در این آموزش ویدیویی قصد داریم تا نحوه بدست آوردن راس چک یا همان میانگین تاریخ چک‌ها را بدست آوریم. فرمول‌نویسی در اکسل یکی از قابلیت‌های بسیار پرکاربرد آن است که مختص رشته یا قشر خاصی نمی‌شود و در تمامی زمینه‌ها کاربرد دارد.

مایکروسافت اکسل (Microsoft Excel) چیست؟

یکی از نرم‌افزارهایی که برای تهیه گزارشات مالی و انجام محاسبات پیچیده ریاضی و آماری و رسم نمودارها مورد استفاده حسابداران قرار میگیرد، نرم‌افزار Excel میباشد. شاید به ندرت بتوانید حسابداری را پیدا کنید که از این نرم‌افزار استفاده نکرده باشد.

نرم‌افزار Excel، توانمندی‌های بسیار زیادی دارد. این نرم‌افزار به نحوی طراحی شده است که میتوان آن را برای کارهای بسیار ساده (مثلا تهیه یک لیست) و همچنین تجزیه و تحلیلهای بسیار پیچیده مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل است که این نرم‌افزار هم توسط یک کارمند ساده حسابداری یا غیر حسابداری و هم توسط تحلیل‌گران مالی بسیار توانمند برای تجزیه و تحلیل‌های پیچیده مورد استفاده قرار میگیرد.

راس‌گیری چک چیست؟

راس‌گیری چک، روش محاسبه سررسید واقعی تعدادی چک دریافتی با مبالغ مختلف و در تاریخهای مختلف می‌باشد. در حسابداری راس گیری به معنای محاسبه میانگین موزون می‌باشد که البته فقط برای چک‌ها به کار نمی‌رود و می‌توان از راس گیری برای محاسبه راس فاکتورها نیز استفاده نمود.

کاربرد راس‌گیری

فرض کنید می خواهید در یک معامله با استفاده از چکهای متنوع مبلغ و تاریخ مشتریان خود، مبلغ 20 میلیون ریال را برای 70 روز بعد پرداخت کنید، می توانید از راس‌گیری استفاده نموده و چک‌ها را طوری انتخاب کند که راس کلی آنها تاریخ مورد نظر شما گردد.

برعکس این موضوع هم صادق است. اگر یک مشتری قرار بوده تا مبلغی را طبق توافق در تاریخ خاصی با شما تسویه کند و اکنون تعدادی چک با مبالغ مختلف و در تاریخهای متنوع به شما داده است، با استفاده از راس‌گیری می توانید بدانید که آیا راس مجموع چکهای دریافتی در همان تاریخ توافق شده می‌باشد یا کمتر یا بیشتر شده است.

بدست آوردن میانگین تاریخ چک یا راس چک با اکسل

در این ویدیو قصد داریم تا نحوه بدست آوردن میانگین تاریخ چک یا راس چک را شرح دهیم: