صورت حساب سرمایه گزارشی است که تغییرات سرمایه مؤسسه را در طی دوره مالی نشان میدهد. صورت حساب سرمایه فقط در مؤسسات و شرکتهای غیر سهامی تهیه میشود.

صورت سرمایه

در مؤسســات و شرکتهای غیر ســهامی، برای آنکه سرمایه مؤسسه در پایان دوره محاسبه شــود، باید سرمایه مؤسسه ابتــدای دوره مالــی و همچنین تغییرات ســرمایه طی دوره مالی در نظر گرفته شــود. به این منظور، معمــولا در در پایان دوره مالی گزارشی به نام صورت سرمایه تهیه میشود. لذا صورت سرمایه گزارشی است که تغییرات سرمایه مؤسسه در طی دوره مالی را نشان میدهد. به همین جهت است که در بالای صورت سرمایه نیز مانند صورت سود و زیان نوشته میشود: برای دوره مالی منتهی به 13xx/12/29 . لازم به ذکر است که به صورت سرمایه، صورت تغییرات سرمایه نیز میگویند.

تهیه صورت سرمایه چگونه‌ست؟

برای تهیه صورت ســرمایه باید ســود خالص دوره مالی و سرمایه گذاری مجدد صاحب مؤسســه را به سرمایه اول دوره اضافه کرد و برداشت صاحب مؤسسه را از آن کسر نمود تا مانده حساب سرمایه در پایان دوره مالی بدست آید. در صورتی که عملیات مؤسسه منجر به زیان شده باشد در صورت سرمایه باید، سرمایه‌گذاری مجدد صاحب مؤسسه به سرمایه اول دوره اضافه شود. 
حال با توجه به اطلاعات ارائه شده در مقاله قبلی که صورت سود و زیان را بررسی کردیم، صورت سرمایه موسسه خدماتی بهار برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1388 به صورت زیر است (فرض کنید که مانده حساب سرمایه مؤسسه خدماتی بهار در ابتدای سال 1388 مبلغ 300000 ریال بوده و مالک طی سال 1388 مبلغ 80000 ریال سرمایه گذاری مجدد در مؤسسه داشته است).

صورت سرمایه
دقت کنید که مبلغ سود خالص سال 1388 که در صورت سرمایه درج گردیده، از صورت سود و زیان مؤسسه استخراج شده است. زمانی که عملیات مؤسســه طی دوره مالی به زیان منجر شــود، باید در صورت حســاب سرمایه، زیان خالص از سرمایه اول دوره کسر گردد. برای تشریح این موضوع، به مثال زیر توجه نمائید:
اطلاعات زیر در مورد مؤسسه سبلان در سال 1386 در دست است:
سرمایه مؤسسه در ابتدای سال                         810000 ریال 
سرمایه‌گذاری مجدد طی سال                          170000 ریال 
 برداشت مالک طی سال                                120000  ریال
زیان خالص طی سال                                    160000 ریال
صورت سرمایه مؤسسه سبلان برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1386 را تهیه نمائید.

صورت سرمایه
بنابراین، صورت حساب سرمایه گزارشی است که تغییرات سرمایه مؤسسه را در طی دوره مالی نشان میدهد. صورت حساب سرمایه فقط در مؤسسات و شرکتهای غیر سهامی تهیه میشود.  

ترازنامه و اقلام آن

برای آشنایی با ترازنامه، کافیست مقاله زیر را بخوانید:

ترازنامه در حسابداری

صورت سود و زیان در حسابداری

همچنین می‌توانید با خواندن مقاله زیر، صورت سود و زیان را بیاموزید:

صورت سود و زیان