مجموعه اصطلاحات رایج و مهم حسابداری از حرف F تا P را می‌توانید به صورت خلاصه شده و کاملا مفهومی، بخوانید. در این مقاله سعی شده تا تمامی اصطلاحات مهم و کاربردی، بیان شود.

مقدمه

همانطور که در مقاله قبلی اصطلاحات حسابداری از حرف A تا E را خواندیم، حال نوبت آن است تا اصطلاحات حسابداری از حرف F تا P را بیاموزیم.

FASB هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی

FASB یعنی هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی. این هیئت مقامی مستقل، خصوصی و غیردولتی است که وظیفه تدوین اصول حسابداری در آمریکا را برعهده دارد.

Financial  Accounting حسابداری مالی

شاخه‌ای از حسابداری است که گزارشهای مالی را برای کاربران خارجی آماده میکند.

Financial Statement صورتهای مالی

فعالیتهای مالی واحدهای تجاری را با جزئیات بیان میکنند. صورتهای مالی مجموعه‌ای از گزارش‌هاست که دیدگاهی اجمالی از فعالیتهای مختلف مالی واحدهای تجاری را در برهه زمانی خاصی نشان میدهد. این صورتها فعالیتهای مالی شکل گرفته در سازمان را به گونه‌ای متفاوت نشان میدهند. سه مورد از مهمترین جنبه‌های صورتهای مالی عبارتند از: حساب سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدینگی.

Fiscal Year سال مالی

سال مالی، دوره‌ای متشکل از 12 ماه متوالی است که از سوی سازمان و در قالب دوره حسابداری انتخاب میشود و ممکن است لزوماً سال تقویمی نباشد. سال مالی عمومی در هند از ابتدای آوریل تا آخر مارس است.

Fixed Asset دارایی‌های ثابت

در دوره زمانی طولانی‌ای مانند تجهیزات یا ساختمانها استفاده میشوند.

Fixed Cost FC هزینه‌های ثابت

هزینه ثابت هزینه‌ای است که با حجم فروش تغییری نمیکند. برای مثال، در صورتی که شرکت فروش بیشتری داشته باشد، اجاره و حقوق تغییری نمی‌کنند. هزینه‌های متغیر برعکس هزینه‌های ثابت هستند.

Fund Balance OR Net Assets (دارایی‌های خالص)

مانده‌حساب مستقل بیانگر داراییهای خالص شرکت است. برای محاسبه مانده‌حساب مستقل باید تمام بدهیها را از دارایی کل کم کنید. همچنین، هرگونه درآمد مازاد بر هزینه یا ارزش انباشته یا استهلاک سرمایه در پایان سال مالی به دارایی خالص تبدیل میشود.

Generally Accepted Accounting Principles GAAP اصل عمومی پذیرفته شده در حسابداری (GAAP)

GAAP یعنی اصول عمومی پذیرفته شده در حسابداری که شامل کنوانسیونها و قوانین است. همچنین، شیوه‌هایی که برای تعریف اصول پذیرفته شده حسابداری ضروری هستند در زمانی خاص اجرا میشوند. علاوه بر این، بالاترین سطوح چنین اصولی از سوی هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی تعیین میشود.

بنابراین GAAP قوانینی است که تمام حسابداران هنگام انجام حسابرسی از آن تبعیت میکنند. این قوانین کلی طوری تدوین شده‌اند که مقایسه "سیب با سیب" هنگام مشاهده گزارشهای مالی یک واحد تجاری ساده‌تر است.

General Ledger دفتر کل

معاملات بدهی و بستانکاری در این دفتر ثبت میشود.

Goodwill سرقفلی

دارایی نامشهودی که واحدهای تجاری از آن بهره میبرند، نظیر شهرت یا محبوبیت برند.

Gross Margin GM حاشیه سود ناخالص

حاشیه سود ناخالص درصدی است که بدین صورت محاسبه میشود: سود ناخالص تقسیم بر درآمد همان دوره. حاشیه سود ناخالص بیانگر سودبخشی شرکت پس از کسر هزینه کالاهای فروخته شده است.

Gross Profit GP سود ناخالص

سود ناخالص بیانگر سوددهی شرکت به دلار، بدون درنظرگرفتن هزینه‌های بالاسری است. محاسبه سود ناخالص به این صورت است: درآمد دوره منهای هزینه کالاهای فروخته شده در آن دوره.

Income Statement صورتحساب درآمد

صورتهای مالی تفاوت درآمد و هزینه‌های حاصل از درآمد را مستند میکنند. صورتحساب درآمد (که اغلب صورت سود و زیان یا P&L نامیده میشود) همان صورت مالی است که بیانگر درآمدها، هزینه‌ها و سودها طی یک دوره زمانی خاص است. درآمد به دست آمده در بالای گزارش نشان داده میشود و هزینه‌های مختلف از آن کسر میشوند تا زمانی که تمام هزینه‌ها کسر شوند؛ نتیجه درآمد خالص است.

Interest بهره

بهره مبلغی است که روی وام یا خط اعتباری پرداخت میگردد و مازاد بر بازپرداخت اصل بدهی است.

Inventory Valuation ارزش‌گذاری موجودی

روش ارزش‌گذاری اصلاح شده برای استفاده در ارزیابی امالک و مستغلات.

Inventory موجودی کالا

موجودی شامل مواد خام، کارهای در حال انجام و کالاهای نهایی است. موجودی اصطلاحی است که برای طبقه‌بندی داراییهایی که شرکت برای فروش به مشتریان خود خریداری کرده است اما هنوز فروخته نشده‌اند به کار میرود. با فروش این اقلام به مشتریان، حساب موجودی کاهش می‌یابد.

Invoice فاکتور

فاکتور نشان دهنده مقدار پول هزینه شده برای دریافت کالا یا خدمات است.

ویدئو مرتبط: پیش فاکتور و فاکتور با نرم‌افزار حسابداری تحت وب لاندا

In The Black سودآور

اشاره به سود در دفاتر و حسابها دارد و واژه مقابل آن "با ضرر" است. فروش جمعه سیاه، به خاطر سودآوری‌ای که خرده‌فروشان در دفاترشان ثبت میکنند، معروف است.

I The Red با ضرر

اشاره به ضرر در دفاتر و حسابها دارد و واژه مقابل آن "سودآور" است. در روزهایی که حسابداری به صورت دستی انجام میشد، ورودی‌های دفتر کل که به رنگ سیاه نوشته میشدند به معنای سود و نوشته‌های قرمز به معنای ضرر بودند.

Job Costing هزینه‌یابی

هزینه‌های کاری خاص را در مقابل درآمد حاصل از آن ارزیابی میکند.

Journal دفتر

اولین جایی است که معاملات مالی در آن ثبت میشوند. این معاملات به ترتیب وقوع ثبت میشوند.

Journal Entry ثبت دفتری

ثبت دفتری شامل گروهی از معاملات بدهی و بستانکاری است که در دفتر کل ثبت شده‌اند. تمام ثبت‌های دفتری در نهایت باید صفر شوند. در نتیجه، بدهی‌ها باید با بستانکاری‌ها برابر باشنند.

Liability بدهی‌ها

بدهیها تعهدات واحدهای تجاری هستند که معمولا اماهیت مالی دارند. به تمامی قرض‌هایی که شرکت هنوز پرداخت نکرده است، بدهی میگویند. بدهیهای معمول عبارتند از حسابهای پرداختنی، لیست حقوق و وامها.

Liquid Asset دارایی نقد

دارایی نقد شامل پول نقد و سایر داراییهایی است که بهراحتی قابل تبدیل به پول نقد هستند.

Liquidity نقدینگی

این اصطلاح به میزان سرعت تبدیل به نقدینگی چیزی اشاره دارد. مثلا، نقدینگی کالا بیشتر از خانه است، زیرا کالاها را سریعتر از املاک میتوانید بفروشید (به پول نقد تبدیل کنید)

Loan وام

پیش‌پرداخت پول از سوی وام‌دهنده به وام‌گیرنده.

Master Account حساب اصلی

حساب اصلی دارای حسابهای فرعی است. حسابهای دریافتنی برای برخی حسابهای دریافتنی فردی ممکن است حساب اصلی باشند.

Net Income درآمد خالص

درآمد خالص برابر است با درآمد منهای هزینه‌ها، مالیات، استهلاک و بهره. درآمد خالص مقدار دلاری است که در سود حاصل میشود. محاسبه درآمد خالص بدین صورت است: درآمد دوره منهای تمام هزینه‌های آن دوره، از جمله هزینه مواد اولیه یا نیروی کار مستقیم برای ارائه خدمات، هزینه‌های بالاسری، استهلاک و مالیات.

Net Margin حاشیه سود خالص

حاشیه سود خالص مبلغ درصدی است که نشان‌دهنده سود شرکت نسبت به درآمدش است. حاشیه سود خالص با تقسیم درآمد خالص دوره بر دارایی‌های آن دوره به دست می‌آید.

Non-Cash Expense هزینه‌های غیرنقدی

نیازی به پرداختهای نقدی ندارد، مثلا استهلاک.

Non-operating Income درآمد غیرعملیاتی

درآمدی که از کسب وکار به دست نیامده است؛ مثلا فروش لوازم استفاده نشده.

Note سفته

سفته سندی است که بازپرداخت بدهی خود را در آن تضمین میکنید.

مقاله مرتبط: اسناد تجاری (چک، سفته و برات) چیست؟

On Credit/On Account نسیه / علی‌الحساب

خریدی که به صورت نسیه یا علی‌الحساب انجام شود، یعنی پرداخت آن در آینده صورت خواهد گرفت، اما خریدار بلافاصله از سود خرید خود بهره میبرد. "گارسون! بزن به حسابم..."

Operating Income سود عملیاتی

با کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمد عملیاتی محاسبه میشود. سود و هزینه‌های مالیاتی در این محاسبه لحاظ نمیشوند.

Income Other سایر درآمدها

درآمدهای غیرتکراری، مثلا بهره.

Overhead هزینه‌های سربار

هزینه‌های سربار شامل هزینه‌هایی است که به اداره واحد تجاری مربوط میشود. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های تولید کالا یا ارائه خدمات نمیشود. برای مثال، هزینه‌های سربار معمولا شامل اجاره و حقوق مدیران است.

Payroll لیست حقوق

حسابی که شامل لیستی از کارمندان و حقوق و دستمزدهای آنهاست.

Posting ثبت

اشاره به ثبت ورودی‌های دفتر کل دارد.

Present Value PV ارزش فعلی

ارزش فعلی اصطلاحی است که به ارزش دارایی‌های امروز اشاره دارد، نه نقاط زمانی مختلف. ارزش فعلی بر این فرض مبتنی است که، به دلیل تورم، نقدینگی امروز باارزش‌تر از نقدینگی فرداست.

Profit سود

سود یعنی درآمد منهای هزینه‌ها. هزینه‌ها شامل مالیات، بهره و استهلاک نیز میشود.

Profit/Loss Statement صورت سود و زیان

گزارش مالی شرکت در فواصل زمانی معین است که درآمدها، هزینه‌ها و سود خالص را برای دوره زمانی خاص نشان میدهد.

مقاله مرتبط: صورت سود و زیان چیست؟

اصلاحات حسابداری بیشتر

ادامه اصلاحات حسابداری را در زیر بخوانید:

اصطلاحات حسابداری بخش سوم (پایانی)