تدبیر و مهارت یک حسابدار به قدری حائز اهمیت است که می‌تواند نقش بسیار بزرگی در ارتقا و سود آن کسب و کار داشته و در زمان کوتاهی باعث ارتقاء سطح درآمدی صاحبان سهام شود. به این ترتیب لازم است که مهارت‌های یک حسابدار موفق را بدانید و آن‌ها‌ را در خویش پرورش دهید.

رویای یک حسابدار موفق

امروزه در بازارکار مالی و حسابدارای، فضای رقابتی شدیدی حکم فرماست و روش‌های موفقیت شغلی و داشتن ویژگی‌های یک حسابدار موفق، به یکی از موضوعات مهم و داغ تبدیل شده که ذهن هر حسابداری را درگیر خود نموده است.

احتمال دارد شما نیز تحت عنوان حسابدار و یا یک کارآموز حسابداری به این مطلب فکر کرده باشید که چطور می‌توانید در حرفه خودتان به موفقیت بیشتری برسید و از همکاران خود یک سر و گردن بالاتر باشید. برای آغاز کار و موفقیت در شغل حسابداری، نیاز به مهارتهای تخصصی، دانش کاربردی، قدرت تجزیه و تحلیل و از همه مهمتر تجربه مفید دارید.

همچنین ناآگاهی با مسائل مالی و قوانین مالیاتی و اشتباهات هر چند کوچک حسابداران می‌تواند زمینه‌ساز ضررهای مالی متعددی برای هر کسب و کاری گردد. در مقاله پیش‌رو، قصد داریم تا شما را با ویژگی‌ها و نیازهای اصلی یک حسابدار، آشنا کنیم.

1. داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط

داشتن تحصیلات دانشگاهی در یکی از رشته‌های حسابداری، مدیریت و اقتصاد باعث می‌شود حسابدار اطلاعات علمی کافی در زمینه کار خود داشته باشد.

2. تسلط به قوانین مالیاتی

مبحث مالیات بسیار مهم و حساس است. اشتباه و سهل انگاری در این بحث، قابل جبران نیست و هزینه‌های زیادی را به سازمان تحمیل می‌کند. برای همه حسابداران لازم است دانش کامل و تسلط لازم به قوانین مالیاتی مانند مالیات عملکرد، ارزش افزوده، حقوق و تکلیفی و معافیت‌های مالیاتی کشور داشته باشند.

3. داشتن روابط عمومی بالا و فن سخنوری

حسابدار باید توانایی خوبی در برقراری ارتباط موثر با مدیران و سهامداران شرکت و سازمان‌های بیرونی مانند اداره مالیات و بیمه و... داشته باشد. بتواند ارتباط کاری خوبی با سایر همکاران خود داشته باشد، توانایی اداره جلسات را داشته باشد و برای حضور در جلسات سازمان‌های بیرونی مانند دارایی، آمادگی کافی داشته باشد.

4. دقت بسیار بالا در کار

دقت و نظم در همه کارها لازم است. اما در مورد حسابداری این امر مهم‌تر است. چرا که حسابدار تمام روز با اعداد و ارقام ریز و درشت سر و کار دارد. او باید دقیق و سر موقع همه اتفاقات مالی را ثبت کرده، و کنترل و بازنگری دقیقی در کار روزانه خود داشته باشد.

5. رازداری کامل در مورد اطلاعات مالی شرکت

حسابدار همه اطلاعات مالی سازمان را می‌داند و مورد اعتماد است و از جزئی‌ترین مسائل مالی صاحبان سهام و مدیران آگاه است. در پاسخ به این اعتماد، لازم است بسیار رازدار باشد و از افشای مسائل مالی سازمان خود، خودداری کند.

6. آشنایی (شما بخوانید تسلط) در نرم‌افزارهای حسابداری و اکسل

از آنجا که استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری به یکی از ابزارهای مهم و بسیار کاربردی هر حسابدار تبدیل شده است، نیاز است تا شما به عنوان یک حسابدار، حداقل به یکی از نرم‌افزارهای حسابداری اشراف داشته باشید.

از آنجا که بیشتر نرم‌افزارهای حسابداری موجود در بازار، پیچیدگی زیادی دارند، استفاده از نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا، می‌تواند یکی از بهترین جایگزین‌های نرم‌افزارهای حسابداری باشد.

همچنین با تسلط بر نرم‌افزار مایکروسافت اکسل، می‌توانید سلاح گرم قدرتمندی همراه خود داشته باشید!

مقاله مرتبط: آموزش اکسل را با لاندا شروع کنید!

7. داشتن اطلاعات کافی در زمینه استانداردهای حسابداری

به عنوان آخرین پیشنهاد ما به کسانی که علاقه دارند یک حسابدار موفق شوند، آشنایی کافی با استانداردهای حسابداری است. استانداردهای حسابداری ایران که شامل 42 استاندارد است، توسط سازمان حسابرسی تنظیم می‌شود. بنابراین، استانداردهای حسابرسی، چارچوب کار حسابداران را تایید می‌کند.

مقاله مرتبط: با تمام استانداردهای حسابداری، آشنا شوید.

سایتهای مهم برای حسابداران

1. سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی

سایت بسیار مهم که یک حسابدار باید با آن به خوبی آشنا باشد و حداقل چند بار در سال باید به این سایت برای انجام امور مالیاتی مراجعه کند.

آدرس این سایت: tax.gov.ir

مقاله مرتبط: چگونگی ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی نظام مالیاتی کشور را یاد بگیرید.

2. سامانه یکپارچه تامین اجتماعی

از این سایت برای ارسال لیست و پرداخت بیمه استفاده می‌شود.

آدرس سایت: samt.tamin.ir

مقاله مرتبط: صفر تا صد نرم‌افزار Salary (ارسال فهرست مالیات حقوق الکترونیک) را بیاموزید.

3. سرویس‌های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی

با توجه به گسترش خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، این سامانه تمامی سرویس‌های موجود و همچنین خدمات غیر حضوری جدید سازمان را در یک کارگاه مجتمع و یکپارچه در خود جای داده است سامانه عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده این سامانه توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی ارزش افزوده ایجاد شده است.

آدرس سایت: es.tamin.ir

4. سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده

این سامانه توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی بر ارزش افزوده ایجاد شده است. مودیان مالیاتی و اشخاصی که ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، باید به این سایت مراجعه کنند.

آدرس سایت: evat.ir