در چند سال اخیر با توجه به توسعه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور و به منظور تکریم ارباب رجوع و تسریع امور مودیان مالیاتی، ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت الکترونیکی در راس امور سازمان قرار گرفته است.

مقدمه

سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای طرح جامع مالیاتی، به منظور تشویق و توسعه خوداظهاری اقدام به ثبت نام الکترونیکی مودیان می‌نماید. ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی اولین وظیفه و تکلیف برای مشمولین این نظام است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

ثبت نام الکترونیکی مالیات طی 4 مرحله زیر انجام می‌شود:

1. پیش ثبت‌نام الکترونیکی: در این مرحله شما اطلاعات اولیه در خصوص فعالیت اقتصادی خود را در سیستم ثبت خواهید نمود. تا حد امکان این اطلاعات به صورت برخط و سیستمی بررسی شده و در کمتر از 30 دقیقه نام کاربری و کلمه عبور برای شما پیامک خواهد شد.

2. ثبت‌نام الکترونیکی: پس از دریافت اطلاعات کاربری وارد سامانه ثبت نام شده و این اطلاعات تکمیلی در خصوص فعالیت‌های شما اخذ خواهد شد. این اطلاعات شامل اطلاعات شعب، انبار، نمایندگی‌ها و مجوزها، اعضا و فعالیت‌ها خواهد بود.

3. راستی آزمایی اطلاعات: در این مرحله اطلاعات الکترونیکی ثبت شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور و به صورت الکترونیک بررسی شده و در صورت صحت اطلاعات ثبتی وارد مرحله نهایی خواهد شد.

4. مرحله نهایی: در این مرحله شما می توانید از طریق اطلاعات کاربری از تمامی خدمات الکترونیکی سازمان بهره‌برداری نمایید.

فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

شروع فرایند ثبت نام الکترونیک در نظام مالیاتی با پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی به آدرس www.tax.gov.ir انجام می‌شود. در این مرحله یک سری اطلاعات از شما دریافت شده که پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد.

چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید نکنید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

اطلاعاتی که شما در مرحله پیش ثبت نام وارد کرده‌اید از منابع مختلف سازمانی استعلام و صحت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی وجود داشته باشد، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار کنید.

اگر اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گرفت برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. بعد از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل کنید. اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده‌اید در این مرحله قابل ویرایش است. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده، بر روی دکمه تایید نهایی کلیک کنید.

فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

مرحله اول: ورود به پیش ثبت‌نام

مرحله دوم: تایید شماره همراه

مرحله سوم: ثبت و تایید اطلاعات شخص اصلی

مرحله چهارم: ثبت اطلاعات پایه/ شرکا/ اعضا

مرحله پنجم: تایید نهایی توسط مودی

مرحله ششم: ارسال اطلاعات کاربری ثبت‌نام

مرحله هفتم: ورود به ثبت نام و تکمیل اطلاعات

مرحله هشتم: تایید نهایی توسط مودی و استفاده خدمات الکترونیکی

نکات مهم قبل از شروع فرایند ثبت نام الکترونیک

  • شناسه ملی جایگزین کد اقتصادی شده است

همچنین ثبت نام الکترونیک و در نهایت تخصیص شماره اقتصادی از طرف سازمان امور مالیاتی کاملا رایگان بوده و هرگونه درخواست وجوه از این بابت غیر قانونی است.

لازم به توضیح است طبق بخشنامه شماره 230/33899/د مورخ 99/07/29 اشخاص حقوقی جهت ثبت نام در نظام مالیاتی به شماره اقتصادی (با پیش شماره 411) نیاز ندارند و شناسه ملی آنها جایگزین شماره اقتصادی مذکور شده است.

نکته مهم: صاحبان مشاغل مشمول ثبت نام باید تا زمانی که برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده کنند.

  • الزام به ثبت نام صاحبان مشاغل در سامانه مالیاتی

در این مرحله از تخصیص شماره اقتصادی ، صاحبان مشاغل خودرو مشمول نمی باشند و نیازی به ثبت نام ندارند. همچنین صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام، می بایست برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام نمایند.

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم (و کلیه اصلاحیه های بعدی) مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور می‌باشند.

تبصره: چنانچه صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت و بنابر اعلام مودی یکی از این محل ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.

مشمولین ثبت نام باید هر گونه تغییرات اعم از  انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام کرده و یا ثبت نام جدیدی انجام دهند.

  • در بخش کد پستی ثبت نام، کد پستی مربوط به محل فعالیت را وارد کنید

در فرآیند ثبت نام الکترونیکی و هم چنین فرآیند اظهارنامه الکترونیکی کد پستی که مودیان در بخش نشانی محل فعالیت ارائه می‌کنند، باید مربوط به محل فعالیت شغلی بوده و به هیچ وجه کد پستی محل سکونت مودی در این بخش قابل قبول نیست.

  • نحوه اخذ مجدد کد رهگیری مفقود شده

مودیانی که کد رهگیری ثبت نام الکترونیکی  خود را فراموش کرده‌اند، می توانند با مراجعه به بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادی” در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.TAX.gov.ir و با کلیک بر روی “یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام ” نسبت به دریافت مجدد این کد اقدام کنند.

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

1. مراجعه به سامانه الکترونیکی مودیان و دانلود اظهارنامه مربوطه و نصب نرم‌افزار

2. ورود اطلاعات درخواستی در نرم افزار اظهارنامه مربوطه

3. دریافت اطلاعات هویتی مودی از سامانه ثبت نام الکترونیکی

4. تکمیل جداول اطلاعاتی و مالی توسط مودیان

5. مشاهده نسخه پیش نویس

6. ارسال اطلاعات به سازمان امورمالیاتی کشور و دریافت کدرهگیری

7. صدور الکترونیکی قبض مالیاتی

8. امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

سئوالات متداول

کدفراگیر چیست؟

اتباع و شرکتهای خارجی برای ثبت نام در سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور باید دارای کد فراگیر باشند. این کد همانند شماره ملی می‌باشد. برای ثبت اطلاعات و دریافت کد فراگیر باید وارد سامانه شده و از صفحه ویژه کد فراگیر استفاده نمایید.

اطلاعات خود را در ثبت نام کدفراگیر به اشتباه وارد نموده‌ام، اما کدفراگیر دریافت کرده‌ام، آیا امکان ویرایش وجود دارد؟

متاسفانه در صورت وجود اشتباه در اطلاعات اولیه امکان تغییر اطلاعات بسیار مشکل خواهد بود. برای اینکار مجدد با اطلاعات صحیح ثبت نام کدفراگیر را انجام دهید.

آیا این امکان وجود دارد که اطلاعات نام کاربری و کلمه‌ی عبور را حضورا در حوزه‌ی مالیاتی تحویل بگیرم؟

چنانچه شماره موبایل خود را در سامانه ثبت نام الکترونیکی تایید کرده باشید می‌توانید از طریق ابزار فراموشی نام کاربری و کلمه عبور آن را دریافت نمایید. به این منظور در صفحه ثبت نام روی گزینه فراموشی نام کاربری یا رمز عبور کلیک نمایید.پس از تکمیل اطلاعات اولیه نام کاربری به شماره همراه ثبت شده در سامانه پیامک خواهد شد. مودیانی که شماره موبایل آنها در سامانه ثبت نام الکترونیکی تایید شده نیست می‌بایست به منظور تایید/تغییر شماره همراه خود به حوزه مالیاتی مراجعه نمایند.

اطلاعاتی هویتی را از روی کارت ملی و به درستی ثبت نموده‌ام، اما باز هم مغایرت در اطلاعاتم ثبت شده است، چه اقدامی می‌بایست انجام دهم؟

چنانچه اطلاعات هویتی را دقیقا مطابق با کارت ملی وارد نموده‌اید و باز هم در اعتبارسنجی، در اطلاعات هویتی شما مغایرت ثبت شده است، جهت کسب اطمینان از یکی بودن اطلاعات ثبت شده روی کارت ملی و اطلاعات ثبت شده در بانک ثبت احوال، به سازمان ثبت احوال مراجعه فرمایید. در صورت یکی نبودن این اطلاعات، نسبت به اصلاح اطلاعات خود در سازمان ثبت احوال اقدام نمایید و پس از آن مجددا اطلاعات خود را در سامانه به روز نمایید.

منبع: سازمان امورمالیاتی کشور