استفاده از حسابداری آنلاین برای کسب و کارها و افرادی که در مدیریت مالی شخصی خود ریزبین هستند، مزایای زیادی دارد. در این مقاله، به بررسی حسابداری آنلاین می‌پردازیم.

مقدمه

هنوز بسیاری از کاربران با مفهوم حسابداری آنلاین آشنایی ندارند! مفهوم یا به قولی ابزاری که این روزها با آمدن هوش مصنوعی‌های مختلف و گستردگی اینترنت، بسیار رایج شده است. در این مقاله قصد داریم از حسابداری آنلاین که با نام‌های حسابداری ابری یا حسابداری تحت وب نیز یاد می‌شود، صحبت کنیم. همراه ما باشید.

آشنایی با حسابداری آنلاین یا ابری

نسل جدید، راحتی، کم هزینه، شکیل و زیباتر، همیشه در دسترس، در هر زمان و هر مکان، از جمله صفاتی است که می‌توان به حسابداری آنلاین نسبت داد.

تصور کنید که کارمند حسابداری هستید و به برای ثبت فاکتورهای فروش و خرید و یا ثبت دریافتی‌ها و پرداختی‌ها، باید هر روز صبح ساعت 6 از منزل به سمت محل کار خارج شوید. علاوه بر زمانی که شما هنگام رفت و برگشت متحمل خواهید شد، فشار کاری زیادی نیر بر دوش شما خواهد بود.

حسابداری آنلاین، برای برطرف کردن این مشکلات ایجاد شده است. در خانه می‌توانید بمانید و با استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی خود، امور روزمره شرکت را از جمله موارد زیر انجام دهید:

  • پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان
  • ثبت فاکتورهای فروش و فاکتورهای خرید
  • ثبت دریافتی‌ها و پرداختی‌ها
  • افتتاح حساب‌ها یا بستن حساب‌های حسابداری و...

بازار سیستم‌های حسابداری آنلاین

همیشه عدد و رقم‌ها، از ما بهتر و دقیق‌تر صحبت می‌کنند. اندازه بازار سیستم‌های حسابداری آنلاین جهانی در سال 2021 مبلغ 3403.3 میلیون دلار بود و پیش‌بینی می‌شود که بازار تا سال 2031 با 12.1درصد افزایش به 10260.37 میلیون دلار برسد. (بازار سیستم‌های حسابداری آنلاین به صنعتی اشاره دارد که نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین یا ابری را برای اهداف حسابداری و مدیریت مالی ارائه می دهد.)

نکته حائز اهمیت در مورد این آمار این است که اطلاعات فوق، در ماه دسامبر سال 2023 توسط مجله businessresearchinsights برآورد و منتشر شده است که نشان از دقت بالا و منبع این آمار می‌دهد.

حسابداری آنلاین مناسب چه کسب و کارهایی است؟

حسابداری آنلاین برای کسب و کار مختلفی استفاده می‌شود و طیف خاصی را شامل نمی‌شود. البته اکثرا مالکان کسب و کارهای کوچک و متوسط (sme)، از حسابداری آنلاین استفاده می‌کنند. برخی از کسب و کارهایی که ممکن است از حسابداری آنلاین بهره‌مند شوند عبارتند از:

  • کسب و کارهای خدماتی: شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مانند مشاوران، وکلای حقوقی، مهندسین، و ... که به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند، می‌توانند از حسابداری آنلاین برای پیگیری هزینه‌ها و صدور فاکتورها بهره‌مند شوند.
  • فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک: کسب و کارهایی که محصولات خود را آنلاین فروش می‌دهند نیاز به ردیابی سفارشات، مدیریت موجودی، و حسابداری دقیق دارند که حسابداری آنلاین می‌تواند در این زمینه مفید باشد.
  • رستوران‌ها و فست‌فودها: حسابداری آنلاین می‌تواند به مدیریت هزینه‌ها، پرداخت به تامین‌کنندگان، و پیگیری درآمد برای کسب و کارهای خدمات غذایی کمک کند.
  • کسب و کارهای ساخت و تولید: شرکت‌های تولیدی نیاز به مدیریت موجودی، پیگیری هزینه‌های تولید، و صدور فاکتورهای مرتبط با سفارشات دارند.
  • کسب و کارهای بازرگانی: شرکت‌های بازرگانی داخلی و خارجی مختلفی که به مشتریان خود کالا ارائه می‌دهند، می‌توانند از حسابداری آنلاین برای پیگیری هزینه‌ها و صدور فاکتورها استفاده کنند. همچنین قابلیت رهگیری کالاها در انبارهای مختلف، از جمله مزایای حسابداری آنلاین است.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای حسابداری ابری

انتخاب بهترین نرم‌افزار برای بهره بردن از حسابداری آنلاین، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. این پارامترها می‌تواند به نوع استفاده یا قابلیت‌های نرم‌افزار تغییر کند. اما بهترین نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین، شامل موارد زیر می‌شود:

  • QuickBooks Online

یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری ابری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط که امکاناتی مانند مدیریت فاکتورها، پرداخت‌ها، پیگیری هزینه‌ها و گزارش‌های مالی فراهم می‌کند.

  • Xero

نرم‌افزار حسابداری ابری که برای SMEs و حتی کسب و کارهای بزرگ مناسب است و امکاناتی مانند مدیریت مالی، پرداخت‌ها، گزارش‌های مالی و ارتباط بانکی را فراهم می‌کند.

  • Zoho Books

مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به همراه ارائه امکاناتی مانند مدیریت فاکتورها، مانیتورینگ هزینه‌ها، گزارش‌های مالی و مدیریت موجودی.

  • Wave

یک نرم‌افزار حسابداری ابری رایگان است که برای کسب و کارهای کوچک مناسب است و امکاناتی مانند ارسال فاکتور، پیگیری درآمد و هزینه، و گزارش‌های ساده فراهم می‌کند.

  • FreshBooks

خدمات حسابداری ابری برای کارآفرینان، فریلنسرها و کسب و کارهای کوچک که امکاناتی مانند فاکتوردهی، پرداخت‌ها، گزارش‌های مالی و ارسال ایمیل به مشتریان دارد.

آشنایی با نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا یکی از نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین محبوب در ایران است. این نرم‌افزار به کاربران این امکان را می‌دهد که به صورت آنلاین اقدام به مدیریت موارد مالی و حسابداری کسب و کار خود کنند. در زیر تعدادی از ویژگی‌ها و امکانات اصلی نرم‌افزار حسابداری لاندا آورده شده است:

  • مدیریت فاکتورها:

ایجاد، ارسال، و پیگیری فاکتورهای فروش.

  • پیگیری هزینه‌ها:

ثبت و مدیریت هزینه‌ها و هزینه‌های ثابت.

  • مدیریت موجودی:

پیگیری موجودی کالاها و محصولات.

  • گزارش‌دهی مالی:

ایجاد گزارش‌های مالی مختلف برای تجزیه و تحلیل وضعیت مالی کسب و کار.

  • پیگیری درآمد و هزینه:

نمایش و ثبت درآمد و هزینه‌های مختلف کسب و کار.

  • کنترل دسترسی:

تعیین سطوح دسترسی مختلف برای اعضای تیم و همکاران.

ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

برای ثبت‌نام در سامانه لاندا، کافیست از طریق لینک زیر، اقدام نمایید: