هزینه حقوق و دستمزد از آن جهت که نشان‌دهنده سهم نیروی کار در تولید محصولات یا ارائه خدمات است, به عنوان یکی از عوامل بهاء تمام شده باید اندازه‌گیری و کنترل شود و بطور پیوسته مورد تجزیه و تحلیل عوامل مالی شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

ساعات کاری موظف (عادی)

به موجب ماده 51 قانون کار؛ ساعت کار مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار میدهد. به غیر از مواردی که در قانون کار مستثنی شده است، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از 8 ساعت تجاوز نماید. به موجب تبصره یک ماده 51 قانون کار؛ کارفرما با توافق کارگران، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان، میتواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آنکه مجموع ساعات کار هر هفته از 44 ساعت تجاوز نکند.

انواع کارکرد پرسنل

کارکرد ساعتی

در مورد پرسنلی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، کارکرد آنان به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه میشود.

کارکرد روزانه

در مواردی که نیازهای کاری چند ماه یا چند سال به طول انجامد و نیاز به پرسنل تمام وقت (دائم کار) باشد، دستمزد پرسنل به صورت ماهیانه محاسبه و پرداخت میشود، در اینگونه موارد کارکرد پرسنل به صورت روزانه محاسبه میشود.

اضافه‌کاری

انجام کار بیش از ساعات تعیین شده در قانون کار را اضافه‌کاری میگویند. به عنوان مثال؛ در شرکتی که ساعت‌کاری یک ماه آن بر مبنای 192 ساعت میباشد، یکی از پرسنل طی یکماه 240  ساعت کارکرد داشته است، بنابراین میتوان گفت این شخص 192 ساعت کار عادی و 48 ساعت اضافه‌کاری داشته است. پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی برای ساعات اضافه‌کاری الزامی میباشد.

مأموریت

به موجب تبصره ماده 46 قانون کار؛ مأموریت به موردی اطلاق میشود که کارگر برای انجام کار، حداقل 50  کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل مأموریت توقف نماید. به موجب ماده 46 قانون کار؛ به کارگرانی که به موجب قرارداد یا موافقت بعدی به مأموریتهای خارج از محل خدمت اعزام میشوند، فوق‌العاده مأموریت تعلق میگیرد. این فوق‌العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد. همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تأمین نماید.

تعطیل کاری

به موجب ماده 62 قانون کار؛ روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد میباشد. تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است. کارگرانی که به هر عنوان روزهای جمعه کار می کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه (و یا هر روز دیگری که به عنوان روز تعطیل مشخص شود)، 40% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.

مرخصی‌ها

عدم حضور مستخدم در ساعات موظف در محل کار میتواند با مجوز (موجه) باشد که اصطالحا به آن مرخصی گفته میشود و با توجه به علت عدم حضور، در یکی از انواع مرخصیهای زیر دسته‌بندی میشود:

  • مرخصی استحقاقی
  • مرخصی استعالجی
  • مرخصی بدون حقوق

کسورات

کسورات به مبالغی گفته میشه که توافقا بین کارفرما و کارکنان و یا طبق قانون از حقوق و مزایای کارکنان کم میشود. از مهمترین آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مالیات حقوق و مزایا
  • 7% بیمه سهم کارگز
  • مساعده
  • وام
  • اجرائیات (کسور صنوق اجرا)

حقوق و دستمرد در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

یک نرم‌افزار حسابداری مناسب باید بتواند اطلاعات شرکت شما را با دقت و سهولت ثبت کند تا بتوانید در زمان تصمیم‌گیری، گزارش‌هایی سریع، دقیق و یک‌پارچه از آنها استخراج کنید. از سوی دیگر کارکنان باید بتوانند اطلاعات مالی شرکت را به راحتی و با سرعت و دقت بالا در آن ثبت و روند کارهای جاری را دنبال کنند.

در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا، شما می‌توانید حقوق و دستمزد خود را ایجاد کنید. همچنین علاوه بر دستمزد روزانه، پایه سنوات، حق مسکن، بن، ماموریت، کسورات، مرخصی و... را می‌توانید در نرم‌افزار لاندا ثبت کنید.

حسابداری آنلاین لاندا

حداقل‌ حقوق کارکنان‌ دولت درسال ‌1400

همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از حداقل‌ حقوق کارکنان‌ دولت درسال ‌1400 را در خبر زیر مطالعه نمایید:

حداقل‌ حقوق کارکنان‌ دولت درسال ‌آینده تعیین شد