شهریور و مهر سال 1401، با اینترنت ملی آشنا شدیم. البته پیش‌تر در آبان سال 1398 نیز، اینترنت ملی را احساس کردیم. قطع شدن و یا اختلالات شدید در اینترنت بین‌الملل و فیلتر شدن سرویس‌های خارجی، از رویکردهای اینترنت ملی است.

اینترنت |ملی یا داخلی| چیست؟

برخی از کشورها به دلایل گوناگون، نظرها و دیدگاه‌های متفاوتی به جهت ارائه و دسترسی اینترنت به مردمان کشورهای خودشان دارند. سیاست‌هایی نظیر تقویت خدمات اینترنت داخلی، حمایت‌های بیشتر از نرم‌افزارهای بومی، کنترل جو سیاسی و حاکمیت کشور و... دلایلی است که صاحبان کشورها برای اعمال محدودیت استفاده می‌کنند.

اما اگر بخواهیم خیلی کوتاه اینترنت ملی یا داخلی را توضیح دهیم، قطع اینترنت سرویس‌های بین‌المللی بدون ایجاد اختلال در سرویس‌های داخلی است. این بدان معناست که ما نمی‌توانیم از سرویس یا پلتفرم‌های خارجی که نیازمند اینترنت بین‌الملل هستند، استفاده کنیم. به بیان دیگر، بستن دریچه اینترنت بین‌الملل بر روی کل کشور است.

کشورهای پیشتاز در اینترنت ملی

با توجه به دلایلی که در بالا ذکر کردیم، کشورهایی اینترنت ملی را اجرا کرده‌اند و هم‌اکنون در حال استفاده از اینترنت ملی هستند. کشورهای کره‌شمالی، روسیه و چین، کشورهای پیشتاز در این زمینه هستند. کشورهایی که بودجه‌های کلانی برای اینترنت ملی خودشان، اختصاص داده‌اند. در کشورمان ایران نیز، چندین سال است که زمزمه اینترنت ملی به گوشمان رسیده است و در سال 1398، برای اولین بار شاهد آن بودیم. طبق خبرهای رسمی، کشورمان چندین سال از وقت و بودجه خود را صرف توانمندسازی اینترنت ملی کرده است.

تاثیر اینترنت ملی بر کسب و کارها در ایران

بسیاری از شغل‌ها و کسب و کارهای کوچک (SME) در ایران وجود دارند که از طریق سرویس‌ها و خدمات خارجی، کسب درآمد می‌کنند. نمونه بارز این موضوع را می‌توان پلتفرم اینستاگرام را مثال زد که فروشگاه‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که در این سرویس، ارائه خدمت می‌کنند.

بررسی داده‌های معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی در ایران در سال 1399، نزدیک به 1100 هزار میلیارد تومان بوده است. اگر این رقم را بر 365 روز از سال تقسیم کنیم، به عددی خواهیم رسید که زیان کسب و کارها را از قطع سرویس و پلتفرم‌های خارجی نشان می‌دهد.

روش‌های دور زدن اینترنت ملی

پرتکرارترین سئوالی که قطعا در ذهن همگی ما نقش بسته است، این است که چگونه می‌توان از سد اینترنت ملی گذشت و به اینترنت بین‌الملل دسترسی داشت و تنها راهی که به ذهنمان می‌رسد، استفاده از VPNهاست. در اینترنت ملی، امکان استفاده از VPNها وجود ندارد و در واقع دسترسی تمامی نرم‌افزارهای تحریم‌شکن، مسدود است. یکی از دلایلی که بودجه‌های بسیاری صرف اینترنت ملی شده است، همین است که نتوان از نرم‌افزارهای تحریم‌شکن استفاده کرد. بنابراین با اجرای اینترنت ملی، تقریبا باید استفاده از اینترنت بین‌المللی را غیرقابل اجرا دانست.

روش‌های دور زدن اینترنت ملی یا داخلی

آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری ابری (آنلاین)

ماهیت نرم‌افزارهای حسابداری ابری همانگونه که از نامشان پیداست، تحت‌وب بودن است. یعنی می‌توانیم کارهای حسابداری خود را به صورت آنلاین انجام دهیم. به بیان ساده‌تر، هیچ نرم‌افزاری بر روی سیستم ما نصب نمی‌شود. کافیست مرورگر کروم یا هر مرورگر دیگری را باز کرده و وارد سایت شرکت حسابداری آنلاین مربوطه شده و کارهای حسابداری خود را انجام دهیم. خدماتی مانند دریافت و پرداخت، خرید و فروش، حقوق و دستمزد و... را می‌توانیم به صورت آنلاین انجام دهیم.

استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین با اینترنت ملی

حال که به اینترنت ملی و نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین اشراف دارید، ممکن است از خود بپرسید که با ملی شدن اینترنت، آیا امکان استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری ابری وجود دارد یا خیر؟

استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری ابری خارجی مانند Wave و یا QuickBooks با اینترنت ملی را باید فراموش کرد. به دلیل آن که این سرویس‌ها خارجی هستند و سرورهای آنها در خارج میزبانی می‌شود، جزو اینترنت ملی محسوب نمی‌شوند و امکان استفاده از آنها با اینترنت ملی وجود ندارد. البته ممکن است با استثنا قرار دادن برخی سایت‌ها و سرویس‌های خارجی که نسخه بومی آنها وجود ندارد، اینترنت ملی برای آنها محاسبه نشود.

نرم‌افزارهای حسابداری تحت‌وب بومی (ایرانی) به دلیل این که سرورهای آنها در ایران میزبانی می‌شوند و زیر نظر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و تجارت الکترونیک هستند، با اینترنت ملی بدون مشکل کار خواهند کرد.

آشنایی با نرم‌افزار حسابداری |تحت‌وب| لاندا

سامانه لاندا، در سال 1396 در دسترس عموم قرار گرفت. نرم‌افزاری که با هدف ارائه خدمت به مالکان کسب و کارها و بخش حسابداری و مالی هر شرکتی، توسعه یافت. نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا، با ماژول‌هایی زیر در دسترس کاربران قرار دارد:

  • دریافت و پرداخت
  • خرید و فروش
  • حقوق و دستمزد
  • حسابداری
  • مدیریت انبار و...

تاثیر اینترنت ملی بر |نرم‌افزار حسابداری آنلاین| لاندا

اولین بار که اینترنت ملی را در سال 1398 تجربه کردیم، مشتریان لاندا در آن زمان هم به راحتی و بدون مشکل، به سایت لاندا به نشانی www.Landa-SME.ir دسترسی داشتند و کارهای روزمره حسابداری خود را انجام می‌دادند. در سال 1401 نیز، هیچ‌کدام از مشتریان لاندا، مشکلی در دسترسی به لاندا را احساس نکردند.

سامانه حسابداری ابری لاندا، به دلیل این که یک نرم‌افزار حسابداری بومی است و سرورهای آن در ایران میزبانی می‌شود، مشکلی در ارائه سرویس به مشتریان و دیگر کاربران ندارد. بنابراین در زمان اجرای کامل اینترنت ملی، هیچ مشکلی در ارائه سرویس از طرف لاندا به کاربران وجود نخواهد داشت.

ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا

نرم‌افزار حسابداری تحت‌وب لاندا، به مدت 1 ماه رایگان است و کاربران می‌توانند 1 ماه از نرم‌افزار به صورت کاملا رایگان استفاده کنند و در صورت نیاز، حساب خود را تمدید کنند. برای ثبت‌نام در لاندا، از طریق لینک زیر، اقدام نمایید: