پلمپ دفاتر حسابداری، به‌عنوان یکی از روش‌های کنترلی مؤثر برای جلوگیری از تقلب و تخلف در اطلاعات مالی و حسابداری شرکت‌ها شناخته می‌شود. برای چگونگی نحوه درخواست پلمپ دفاتر، همراه ما باشید.

پلمپ دفاتر چیست؟

پلمپ دفاتر حسابداری، به معنای قرار دادن مهری با نام سازمان حسابرسی کشور بر روی دفترهای حسابداری یک شرکت یا سازمان است. این کار از طرف سازمان حسابرسی کشور انجام می‌شود تا به عنوان یک ابزار نظارتی برای کنترل و حفاظت از اطلاعات مالی و حسابداری شرکت‌ها، مورد استفاده قرار گیرد.

به عبارت دیگر، پلمپ دفاتر حسابداری به منظور تضمین شفافیت و دقت در اطلاعات مالی و حسابداری شرکت‌ها در ایران استفاده می‌شود. افراد موظف‌اند دفاتر پلمپ را از سازمان امور مالیاتی تحویل بگیرند و از آن‌ها استفاده نمایند.

دفاتر قانونی و دفاتر تجاری چیست؟

تمامی شرکت ها باید کارکردشان را با تکمیل این دفاتر اعلام نمایند. در صورتی که این کار را انجام ندهید، شرکت علی‌الراس خواهد شد که هزینه‌های اضافی برایتان به بار می‌آورد. حتی در صورتی که شرکت شما فعالیتی نداشته باشد، باز هم برای مشخص کردن عملکرد مالی‌تان باید این دفاتر را تکمیل کنید. در این شرایط، دفاتر به صورت خالی تحویل داده می‌شود.

انواع پلمپ دفاتر

انواع پلمپ دفاتر به شرح زیر می‌باشد:

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل
  • دفتر دارائی
  • دفتر کپیه

مشمولین پلمپ دفاتر قانونی

مشمولین پلمپ دفاتر قانونی به شرح زیر می‌باشند:

  • تمامی‌ اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت شده‌اند.
  • تمامی ‌اشخاص حقیقی دارنده کسب و کار (دسته اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده 95)
  • افرادی که مجموع فروش آن‌ها و یا ده برابر درآمد آن‌ها بر اساس برگ قطعی مالیات از سال 1391 به بعد، بیشتر از 3 میلیارد تومان بوده است و درخصوص اشخاص حقیقی که کسب و کار داشته و خدمات ارائه می‌دهند. مانند وکلا، کارشناسان رسمی‌ دادگستری و پزشکان 1.5 میلیارد تومان بیشتر باشد.
  • تشکل‌های قانونی مانند (انجمن‌ها، احزاب، اتحادیه‌های صنفی)

مراحل درخواست پلمپ دفاتر

برای انجام پلمپ دفاتر قانونی، کار نخست باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها (قسمت پلمپ دفاتر تجاری) مراجعه نمود. چنانچه فرد متقاضی پلمپ دفاتر، شخصی حقوقی ثبت شده در مرجع ثبت شرکت‌ها باشد، باید از قسمت اطلاعات متقاضی پلمپ، (نوع شخص متقاضی) قسمت مشخص شده مربوط به شخص حقوقی را انتخاب نمایید و بعد از آن، تابعیت، شناسه ملی، شماره تلفن ثابت و کد پستی شخصیت حقوقی را وارد کنید. (لازم به اشاره می‌باشد که کلیه پیامک‌های مربوط به پروسه انجام کار به شماره همراه ثبت شده ارسال خواهد شد)

تائید نهایی پلمپ دفاتر قانونی

باید پس از تکمیل اطلاعات در سامانه و انجام دادن درست مراحل اینترنتی و کلیک بر روی پذیرش نهایی، اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت را همراه با دیگر مدارک، به اداره ثبت ارسال کنید تا اداره پست، دفاتر پلمپ را به آدرسی که در سامانه درج شده است، بفرستد.

بعد از اینکه مدارک را ارسال کردید و کد پیگیری را دریافت نمودید، باید بر روی گزینه پلمپ دفاتر کلیک نمایید. شما باید شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست را در سامانه درج کنید و در پایان بر روی گزینه پذیرش نهایی، کلیک نمایید و وارد مرحله بعدی گردید.

