شناسه ملی، به اشخاص حقوقی تعلق میگیرد؛ اما کد اقتصادی هم به اشخاص حقوقی و هم به اشخاص حقیقی تعلق می‌گیرد که فعالیت آن مشمول مالیات است.

شناسه ملی چیست؟

شناسه ملی یا شناسه 11 رقمی برای همه موسسات ضروری است. این شناسه، برای استفاده از انواع موسسات اقتصادی استفاده می‌شود؛ از موسسات تجاری مانند شرکت‌های سهامی عام یا خاص، تا موسساتی مانند موسسات آموزشی، فرهنگی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر موسسات خصوصی و دولتی. این شناسه ملی برای همه این موسسات گزارش می‌شود و به هر یک از آن‌ها تخصیص داده می‌شود و به عنوان یک شناسه منحصر به فرد در نهاد ثبت اسناد و موسسات وجود دارد.

شناسه ملی موسسات همانند شناسنامه برای اشخاص است؛ با این تفاوت که این شناسه از زمان ثبت موسسه در سازمان ثبت موسسات تا لحظه تعطیلی آن به آن اختصاص داده می‌شود و به طور دائمی با آن موسسه مرتبط است. این کد، هر موسسه را از سایر موسسات تمایز می‌دهد و وظیفه‌اش همانند شناسنامه برای اشخاص است، ویژهٔ هر موسسه به صورت منحصر به فرد است.

لازم به ذکر است که این شناسه 11 رقمی، 4 رقم اول آن از چپ کد شهرستانی است که شرکت در آن قرار دارد و به ثبت رسیده است. 6 رقم بعدی برای فرد متقاضی است که یک کد منحصر به فرد به شمار می آید. رقم آخر نیز با 10 رقم قبلی محاسبه شده و به آن رقم کنترل گفته می شود.

شماره (کد) اقتصادی چیست؟

شماره اقتصادی یا کد اقتصادی، یک شناسه یا کد شناختی است که به واحدهای اقتصادی مانند شرکت‌ها، کسب و کارها، موسسات و یا سازمان‌ها اختصاص می‌یابد. این شماره توسط سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود. لازم به ذکر است که کد اقتصادی جدید با کد اقتصادی قدیم، فرق چندانی ندارند. هر دو، 12 رقمی هستند که اداره دارایی صادر می‌کند و برای تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی، الزامی هستند.

ضرورت دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی برای واحد اقتصادی، از جمله مراحل ضروری و اساسی است که برای انجام فعالیت‌های تجاری و مالی، امور ثبتی و امور مالیاتی بسیار اهمیت دارد که به طور خلاصه، شامل موارد زیر می‌شود:

1. الزامات قانونی

در بسیاری از کشورها، داشتن یک کد اقتصادی یا شماره مالیاتی برای واحدهای اقتصادی الزامی است. برای انجام فعالیت‌های تجاری و مالی، ثبت شرکت یا کسب و کار، پرداخت مالیات و مسائل مربوط به امور مالی، این کد ضروری است.

2. شناسایی مالیاتی

کد اقتصادی به عنوان شناسه مالیاتی برای واحدهای اقتصادی استفاده می‌شود. با این کد، دولت می‌تواند مالیات‌ها و عوارض مربوطه را از شرکت یا واحد اقتصادی محاسبه و دریافت کند.

3. ثبت و امور ثبتی

برای انجام مراحل ثبتی یا تغییرات مرتبط با شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی، شماره اقتصادی لازم است. به عنوان مثال، برای ثبت شرکت یا تغییرات مالکیتی، این کد اجباری است.

4. ارتباط با دولت و سازمان‌های دولتی

برای ارتباطات تجاری، انجام معاملات با دولت و سازمان‌های دولتی، گاهی نیاز به کد اقتصادی واحد اقتصادی دارید.

5. شناسایی و اعتبارسنجی

کد اقتصادی به عنوان یکی از عوامل اعتبارسنجی در معاملات تجاری و همکاری‌های بین واحدهای اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت شناسه ملی و کد اقتصادی

مرجع صادر کننده شناسه ملی، اداره ثبت شرکتها می‌باشد و مرجع صادرکننده کد اقتصادی، سازمان امور مالیاتی است. شناسه ملی توسط قوه قضاییه صادر می‌شود و کد اقتصادی توسط قوه مجریه صادر می‌شود. همچنین برای دریافت کارت بازرگانی و ارائه اظهارنامه مالیاتی، داشتن کد اقتصادی الزامی است.

کاربردهای کد اقتصادی

صدور صورت‌حساب رسمی یا ساماندهی دفاتر قانونی ممکن است به نظر برخی به شناسه اقتصادی نیازی نداشته باشید؛ اما بهتر است به یاد داشته باشید که کاربردهای کد اقتصادی از آنچه فکر می‌کنید بسیار گسترده‌تر است. در مورد کاربرد این شناسه می توان موارد بسیاری را نام برد که شامل:

  • پیش‌نیاز عرضه بیانیه‌های مالیاتی
  • دریافت کارت بازرگانی
  • دریافت اسناد ارزش افزوده

از دیگر کاربردهای کد اقتصادی می‌توان به این مورد نیز اشاره نمود که براساس طراحی صورت گرفته تمامی پویندگان اقتصادی که در تجارت بیرونی با گمرک جمهوری اسلامی ایران در تماس هستند، ضروری است شناسه اقتصادی خویش را اخذ نمایند.‌

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

پس از این که دفترچه و فرم‌های مربوطه را از اداره دارایی تحویل گرفته و تکمیل کردید، آنها را به همراه مدارک ذکر شده به اداره مالیات تحویل دهید. سپس با دریافت یک معرفی‌نامه از سوی اداره مالیات می‌توانید به قسمت مستغلات اداره مالیاتی مراجعه کنید و در آنجا تشکیل پرونده دهید.

نحوه استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی

استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی و همینطور استعلام پیگیری ثبت‌نام مالیاتی شرکت‌ها طبق قانون مالیات مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، از جمله موضوعاتی است که شرکتهای مختلف، در دستور کار دارند. برای استعلام کد اقتصادی اشخاص حقوقی، مراحل زیر را جلو ببرید:

  1. در ابتدا باید وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور www.tax.gov.ir شوید.
  2. در بالای از صفحه از طریق منوی سایر خدمات مالیاتی در ستون دوم گزینه آخر وارد صفحه استعلام کد اقتصادی شوید.
  3. پس از ورود به صفحه با یک قسمت به عنوان کد احراز هویت رو به رو خواهید شد که باید دقیقا مطابق فیلد اعداد و حروف های ذکر شده را قسمت پایینی وارد کنید.
  4. سپس با استفاده از شناسه ملی شرکت، در این مرحله شناسه ملی ده رقمی را بدون گذاشتن خط فاصله در کادر مربوطه درج نمایید. سپس بر روی گزینه آغاز جستجو کلیک کنید. زمانی که شماره ملی درج شده دارای پرونده مالیاتی بوده باشد، در مرحله استعلام کد اقتصادی تمامی اطلاعات مربوط به آن نظیر : شناسه ملی، نام شرکت، اداره مالیاتی ثبت شده، شماره پرونده و وضعیت ثبت نام به شما نمایش داده میشود.