راس گیری چک ممکن است با توجه به نوع کسب و کار و روش پرداختی‌ای که دارید، مورد استفاده شما قرار بگیرد. در این مقاله، به تعریف راس‌گیری چک و روش انجام آن می‌پردازیم.

راس‌گیری چک‌ها یا فاکتورها، یکی از مواردی است که ممکن است یک کسب و کار یا یک شخص در طول دوره مالی خود، از آن به دفعات خیلی کم استفاده کند. حتی ممکن است خیلی از کسانی که در حیطه حسابداری مشغول به فعالیت هستند، تا به حال از روش راس گرفتن چک‌ها استفاده نکرده باشند. دلیل این عمر، این است که بیشتر کسانی که بازاری هستند و در بازار فعالیت دارند، از این روش استفاده می‌کنند و دیگر کسب و کارها، به ندرت از این روش بهره می‌برند. 

راس‌گیری چک چیست؟

راس‌گیری چک، یک روش محاسبه میانگین سررسید چک‌های دریافتی یا پرداختی با مبالغ مختلف و در تاریخ‌های مختلف می‌باشد. در حسابداری، راس‌گیری به معنای محاسبه میانگین موزون می‌باشد که البته فقط برای چک‌ها به کار نمی‌رود و می‌توان از راس گیری برای محاسبه راس فاکتورها نیز استفاده نمود. 

کاربرد راس‌گیری چک‌ها

راس‌گیری چک دو کاربرد دارد:

1. زمانی که قصد دارید وجه فاکتوری را دریافت کنید و با مشتری قرارداد شفاهی یا کتبی می‌بندید که وجه فاکتور را به عنوان مثال 30 روزه برای شما واریز کند. برعکس این موضوع هم صادق است؛ اگر یک مشتری قرار بوده مبلغی را طبق توافق در تاریخ خاصی با شما تسویه کند و اکنون تعدادی چک با مبالغ مختلف و در تاریخ‌های متنوع به شما داده است، با استفاده از راس‌گیری می‌توانید بدانید که آیا راس مجموع چک‌های دریافتی در همان تاریخ توافق شده می‌باشد یا کمتر و بیشتر شده است.

2. زمانی که چک/چک‌هایی را اصطلاحا قبل از سررسید تاریخشان تبدیل به پول نقد می‌کنیم. یعنی چک / چک‌ها را به نوعی به فروش می‌رسانیم. برای مثال یک چک یا چند چک با تاریخ سررسید آینده در دست داریم و آنها را به یک فرد بازاری می‌دهیم و پول نقد دریافت می‌کنیم. در این حالت درصدی از پول را به‌عنوان بهره و سود کسر می‌کنیم.

فرمول بدست آوردن راس‌گیری چک‌ها

فرمول این روش بسیار ساده‌ست. اگر ما داشته باشیم:

A=سر رسید هر چک

B= مبلغ چک‌ها

C= A*B

عدد نهایی راس چک D=C/B

با استفاده از فرمول فوق، شما می‌توانید راس تمام چک‌های خود را انجام دهید.

مثالی از راس‌گیری چک‌ها

فرض کنید شما 4 چک در تاریخ‌ها و مبالغ مختلف اما از یک مشتری دریافت کرده‌اید. حال مشتری با شما توافق می‌کند که به جای پرداخت 4 چک در تاریخ‌های مختلف، فقط 1 پرداختی در تاریخ راس‌گیری و با مجموع مبالغ چک‌ها، برای شما واریز کند. در این حالت، شما می‌بایست با استفاده از فرمول راس چک، میانگین تعداد روز را بدست آورید. نمونه‌ای از این مبالغ و جزئیات، به شرح زیر است:

راس گیری چک‌ها

همانطور که مشاهده می‌کنید، ما می‌توانیم در نود و چهارمین روز، از مشتری خود، طلب‌های خود را دریافت کنیم.

آموزش ویدیویی راس‌گیری چک در اکسل

در این ویدیو قصد داریم تا نحوه بدست آوردن میانگین تاریخ چک یا راس چک را شرح دهیم: