ارسال لیست مالیات بر حقوق کارکنان از مباحث مهم برای حسابداران و مودیان محسوب می‌شود که هر حسابداری باید به خوبی ازعهده آن بر بیاید بنابراین در این مقاله تلاش شده تا بصورت جامع و ساده طریقه ارسال فهرست مالیات بر حقوق، آموزش داده شود.

مقدمه

جهت ارسال اطلاعات لیست مالیات حقوق شرکت‌ها علاوه بر سامانه آنلاین مالیات برحقوق، نرم‌افزار salary نیز یک بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب جهت سهولت در پردازش اطلاعات می‌باشد که توسط واحد‌های مالیاتی در دسترس قرار گرفته است. به عبارتی به منظور تسهیل در دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق و جلب رضایت مودیان مالیاتی و کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، سازمان امور مالیاتی اقدام به طراحی سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق نموده‌است. در این مطلب می‌خواهیم نحوه ثبت اطلاعات در نرم‌‌افزار سالاری، را به صورت تصویری به شما آموزش دهیم.

شروع کار: مرحله اول

در شروع کار، وارد سامانه www.tax.gov.ir شوید. سپس بر روی قسمت فهرست مالیات حقوق الکترونیک کلیک کنید. در این بخش امکان ارسال لیست مالیات حقوق، برای مودیان فراهم شده است.

میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی

در مرحله بعد، بر روی گزینه "ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان" کلیک کنید.

ورود به سامانه

صفحه‌ای مشابه زیر باز می‌شود، در پایین صفحه شما ‌می‌توانید نرم‌افزار salary را دانلود کنید (دقت کنید، برای ارسال لیست مالیات حقوق، ابتدا باید نرم‌افزار salary را نصب کنید).

دانلود نرم‌افزار سالاری

دانلود آخرین نسخه نرم‌افزار سالاری به صورت مستقیم

برای دانلود آخرین نسخه نرم‌افزار سالاری، می‌توانید از این لینک، دانلود کنید.

نصب برنامه سالاری

حال که نرم‌افزار سالاری را دانلود کردید، نرم‌افزار را از حالت فشرده (zip) خارج کرده و سپس فایل setup را باز کنید و روی گرینه install کلیک کنید.

نصب برنامه سالاری مرحله اول

سپس مراحل را با زدن دکمه next پیش ببرید.

نصب برنامه سالاری مرحله دوم

حال منتظر نصب برنامه بمانید. بعد از پایان نصب، بر روی دکمه finish کلیک کنید

نصب برنامه سالاری مرحله سوم

حال برنامه سالاری با موفقیت بر روی سیستم شما نصب شد. کافیست بر روی آیکون برنامه در دسکتاپ خود راست کلیک کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. با این اجرای برنامه در حالت administrator، موقع ثبت اطلاعات با خطای پایگاه داده مواجه نخواهید شد. بعد از اجرای برنامه، یوزرنیم و پسورد را admin وارد کنید و ورود را بزنید.

ورود به سالاری

حال وارد محیط نرم‌افزار سالاری شده‌اید. محیط نرم‌افزار شامل بخش‌های اطلاعات هویتی، اطلاعات لیست، تهیه فایل و گزارشات و تنظیمات است.

منوی اطلاعات هویتی

در نرم افزار سالاری این منو شامل اطلاعات کارفرما، اطلاعات کارکنان و جستجوی کارکنان می‌باشد.

ثبت اطلاعات کارفرما

برای ثبت اطلاعات کارفرما، به شکل زیر عمل کنید:

ثبت اطلاعات هویتی کارفرما

ایجاد: برای ایجاد کارفرمای جدید استفاده می‌شود. نرم افزار این قابلیت را دارد که چندین کارفرما را در آن ثبت‌نام نمایید.
حذف: برای حذف کارفرما روی این گزینه کلیک نمایید.
ویرایش: برای ویرایش اطلاعات کارفرما از این گزینه استفاده نمایید.
خروج: برای خروج از منو کارفرما استفاده می‌شود.

ثبت اطلاعات کارکنان

شامل 5 قسمت است: 1) ایجاد کارمند 2) ویرایش کارمند 3)حذف کارمند 4) انتقال اطلاعات هویتی از سامانه قدیم حقوق 5) بازسازی. حال برای ثبت اطلاعات هویتی کارمندان خود، به مانند زیر عمل می‌کنیم:

ثبت اطلاعات هویتی کارکنان

منوی اطلاعات لیست در نرم افزار salary

شامل تعریف لیست و خلاصه لیست حقوق، مشاهده و ویرایش لیست‌های حقوق، مشاهده خلاصه لیست حقوق می‌باشد.

تعریف لیست و خلاصه لیست حقوق

در این قسمت، لیست حقوق و مشخصات لیست را وارد می‌کنیم.

  • ثبت لیست

در این قسمت اطلاعات کارفرما موجود است. پس از مشخص کردن ماه لیست مورد نظر، نام لیست به صورت اتوماتیک مشخص می‌شود. با کلیک بر روی مرحله بعدی، لیست حقوق ثبت می‌شود.

ثبت لیست حقوق در نرم‌افزار سالاری

  • انتخاب کارمندان

در این مرحله تیک کنار نام کارمندان مدنظر را انتخاب کرده،  ذخیره موقت را کلیک و سپس مرحله بعدی را کلیک می‌کنیم.

انتخاب کارمندان در نرم‌افزار سالاری

  • ثبت اطلاعات حقوق کارمندان

جهت ثبت حقوق کارمندان دوبار بر روی کد ملی هر کدام کلیک می‌کنیم.

ثبت اطلاعات حقوقی کارمندان

  • اطلاعات مالیاتی

بعد از دوبار کلیک بر روی کد ملی، در این قسمت از نرم افزار سالاری، باید نوع پرداخت، وضعیت محل خدمت و کارمند و تعداد ماه‌های کارکرد واقعی، تاریخ شروع به کار مشخص شود. در صورتی که ماه پایان کارکرد باشد، تیک ماه پایان و تاریخ پایان کار نیز مشخص شود.

ثبت اطلاعات مالیاتی در سالاری

  • حقوق و مزایای مستمر

در این قسمت برای وارد کردن حقوق و مزایای مستمر نقدی و غیرنقدی تیک کنار هر کدام را می‌زنیم تا آیتم‌های آن فعال شود و بتوانیم اعداد مربوطه را وارد کنیم.

حقوق و مزایای مستمر در سالاری

  • حقوق و مزایای غیر مستمر

در این قسمت برای وارد کردن حقوق و مزایای غیرمستمر نقدی و غیرنقدی تیک کنار هر کدام را می‌زنیم تا آیتم‌های آن فعال شود و بتوانیم اعداد مربوطه را وارد کنیم.

حقوق و مزایای غیرمستمر در سالاری

  • عیدی و مزایای پایان سال

در صورتی که پایان سال باشد، اطلاعات عیدی و مزایای پایان سال را وارد می‌کنیم.

عیدی و مزایای پایان سال در سالاری

  • بازخرید مرخصی و  سنوات

در این قسمت میزان مرخصی بازخرید شده و سنوات کارمند وارد می‌شود.

بازخرید مرخصی و سنوات در سالاری

  • محاسبه مالیات متعلقه پس از اعمال بخشودگی مالیاتی

در این قسمت محاسبات مربوط به مالیات حقوق با توجه به عناوین هر فیلد انجام می‌شود. بعد از پر کردن این بخش، بر روی گزینه ذخیره اطلاعات حقوق کلیک کنید.

محاسبه مالیات متعلقه پس از اعمال بخشودگی مالیاتی در سالاری

اطلاعات خلاصه لیست

پس از ذخیره اطلاعات لیست حقوق و دستمزد، اطلاعات در منوی خلاصه لیست را وارد می‌کنیم. در این قسمت تاریخ ثبت در دفتر روزنامه، نحوه و مبلغ پرداخت، نام بانک، شعبه و شماره حساب را نیز مشخص می‌کنیم. سپس بر روی ذخیره خلاصه لیست کلیک کرده و در نهایت چاپ خلاصه لیست را کلیک می‌نماییم.

خلاصه لیست در سالاری

پیش نمایش اطلاعات

ازسه قسمت تشکیل شده است:

  1. مشخصات ریز حقوق بگیران: اطلاعات حقوق بگیران را نمایش می‌دهد. در صورتی کارمندی را نشان میدهد که کارمند یا کارمند جدید و یا کارمند ویرایش شده‌باشد.
  2. مشخصات حقوق کارکنان: اطلاعات حقوق کارکنان را نمایش می‌دهد.
  3. خلاصه لیست: اطلاعات موجود در خلاصه لیست را نمایش می‌دهد.

منوی تهیه فایل در نرم افزار salary

شامل ایجاد فایل مورد نیاز سامانه حقوق و کنترل و نمایش محتوای فایل می‌باشد.

تهیه فایل

بعد از انتخاب فرمت لیست خود بر روی گزینه ” تهیه فایل ” کلیک نمایید. لازم به ذکر است دو نوع فرمت فایل داریم: TXT و XML. توجه داشته باشید که نرم‌افزار اسم فایل را طبق استاندارد سامانه میسازد که این نام فقط جهت جداسازی فایل برای خود مودی می‌باشد.

کنترل و نمایش محتوای فایل

مراحل بارگذاری فایل:

  1. انتخاب فایل: فایل خود را انتخاب و کلید OPEN را بزنید.
  2. بعد از زدن گزینه ” تهیه فایل ” مکان ذخیره سازی فایل و نام فایل را تعیین نمایید.

کنترل و نمایش محتوای فایل در سالاری

نکته: در صورتی‌ که در قسمت نمایش فایل حقوق و دستمزد چیزی نمایش داده‌نشده، به این دلیل است که فایل همخوانی ندارد. اگر فایل همخوانی داشته باشد مسیر باید نمایش داده شود و در قسمت خطا‌های فایل نیز در صورت داشتن خطا، خطاهای آن‌ نمایش داده می‌شود که باید جهت اصلاح آن اقدام نمایید.

منوی گزارشات و تنظیمات

در نرم افزار سالاری، منوی گزارشات و تنظیمات شامل گزارشات و تعریف کاربران سیستم می‌باشد.

منوی راهنما

شامل راهنمای تهیه فایل حقوق و دستمزد، راهنمای نرم‌افزار و درباره ما می‌باشد.

گزینه درباره‌ما

ورژن نرم‌افزار و اطلاعات مربوط به نرم‌افزار را نشان می‌دهد.

منوی خروج

جهت خروج از نرم‌افزار بر روی منوی خروج کلیک نمایید.

پرسش‌ها و مشکلات متداول از نرم‌افزار سالاری (salary)

نرم‌افزار، پیغام مشکل در برقراری دیتابیس میدهد. چه کنم؟

بر روی آیکون نرم‌افزار راست کلیک کرده و گزینه  Run az administrator را انتخاب کنید. در این صورت، موقع ثبت اطلاعات با خطای پایگاه داده مواجه نخواهید شد.

نام‌کاربری و پسورد نرم‌افزار سالاری چیست؟

هم نام‌کاربری و هم پسورد، admin می‌باشد.

نرم‌افزار salary، پیغامی مبنی بر اشتباه بودن تاریخ سیستم می‌دهد. چه کنم؟

برای رفع مشکل، کافیست تاریخ سیستم خود را از طریق Control Panel، به‌روز کنید.

پیش نیاز نصب نرم‌افزار سالاری، چیست؟

برای نصب نرم‌افزار سالاری، نیاز است تا نرم‌افزار Net Framework. نسخه 4 را نصب داشته باشیم. برای دانلود Microsoft .NET Framework، می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

بهترین جایگزین نرم‌افزار سالاری

با توجه به مشکلاتی که در نرم‌افزار سالاری وجود دارد، احتیاج به یک سامانه‌ای که هم نرم‌افزار حسابداری و هم نرم‌افزار ارسال حقوق و دستمزد پرسنل به سازمان امور مالیاتی باشد، به شدت احساس می‌شود. همچین سامانه جدید، نباید مشکلات نرم افزار سالاری را داشته باشد. بنابراین، حسابداران بسیاری به سمت نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا روی آورده‌اند و حقوق و دستمزد پرسنل خود به همراه فایل‌های بیمه و مالیات را ثبت و آپلود میکنند.

ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا

نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا، نسل جدید نرم‌افزارهای حسابداری بر بستر ابر است که ثبت‌نام و استفاده از این نرم‌افزار ابری، به مدت 15 روز رایگان است. برای ثبت‌نام در سامانه لاندا، کافیست از طریق لینک زیر، اقدام نمایید:

ثبت سند حقوق و دستمزد و دریافت فایلهای بیمه و مالیات در لاندا

منبع: بریده‌ای از مقاله پرشین حساب و تکمیل کننده، مجموعه لاندا