نرم افزارهای حسابداری ابری نرم افزارهایی هستند که بدون نیاز به نصب و بدون وابستگی به سیستم عامل مشخص و از طریق مرورگرهای اینترنتی در دسترس هستند.

از زمان تولد نخستین کامپیوترها تا به امروز صنعت نرم‌افزار تکامل بسیار سریعی داشته است. از نرم‌افزارهایی که روی حافظه‌های فقط خواندنی برنامه‌ریزی می‌شدند و تنها توسط سازنده سخت‌افزار و فقط یک بار و فقط روی همان سخت‌افزار قابل نصب بود، تا بعدها نرم‌افزارهایی که نزدیک به زبان ماشین با زبانهایی مثل اسمبلی نوشته می‌شدند. بعد از آنها نوبت به زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالاتر و مخصوص سیستم‌عامل‌ها رسید که یک بار نوشته می‌شدند و به صورت بسته‌های نرم‌افزاری بر روی سیستم‌عامل‌های مشخصی قابل نصب بودند مثلا نرم‌افزار آفیس در ویندوز یا نرم‌افزار پخش موسیقی در مک یا نرم‌افزار مدیریت پارتیشن در لینوکس.

چرا استفاده از نرم‌افزارهای نیازمند به نصب کمتر شده؟

استفاده از نرم‌افزارهایی که خاص یک سیستم‌عامل باشند مطمئنا خوشایند نیست، همه تمایل به داشتن نرم‌افزارهایی دارند که بدون محدودیت و روی کلیه دستگاه‌ها قابل اجرا باشند. این مساله باعث می‌شود تولید‌کننده نرم‌افزار نیز بازار هدف بزرگ‌تری داشته باشد و نرم‌افزاری تولید شده توسط افراد بیشتری بدون توجه به سیستم‌عامل و دستگاهی که روی آن کار می‌کنند قابل استفاده باشد.

در حال حاضر نمی‌توان همه نرم‌افزارها را مستقل از سیستم‌عامل دید، بعضی نرم‌افزارها هستند که مختص سیستم‌عامل نوشته شده‌اند مثل نرم‌افزار پارتیشن‌بندی لینوکس، استفاده از این نرم‌افزار در محیط ویندوز با توجه به تفاوتهای ساختار فایل و نوع ذخیره‌سازی اطلاعات در لینوکس و ویندوز کاملا بی‌معنی است و مشخص است که هیچ توجیهی ندارد این نرم‌افزار به صورتی نوشته شود که در همه سیستم‌عامل‌ها قابل استفاده باشد.

اما فارغ از تعداد کمی ‌از نرم‌افزارها که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند خیلی از نرم‌افزارها وجود دارند که هدف اصلی آنها ورای سیستم‌عامل بوده و قرار است به طور عمومی‌ خدمتی را ارائه کنند، مثلا نرم‌افزارهای اشتراک آهنگ، نرم‌افزارهای ویرایشگر متن، برنامه‌های اداری و مالی، نرم‌افزارهای حسابداری و غیره.

حرکت از وب سایت‌ها به سمت نرم‌افزارهای تحت وب

تا چند سال گذشته اکثر خروجی که در اینترنت با آن مواجه بودیم وب سایت‌هایی بودند که در یک ارتباط تک سویه اطلاعاتی را در قالب چند رسانه‌ای (عکس و متن و فیلم) به ما انتقال می‌دادند. یعنی آدرس وب سایت را وارد می‌کردیم و آنچه که مشاهده می‌کردیم صفحات وب بود که اطلاعاتی را به ما انتقال می‌دادند.

اما با پیشرفت تکنولوژی مرورگرهای تحت وب، امروزه می‌توان قابلیت‌های بسیار زیادی را در قالب وب قرار داد. بازدیدکننده تنها بازدیدکننده نیست و می‌تواند با یک نرم‌افزار تعامل داشته باشد، ثبت نام کند، اطلاعاتی را دریافت کند، اطلاعاتی را برای پردازش قرار دهد و به طور خلاصه با وب سایت تعامل دو سویه داشته باشد. از طرف دیگر با استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب کاربر به هیچ وجه درگیر نصب نرم‌افزار نیست و نیازی ندارد اطلاع داشته باشد که نرم‌افزار روی چه سیستم‌عاملی نصب شده، با چه پلتفرمی‌ توسعه یافته، چه پیش‌نیازهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری دارد، با چه زبانی برنامه‌نویسی شده است. هیچ کدام از این‌ها نگرانی برای کاربر نخواهد بود. کاربر استفاده کننده خدمت خیلی ساده مرورگر را باز می‌کند آدرس را در url وارد کرده و از خدمات ارائه شده استفاده می‌کند.

Service یا خدمت چیست؟

به کلیه تسهیلاتی که در قالب نرم‌افزار تحت وب به کاربر داده می‌شود خدمت یا سرویس گفته می‌شود. سرویس یا خدمت آن چیزی است که برای کاربر ارزشی ایجاد می‌کند. به طور مثال در یک وب سایت مالی ممکن است چندین سرویس به کاربران ارائه کنیم: نرم‌افزار مدیریت پرسنل، نرم‌افزار مدیریت فاکتور و پیش فاکتور، صدور سند و غیره.

بسیاری از نرم‌افزارهایی که در سالهای نه چندان دور نیاز بود حتما روی سیستم‌عامل نصب شوند در حال حاضر به صورت آنلاین نیز در دسترس هستند. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان نرم‌افزارهای آفیس، مدیریت ارتباط با مشتری، خدمات الکترونیک دولتی، بانکداری الکترونیک و ... را برشمرد.

