حسابداری شرکتی، شاخه‌ای بسیار مهم است که تمام امور شرکت‌ها را از جمله خرید و فروش، حقوق و دستمزد، صندوق و... را مدیریت می‌کند. حال اگر نرم‌افزار حسابداری آنلاین شرکتی داشته باشیم، می‌توانیم با هزینه کمتر و قابلیت‌های بیشتر، حسابداری شرکتی خود را انجام دهیم.

حسابداری شرکتی چیست؟

نوع فعالیت و فرایندهایی که در هر شرکت انجام می‌شود، سبب می‌شود تا شاخه‌های مختلفی از حسابداری تشکیل شود. حسابداری شرکتی، شاخه‌ای بسیار مهم است که تمام امور شرکت‌ها را از جمله خرید و فروش، حقوق و دستمزد، صندوق و... را مدیریت می‌کند.

مدیرانی که از نرم‌افزارهای حسابداری مخصوص شرکتها استفاده می‌کنند، با دریافت گزارش‌های متنوع و کاربردی، تفسیر نتایج مالی شرکت و از همه مهم‌تر ایجاد و دریافت صورتهای مالی، می‌توانند تصمیم‌های کاربردی بهتر و بیشتری دریافت کنند.

انواع حسابداری شرکت‌ها

جالب است بدانید که در این بخش هم، حسابداری شرکتی در شرکت‌های دولتی و خصوصی، دارای زیرشاخه‌های متفاوتی هستند. انواع حسابداری شرکت‌ها شامل:

  • حسابداری شرکت‌های بازرگانی
  • حسابداری شرکت‌های خدماتی
  • حسابداری شرکت‌های پیمانکاری
  • حسابداری شرکت‌های تولیدی

حسابداری شرکت‌های بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی یا شرکت‌های تجاری درواقع شرکتهایی هستند که در حوزه خرید و فروش کالا یا خدمات به منظور کسب سود و درآمد فعالیت می‌کنند. آنها کالاهایی را خریداری کرده و بدون اینکه در ماهیت آنها تغییری دهند، می‌فروشند. شرکتهای بازرگانی می‌توانند در قالب یکی از انواع شرکتها در قانون تجارت فعالیت خود را شروع کنند. اختلاف خرید و فروش پس از کسر هزینه‌هایی مانند حمل کالا، گمرکی، حقوق و دستمزد میزان سود را مشخص می‌کند.

نکته بسیار مهم: حسابداری شرکت‌های بازرگانی اطلاعات و گزارش‌های کامل و دقیقی از میزان سود و زیان شرکت، خرید و فروش و ترازنامه‌های مالی شرکت در طول یک دوره مالی مشخص را ارائه می‌دهد.

مقاله مرتبط را بخوانید: حسابداری شرکت‌های بازرگانی با نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

حسابداری شرکت‌های خدماتی

شرکتهای خدماتی شرکتهایی هستند که بجای فروش کالا، خدماتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. حمل و نقل و جابه جایی، خدمات مربوط به فضاهای سبز، تعمیرات خودرو و ساختمانها و... از جمله شرکت‌های خدمات هستند.

در حسابداری شرکت‌های خدماتی، ابتدا حسابدار تمام اطلاعات مالی شرکت را جمع‌آوری می‌نماید و سپس اطلاعات بدست آمده را تجزیه و تحلیل و ثبت می‌کند.

در مرحله دوم،  حسابدار موظف است که ترازهای آزمایشی دفاتر کل و معین را تهیه نماید و در دوره‌های مشخص شده، میزان گردش حساب‌ها را با میزان بدهکاران و بستانکاران ارزیابی نماید. در مرحله آخر، حسابدار وظیفه دارد تا کاربرگ (کاربرگ ورقه ستون‌بندی شده‌ای است که به منظور فراهم آوردن اطلاعات لازم برای اصلاح حسابها، تنظیم صورتهای مالی و بستن حسابها در پایان سال مالی تهیه می‌شود) را تهیه نماید، حسابهای سود و زیانی را بسته و با تهیه ترازنامه، پرونده کامل حسابداری یک سال مالی را تکمیل نموده و آن را ببندد.

مقاله مرتبط را بخوانید: حسابداری شرکت‌های خدماتی با نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

مزایای حسابداری شرکتی

فوکوس نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی بر ماژول‌های زیر است:

  • ثبت حسابهای دریافتی و پرداختی
  • خرید و فروش
  • حقوق و دستمزد
  • تهیه دفتر کل
  • محاسبه سود و زیان شرکت
  • ارائه گزارش‌های متنوع به صورت دوره ای (ارائه به صورت ماه به ماه، فصلی و یا سالانه)

مزایای استفاده از نرم‌افزار حسابداری شرکتی

قلب تپنده هر شرکت و مجموعه‌ای، بخش مالی آن می‌باشد که این بخش مهم برای پیشبرد کار خود، نیازمند یک نرم‌افزار حسابداری می‌باشند تا بتوانند گزارشات مالی را به‌راحتی تهیه نمایند و همچنین مهم‌تر از آن، درصد خطای انسانی را به حداقل برسانند.

وجود یک نرم افزار حسابداری شرکتی یکپارچه در هر سازمان یا شرکت سبب می‌شود تا رویداد‌های مالی را تحت عنوان اسناد حسابداری ثبت نموده و همچنین بتوان انواع اسناد حسابداری را برای بخش‌های مختلف مانند انبار، دریافت و پرداخت و حقوق و دستمزد، صادر نمود.

مزیت حسابداری آنلاین در مقابل حسابداری آفلاین (سنتی)

نرم‌افزارها به دو دسته نرم‌افزارهای آنلاین و نرم افزارهای آفلاین تقسیم می‌شوند. حال، نرم افزارهای حسابداری آنلاین، نسل جدیدی از نرم‌افزارهای حسابداری هستند که فقط با استفاده از اینترنت و بدون نیاز به سخت‌افزار خاصی، می‌توانید کارهای حسابداری خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین که با نام حسابداری ابری نیز یاد می‌شوند، قابلیت این را دارند که با استفاده از فقط اینترنت، بتوانید کارهای حسابداری خود را مانند ثبت حقوق و دستمزد، دریافت گزارشهای متنوع و... را حتی در موبایل خود، دریافت کنید. تصور کنید در این دوران همه‌گیری ویروس کرونا، می‌توانید در خانه خود و به صورت دورکار، تمام کارهای حسابداری خود را انجام دهید.

استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین مختص شرکت‌ها

مدیران شرکتها می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین (ابری)، حسابداران خبره و باتجربه‌ای را بدون درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی آنها، استخدام کنند و از آنها بهره‌مند شوند. به‌علاوه، جالب است بدانید هزینه خرید و استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین بسیار پایین بوده و کاملا متناسب شرکت‌های بزرگ و کوچک است.

علاوه بر قابلیت دورکاری و هزینه پایین‌تر نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین، می‌توان به:

  • امنیت به مراتب بالاتر نسبت به نرم‌افزارهای سیستمی‌ (این امنیت شامل محافظت فیزیکی از اطلاعات شما که در سرورها قرار دارند نیز می‌شود. همچنین اطلاعات شما در سیستم‌های ابری، کدگذاری می‌شوند که سبب می‌شود تا اطلاعات شما حتی در صورت هک شدن، غیرقابل خواندن باشند)
  • عدم نیاز به کامپیوترهای قدرتمند
  • رابط کاربری و گرافیک بهتر نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین در مقابل نرم‌افزارهای حسابداری سیستمی
  • دریافت گزارش‌های بیشتر و کاربردی‌تر مختص شرکت‌ها
  • مدیریت انبار و... نام برد.

نرم‌افزار حسابداری آنلاین (ابری) لاندا

لاندا یک نرم‌افزار حسابداری آنلاین (مدیریت کسب و کار ابری) ایرانی است که بر اساس آخرین فناوریهای تولید و توسعه نرم‌افزار تولید شده است و هم اکنون با ماژولها و بخشهای زیر در دسترس مدیران و مالکان محترم کسب و کارها قرار گرفته است:

  • حسابداری
  • خرید و فروش
  • دریافت و پرداخت
  • حقوق و دستمزد
  • گزارشهای مدیریتی

بنابراین نرم‌افزار حسابداری ابری (آنلاین) لاندا، کاملا متناسب با شرکتهای بازرگانی و خدماتی بوده و مالکان اینگونه شرکت‌ها، می‌توانند از لاندا استفاده کنند. جالب است بدانید که لاندا دارای دوره آزمایشی 1 ماهه بوده و هزینه تمدید آن، ماهانه 49 هزارتومان (هزینه سالانه آن 500 هزارتومان) می‌باشد. کافیست در لاندا ثبت‌نام کنید و از قابلیت‌های بی‌شمار لاندا، لذت ببرید.

آموزش ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا

فیلم آموزش ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید: