حسابداری مالی (Financial Accounting) یا حسابداری گزارشگری، مهم‌ترین زیرشاخه حسابداری است که به معنای ثبت، خلاصه‌سازی و گزارش اطلاعات مالی در قالب صورتهای مالی (مانند ترازنامه و صورت سود و زیان) برای استفاده‌کنندگان داخلی یا خارجی سازمان‌هاست.

تعریف حسابداری

از حسابداری تعاریف مختلفی ارائه شده است. در گذشته عموما حسابداری را فن شناسایی، ثبت، طبقه‌بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی میدانستند. تعاریف جدید، حسابداری را یک سیستم اطلاعاتی میدانند. از این دیدگاه حسابداری را میتوان چنین تعریف نمود:

حسابداری عبارت است از یک سیستم اطلاعاتی که از طریق شناسائی، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی، اطلاعات لازم را در اختیار استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری قرار میدهد.

مقاله مرتبط: با استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری، اشنا شوید.

حسابداری مالی چیست؟

حال به دلیل گستردگی و با توجه به نیاز هر کسب و کاری، شاخه‌ و گرایش‌های متفاوتی از حسابداری شکل گرفته است. شاخه‌هایی مانند حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابداری هزینه و... وجود دارند که در مقاطع ارشد و یا دکتری می‌توانید انتخاب کنید.

اما حسابداری مالی (Financial Accounting) یا حسابداری گزارشگری، مهم‌ترین زیرشاخه حسابداری است که به معنای ثبت، خلاصه‌سازی و گزارش اطلاعات مالی در قالب صورتهای مالی (مانند ترازنامه و صورت سود و زیان) برای استفاده‌کنندگان داخلی یا خارجی سازمان‌هاست.

مقاله مرتبط: با انواع صورتهای مالی، آشنا شوید.

گزارش‌هایی که تهیه می‌شوند، بیشتر در مواردی مانند ارائه وام یا عقد قرارداد و یا حتی در زمینه سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند. به همین دلیل به حسابداری گزارشگری، مشهور شده است.

نکته قابل توجه این است که اطلاعات مربوط به معاملات روزمره، اساس تهیه گزارش‌های مالی را تشکیل می‌دهد. در واحدهای بازرگانی، فعالیت‌هایی نظیر خرید و فروش کالا، خرید ماشین آلات و پرداخت هزینه‌های جاری مانند اجاره، حقوق، بهای آب و برق از جمله معاملات روزمره است.

مقاله مرتبط: حسابداری شرکت‌های بازرگانی با نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

نرم‌افزار حسابداری مالی چیست؟

قلب تپنده هر شرکت و مجموعه‌ای، بخش مالی آن می‌باشد که این بخش مهم برای پیشبرد کار خود، نیازمند یک نرم‌افزار حسابداری می‌باشند تا بتوانند گزارشات مالی را به‌ راحتی تهیه نمایند و همچنین مهم‌تر از آن، درصد خطای انسانی را به حداقل برسانند.

حال، نرم‌افزار مالی و حسابداری (نرم‌افزار حسابداری و مالی)، به شما این امکان را می‌دهد تا گزارش‌های مورد نیاز خود را مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و... را به صورت اتوماتیک دریافت کنید و بتوانید این گزارش‌ها را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهید. بنابراین، یک نرم‌افزار حسابداری و مالی باید بتوانید میزان دریافت و پرداخت‌ها، خرید و فروش، هزینه و درآمد و... را محاسبه کرده و آنها را در جای مناسب خود در صورتهای مالی قرار دهد.

ویژگی‌های یک نرم‌افزار حسابداری مالی

مطابق تعریفی که از یک نرم‌افزار حسابداری و مالی کردیم، این‌گونه نرم‌افزارها باید قابلیت:

  • ارائه گزارش‌های مدیریتی (مانند گزارش‌های ماهانه، فصلی و یا سالانه)
  • صدور خودکار صورتهای مالی (به گونه‌ای که بعد از ثبت یک رویداد، تاثیر آن در صورتهای مالی ثبت شود)
  • کنترل موجودی صندوق (نقد و بانک)
  • صدور فاکتور و پیش‌فاکتور
  • موجودی انبار (کاردکس کالا)
  • و صدور خودکار اسناد حسابداری، از مهم‌ترین این قابلیت‌هاست.

به عنوان مثال اگر فاکتوری صادر شده است، یک نرم‌افزار مالی حسابداری باید بتواند شخص خریدار که در فاکتور ثبت شده، صدور سند حسابداری آن، کالا یا خدمت ارائه شده به مشتری، میزان قیمت هر کالا، تعداد کالای باقی‌مانده در انبار و حتی فاکتورهای ابطال شده را (به منظور ارائه آنها به سازمان امور مالیاتی) نشان دهد و میزان درآمد و هزینه‌ها را به محض صدور فاکتور در صورتهای مالی، مشخص کند.

نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

نرم‌افزار حسابداری ابری (آنلاین) لاندا، کاملا یک نرم‌افزار حسابداری و مالی بوده که علاوه بر قابلیت‌های ذکر شده، به دلیل آنلاین بودن، ویژگی‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. ویژگی‌هایی مانند:

  • گزارش خرید و فروش فصلی
  • نسبت‌های مالی
  • تعریف کالا، گروه کالا و انواع مالیات
  • کالاهای پر فروش و یا مشتریان مهم
  • گزارش دریافت و پرداخت در نمودار ماهانه
  • حقوق و دستمزد.

همچنین استفاده از نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا، دارای دوره 1 ماه رایگان بوده و هزینه تمدید آن، ماهانه 49 هزارتومان می‌باشد.

آموزش ویدیویی ثبت‌نام و ورود در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

با مشاهده این ویدئو، به راحتی می‌توانید در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا ثبت‌نام کنید و تنظیمات اولیه کسب و کار خود را انجام دهید.