پرداخت مبلغ پلمپ دفاتر

پس از ارسال مدارک، کارشناس حقوقی مدارک را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که بعد از بررسی، توسط کارشناس مربوطه تایید شود (می‌توانید از طریق همین سامانه پیگیری کنید)، اجازه پرداخت وجه دفاتر و پلمپ آن‌ها صادر می‌شود. در این شرایط، متقاضیان باید وارد سامانه شده و وجه مشخص شده را به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

توجه: درصورتی که کاربر نیازمند دفاتر خاص باشد، باید بعد از پایان مراحل درخواست و تایید نهایی در سامانه ادرات پست مرکز استان یا شهرستان مراجعه کرده و نسبت به تحویل دفاتر اقدام کند.

دفاتر خاص شرکت‌ها چیست؟

دفاتر خاص، دفاتری هستند که با توجه به الزامات شرکت‌ها و موسسات، به وسیله شخص متقاضی تهیه و چاپ می‌شود و متقاضی باید بعد از پایان مراحل درخواست و تایید نهای، به ادارات پست مرکز استان یا شهرستان و در تهران به منطقه 13 پستی واقع در خیابان کارگر جنوبی، چهارراه لشکر مراجعه کرده و دفاتر خود را تحویل دهد.

بعد از دریافت شماره پیگیری پلمپ دفاتر، چه باید کرد؟

بعد سمت تکمیل کننده از اظهارنامه از فهرست را انتخاب نمایید و اطلاعات مربوط به یکی از اعضاء هیئت مدیره را در سامانه درج کنید. در این مرحله نیز، اسامی مابقی اعضاء هیئت مدیره را همراه با اطلاعات مربوط به آن‌ها مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و باقی موارد را وارد سازید و در در پایان نیز با کلیک کردن بر روی گزینه گام بعدی، به مرحله بعدی بروید.

سپس با تعیین کردن عضو هیئت مدیره، سمت اشخاص هیئت مدیره، مدت تصدی محدود/نامحدود و تاریخ آغاز سمت را وارد سیستم کنید. بعد، وضعیت حدود حق امضاء هیئت مدیره و بعد از آن سمت عضو هیئت مدیره را مشخص کنید.

شروع سال مالی جهت اخذ پلمپ دفاتر

باید قسمت شروع سال مالی را هم تکمیل نمایید. همینطور تاریخ پایان سال مالی هم به وسیله سامانه محاسبه می‌شود. روشن است که تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و درخواست پلمپ مبنای آغاز سال، ماه و روز مالی نیست.

بسته ارسالی دفاتر شامل کدام دفاتر می‌باشد؟

شامل دفتر روزنامه و دفتر کل می‌باشد که به صورت مهر و موم شده برای متقاضی بعد از پرداخت هزینه پلمپ دفاتر ارسال می‌شود.

دفاتر سال 1402 را چه موقع می‌توان اخذ نمود؟

دفاتر پلمب سال 1402 را می‌بایست در سال جاری (1401) اخذ کرد.

سایت اداره ثبت شرکت‌ها باز نمی‌شود. چه باید کرد؟

به دلیل شلوغی و حجم بسیار بالای درخواست‌ها از نیمه دوم اسفندماه، سایت اداره ثبت شرکت‌ها با مشکلات و کندی بسیاری مواجه خواهید بود. به همین منظور، کار پلمپ دفاتر خود را نباید به اواخر اسفندماه موکول کنید.

اخذ دفاتر پلمپ اجباری می‌باشد؟

بله؛ طبق قانون تجارت هر شخصیتی که دارای فعالیت اقتصادی است، ملزم به دریافت دفاتر می‌باشد.

دفاتر پلمپ را اگر گم کنیم، چه باید کنیم؟

اگر دفاتر پلمپ را گم کرده‌اید، دوباره دفاتر پلمپ سال جاری را اخذ نمایید و سپس حتما به اداره مالیات مراجعه کنید و موضوع را اطلاع دهید.

دفاتر پلمپ کمتر از 50 برگ هم موجود می‌باشد؟

خیر؛ دفاتر پلمب، از 50 برگ شروع می‌شود و در رده‌های بعد 100 و 200 برگ و دفاتر خاص قابل دریافت می‌باشد. بعد از تعیین و تکلیف تعداد برگ‌های دفاتر، شرکت می‌بایست نسبت به هزینه پلمپ دفاتر اقدام کند.

آیا برای ثبت برند، احتیاج به پلمپ دفاتر می‌باشد؟

برای ثبت برند به صورت فارسی نیازی به پلمپ دفاتر نیست ولی درصورتی که ثبت برند لاتین داشته باشید، به صورت غیرمستقیم نیازمند پلمپ دفاتر خواهید بود و می‌بایست هزینه پلمب دفاتر پرداخت شود.