معرفی نرم‌افزار حسابداری تحت سیستم‌عامل و معایب آن

نرم‌افزار حسابداری نمونه دیگری از نرم‌افزارهای بسیار پرکاربرد است که تعداد زیادی از کسب و کارها به آن نیاز دارند. نرم‌افزارهای حسابداری رایج در بازار نرم‌افزارهایی هستند که روی سیستم‌عامل (در بیشتر موارد ویندوز) نصب می‌شوند و برای جلوگیری از کپی شدن یک قفل سخت افزاری نیز به همراه نرم‌افزار ارائه می‌شود که بایستی به کامپیوتر وصل شده باشند. اما تنها نیاز به نصب و استفاده از قفل سخت افزاری نیست که کار با این نرم‌افزارها را سخت می‌کند، مشکلات دیگری نیز وجود دارند که کاربر تمایل دارد که درگیر با آنها نباشد در زیر به برخی از این مشکلات اشاره میکنم:

  1. کاربر نیاز دارد روی هر سیستمی‌که قرار است روی آن به نرم‌افزار دسترسی داشته باشد نرم‌افزار را نصب کند
  2. برای بروزرسانی نرم‌افزار بایستی نرم‌افزار مجددا نصب شود و گاهی بروزرسانی نرم‌افزار باعث میشود سیستم به طور کلی از کاربر بیفتد و یا اطلاعات از دست برود
  3. کاربر نمی‌تواند خارج از محیط کاری به نرم‌افزار دسترسی داشته باشد و شبکه کردن نودهای راه دور در این روش معمولا غیر ممکن و در موارد ممکن دارای محدودیت‌های زیاد و دشوار است.
  4. حفظ بک آپ از اطلاعات و مدیریت بک آپ‌های موجود نه تنها نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد و در صورت کوتاهی باعث حذف اطلاعات بسیار زیادی میشود
  5. سیستم‌های حسابداری فعلی برای نصب نیازمند فضای ذخیره سازی جهت نگهداری فایل‌های نصب شده، اطلاعات ذخیره شده و فایل‌های پشتیبان هستند و علاوه بر آن ram و cpu و سایر منابع سیستم را نیز به طور قابل ملاحظه‌ای اشغال می‌کنند.

همچنین می‌توانید برای آشنایی بهتر با نرم‌افزارهای حسابداری تحت سیستم‌عامل، مقاله مقایسه نرم‌افزار حسابداری سپیدار با نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا را مطالعه نمایید.

معرفی نرم‌افزار حسابداری تحت وب یا آنلاین

نرم‌افزار حسابداری تحت وب نرم‌افزاری است که به ارائه قابلیت‌های نرم‌افزار حسابداری در بستر وب می‌پردازد. بدون اینکه نیاز باشد نرم‌افزار نصب شود، پیکربندی خاصی روی آن انجام شود و یا اینکه کاربر نگرانی بابت حفظ اطلاعات خود داشته باشد. نرم‌افزار حسابداری تحت وب کلیه امکانات نرم‌افزارهای نصبی تحت سیستم‌عامل را ارائه می‌کند و علاوه بر آن سختی‌های استفاده از آن نرم‌افزارها را نیز بر طرف می‌نماید. این نرم‌افزارها در سرور مشتری نصب و نگهداری می‌شوند و با مشکلاتی از قبیل نگهداری، پشتیبانی و نصب نگارشهای تازه نرم‌افزار مواجهند.

نسل بعدی نرم‌افزارهای تحت وب، نرم‌افزارهای آنلاین یا ابری است. این گونه نرم‌افزارها که به آنها (saas (Software as a Service نیز گفته می‌شود، سامانه‌هایی هستند که به صورت آنلاین و بر بستر اینترنت قابل استفاده هستند. در این روش، مشتری در سایت ارائه دهنده خدمات ثبت نام کرده و بر اساس اطلاعاتی که وارد می‌کند بستر اختصاصی وی بر روی سرورهایی که در دیتاسنترهای بزرگ و مطمئن قرار دارد ایجاد می‌شود. هزینه این نرم‌افزارها معولا براساس مدت استفاده و کاربر مشخص شده و مشتری فقط برای چیزی که استفاده می‌کند پول پرداخت می‌کند. با توجه به قرارگیری این نرم‌افزارها در بستر ابر هزینه نگهداری و نیروی انسانی فنی سازمان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. مشکلاتی مانند بروز رسانی، پشتیبانی و نگهداری در این روش در حد 0 کاهش یافته و استفاده از نرم‌افزار از هر مکان و در هر زمانی مممکن می‌شود.

علاوه بر اینها، ما بررسی تخصصی بر نرم‌افزارهایی مثل Wave Financial، QuickBooks  و FreshBooks داشته‌ایم که می‌توانید در زیر بخوانید:

نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

ما با توجه به نیازهای بازار نرم‌افزاری را تولید کردیم که پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و مدیریت اطلاعات مالی و حسابداری را تا حد زیادی تسهیل کند. این نرم‌افزار در حال حاضر شامل بخشهای زیر می‌باشد:

  • حسابداری
  • خرید و فروش
  • دریافت و پرداخت
  • حقوق و دستمزد
  • گزارشهای مدیریتی و... که می‌توانید تمام ویژگی‌های لاندا را در این بخش مشاهده نمایید.

استفاده از حسابداری آنلاین و ابری لاندا به مدت یکماه کاملا رایگان است و می‌توانید از تمامی‌ امکانات آن بهره گرفته و در صورت نیاز اقدام به تمدید اشتراک نمایید.

ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

ثبت‌نام در حسابداری آنلاین لاندا به سادگی انجام می‌شود. فقط کافیست از بخش Menu سایت، بر روی ثبت‌نام کلیک کنید. همچنین آموزش ثبت‌نام در حسابداری آنلاین لاندا را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید: