چک، به عنوان مهمترین سند تجاری نقش مهمی در نظام اقتصادی هر کشور ایفا میکند که از قضا این سند تجاری پر استفاده در ایران هم مهمترین ابزار پرداخت محسوب میشود.
مجموعه اقداماتی که برای تحویل کالا از جانب فروشنده به مشتری (خریدار) انجام میشود، فروش کالا نام دارد. همچنین واحدهای تجاری در جریان چرخه عملیاتی خود، روشهای مختلفی را برای فروش کالا به کار میگیرند که ما در این مقاله، به آن میپردازیم.
در سیستم دائمی کلیه خریدها مستقیما به حساب "موجودی کالا" منظور میشود و حسابی به نام خرید کالا نگهداری نمیشود. در این سیستم هزینه حمل به جای اینکه به حساب هزینه حمل کالای خریداریشده منظور شود، به حساب موجودی کالا منظور میشود.
هزینه حقوق و دستمزد از آن جهت که نشاندهنده سهم نیروی کار در تولید محصولات یا ارائه خدمات است, به عنوان یکی از عوامل بهاء تمام شده باید اندازهگیری و کنترل شود و بطور پیوسته مورد تجزیه و تحلیل عوامل مالی شرکتها قرار میگیرد.
در شرکتهای تضامنی علاوه بر حساب سرمایه شرکاء حسابهای دیگری نیز وجود دارد. علت وجود این حسابها منع قانونی در تغییر حساب سرمایه شرکاء است که براساس قانون، هر تغییری در حساب سرمایه شرکاء بایستی در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد و همچنین در روزنامه رسمی آگهی شود.
به کارتی که در آن تمامی اطلاعات درباره گردش و وضعیت موجودی کالا در انبار، برای هر نوع کالا به طور جداگانه، به منظور اطلاع از مقدار کمی و ارزش ریالی کالاهای وارده، صادره و موجودی و همچنین محل نگهداری آنها ثبت میشود، کارت حساب کالا یا کاردکس کالا گفته میشود.
در چند سال اخیر، مالیات بر ارزش افزوده به انواع مالیاتهایی که در نظام مالیاتی کشور دریافت میشود، اضافه شده است. ما در این مقاله، مالیات و عوارض بر ارزش افزوده را توضیح خواهیم داد.
موجودی کالا همان اجناس خریداری شده هستند که در جریان عادی عملیات واحد تجاری به قصد فروش نگهداری میشوند.
شرکتهای سهامی، شرکتهایی هستند که سرمایه آنها به قطعات مساوی بنام سهام تقسیم شده است و مسئولیت هر یک از مالکین (سهامداران) در قبال تعهدات شرکت حداکثر به میزان مبلغ اسمی سهام میباشد.
حسابداری همان زبان تجارت است که به کمک آن میتوان کلیه اطلاعات اقتصادی یک شرکت یا یک سازمان را در اختیار افراد ذینفع قرارداد. در بین تمام شاخههای حسابداری (حسابداری بازرگانی، مالیاتی، صنعتی، مدیریتی، مالی و …)، این حسابداری مالی است که عمومیت و اهمیت بیشتری در بین صاحبان کسبوکارها دارد.