استارتاپ‌ها توسط یک یا چند کارآفرین تأسیس می‌شوند که می‌خواهند محصول یا خدماتی را توسعه دهند. برای این‌گونه شرکت‌ها که مدیریت هزینه‌ها در الویت قرار دارد، انتخاب نرم‌افزار حسابداری ارزان، در الویت است.

استارتاپ چیست؟

اصطلاح استارتاپ به شرکتی اطلاق می‌شود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد. استارتاپ‌ها توسط یک یا چند کارآفرین تأسیس می‌شوند که می‌خواهند محصول یا خدماتی را توسعه دهند که معتقدند تقاضا برای آن وجود دارد. این شرکت‌ها عموما با هزینه‌های بالا و درآمد محدود شروع به کار می‌کنند؛ به همین دلیل است که به دنبال سرمایه از منابع مختلفی هستند.

درک استارتاپ‌ها

معمولا اینگونه شرکت‌ها، مدل کسب ‌وکار کاملا توسعه‌یافته ندارند و مهم‌تر از آن، فاقد سرمایه کافی برای حرکت به مرحله بعدی کسب و کار هستند. اکثر این شرکت‌ها در ابتدا توسط بنیانگذاران، تأمین مالی می‌شوند.

استارتاپ‌ها می‌توانند از سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری در تحقیقات و توسعه طرح‌های کسب و کار خود استفاده کنند. تحقیقات بازار به تعیین تقاضا برای یک محصول یا خدمات کمک می‌کند. در حالی که وجود یک Business Plan جامع می‌تواند ماموریت، چشم‌انداز، اهداف شرکت و همچنین استراتژی‌های مدیریت و بازاریابی را مشخص کند.

نکته: چند سال اول، برای استارتاپ‌ها بسیار مهم است. این زمانی است که کارآفرینان باید از آن برای تمرکز بر افزایش سرمایه و توسعه یک مدل کسب و کار استفاده کنند.

حسابداری استارتاپها

حسابداری استارتاپ‌ها شامل نگهداری سوابق دقیق تراکنش‌های مالی و بررسی امور مالی شما برای شناسایی فرصت‌های رشد و بهبود است.

برای استارتاپ‌ها، ایجاد یک پایه حسابداری محکم برای سازماندهی، افزایش بهره‌وری، تامین مالی، کنترل هزینه‌ها و شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌های احتمالی برای کسب ‌وکار ضروری است. چه بخواهید یک حسابدار استخدام کنید یا یک نرم‌افزار حسابداری را انتخاب کنید، باید اصول اولیه حسابداری را بدانید.

چرا حسابداری برای راه‌اندازی یک کسب و کار مهم است؟

راه‌اندازی یک کسب و کار، بر اساس نتیجه است. موفقیت استارتاپ شما مبتنی بر مدیریت کارآمد بودجه، متعادل کردن کتاب‌ها و اصلاح استراتژی‌های مالی در صورت نیاز است. شیوه‌های حسابداری موثر و مدیریت مالی خوب، منجر به بازده آن سرمایه‌گذاری در قالب بازده برای سهامداران و صاحبان مشاغل می‌شود.

مزایای کلیدی حسابداری برای استارتاپ‌ها

در اینجا برخی از مزایای کلیدی حسابداری برای استارتاپ‌ها آورده شده است:

  • یک فرآیند حسابداری به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهد تا در یک نگاه ببینند که در کجا ایستاده است و عملکرد مالی آن چگونه است.
  • این به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های گذشته خود و موقعیت فعلی خود را درک کنند تا برای آینده برنامه‌ریزی کنند.
  • حسابداری به کسب و کارهای نوپا اجازه می‌دهد تا بدهی‌ها و مطالبات خود را برای کالاهای تولید شده و خدمات ارائه شده پیگیری کنند.
  • صاحبان کسب ‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها از حسابداری مالی برای انتقال اطلاعات خارجی به افراد و سازمان‌ها مانند بانک‌ها، تامین‌کنندگان، اعتباردهندگان، سرمایه‌گذاران آینده و شرکت‌های لیزینگ استفاده می‌کنند.
  • اطلاعات حسابداری همچنین برای به اشتراک گذاشتن نقاط قوت و ضعف شرکت با کارکنان استفاده می‌شود.
  • صاحبان مشاغل کوچک ممکن است از اطلاعات حسابداری مالی برای تجزیه و تحلیل رقبا و ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

نرم‌افزار حسابداری چیست؟

هر کسب و کاری، نیاز به روشی ساختاریافته برای حسابداری دارد که مستلزم ثبت پول ورودی و خروجی از کسب و کار شما است. این به شما کمک می‌کند تا درآمد و هزینه‌ها را کنترل کنید، بودجه‌ها را پیگیری کنید و در صورت بروز مشکلات اقدام کنید.

نرم‌افزار حسابداری، به گونه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی اطلاق می‌گردد، که داده‌های حسابداری مربوط به کلیه معاملات را در قالب ماژول‌های تابعی (همچون حساب دریافتنی و...) ذخیره‌سازی و پردازش می‌نماید. یعنی نرم‌افزاری که بر روی سیستم شما نصب می‌شود. در تعریفی ساده‌تر، نرم‌افزارهای حسابداری نرم‌افزارهایی هستند، که بر پایه مفاهیم حسابداری طراحی می‌شوند و جهت تسهیل امور، به حسابداران یاری می‌رسانند.

نرم‌افزار حسابداری آنلاین چیست؟

در نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین، برعکس نرم‌افزارهای حسابداری سنتی که شما نرم‌افزار را بر روی سیستم خود نصب میکردید، در نرم‌افزار حسابداری آنلاین دیگر به این صورت نیست و هیچ برنامه یا نرم‌افزاری نصب نخواهد شد. کافیست مرورگر کروم یا فایرفاکس یا هر مرورگر دیگری را باز کنید و ثبت‌های حسابداری خود را انجام دهید.

دسترسی با موبایل، تبلت و لپ‌تاپ، از جمله مزایایی است که می‌توان به حسابداری آنلاین (ابری) اشاره کرد.

نرم‌افزار حسابداری آنلاین مختص استارتاپ‌ها

لاندا یک نرم‌افزار حسابداری آنلاین (مدیریت کسب و کار ابری) ایرانی است که بر اساس آخرین فناوری‌های تولید و توسعه نرم‌افزار، تولید شده است و هم اکنون با ماژول‌ها و بخش‌های زیر در دسترس مدیران و مالکان محترم کسب و کارها از جمله کسب و کارهای استارتاپی قرار گرفته است:

  • حسابداری
  • خرید و فروش
  • دریافت و پرداخت
  • حقوق و دستمزد
  • گزارشهای مدیریتی