا نقد و اقساط انجام شود. در ادامه به تشریح روشهای فروش پرداخته میشود.

  • فروش نقد

همزمان با تحویل کالا، وجه آن از مشتری دریافت میشود.

  • فروش نسیه

هنگام تحویل کالا، مشتری تعهد میکند که وجه آن را در زمان معینی (با توافق طرفین) پرداخت کند.

  • فروش از طریق پیش‌دریافت

اگر طبق قرارداد و قبل از تحویل کالا به مشتریان، مبلغی از آنان دریافت شود، به این مبلغ دریافت شده، پیش‌دریافت فروش میگویند که ممکن است معادل بخشی از بهای کالا و یا کل بهای آن باشد.

  • فروش اقساطی

در فروش اقساطی مبلغ فروش کالا بهصورت اقساط دریافت میشود. ممکن است در زمان فروش کالا، بخشی از مبلغ به صورت نقد دریافت شود و باقیمانده مبلغ، قسط‌بندی شود.

  • فروش امانی

در این حالت، مالک کالا (آمر)، کالا را برای فروش به شخص دیگری (حق‌العمل‌کار) ارسال میکند و حق‌العمل‌کار، کالای دریافتی را به نیابت از طرف آمر به فروش میرساند و درصدی از مبلغ فروش را به عنوان کارمزد دریافت میکند.

قرارداد فروش کالا

برگه‌ای است که مشخصات طرفین قرارداد، محل اجرا، نحوه پرداخت، مدت قرارداد و... در آن درج میشود. در واقع این قرارداد وظایف و تعهدات هر یک از طرفین قرارداد را مشخص میکند.

صورتحساب فروش (فاکتور فروش)

شرکت‌های تجاری در هنگام فروش کالا، صورتحساب یا فاکتور فروش صادر میکنند. این صورتحساب همراه با ارسال کالا به خریدار تحویل میشود و بیانگر آن است که باید خریدار مبلغ درج شده در فاکتور را پرداخت نماید (صورتحساب ارائه شده مطابق با دستورالعمل اجرایی ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم و ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده میباشد).

پیش‌فاکتور

پیش فاکتور عبارت است از سیاهه خریدی که فروشنده به عنوان پیشنهاد فروش یا تعین ارزش کالا یا خدمات و شرایط فروش با تعیین مدت اعتبار به درخواست خریدار و به نام وی صادر می‌نماید. در پیش‌فاکتور بایستی نام کالا و خدمات مورد نظر، تعداد و قیمت هر یک مشخص گردند. در پیش‌فاکتور تاریخ اعتبار مشخص می‌شود که پس از سپری شدن آن پیش‌فاکتور از اعتبار ساقط می‌شود.

معمولا قبل از اینکه فروش نهایی شود، پیش‌فاکتور صادر می‌شود و به تایید خریدار می‌رسد. پیش‌فاکتور تعهدی برای خریدار به منظور پرداخت پول ایجاد نمی‌کند و صرفا به عنوان یک پیشنهاد از سوی فروشنده می‌باشد. خریدار ممکن است همزمان از چندین فروشنده درخواست پیش‌فاکتور کرده و براساس قیمت، شرایط و ... تصمیم نهایی را بگیرد.

پیش‌فاکتور و فاکتور با نرم‌افزار حسابداری تحت وب (آنلاین) لاندا

نحوه پیش فاکتور و فاکتور زدن با نرم‌افزار آنلاین لاندا بسیار ساده می‌باشد به نحوی که امکانات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

امکان تبدیل پیش فاکتور به فاکتور با یک کلیک.

امکان مشاهده فاکتور و پیش‌فاکتور‌های صادر شده.

امکان اینکه مبلغ دریافتی از فاکتور را که ثبت کنید مبلغ از فاکتور شما کسر شده و همچنین سند آن ثبت می‌شود.

امکان اضافه کردن جدید (مشتری و نوع کالا و نوع فروش) در صفحه فاکتور و پیش‌فاکتور.

همچنین این آموزش را می‌توانید از طریق این لینک، مشاهده نمایید.