در این مقاله، با اصطلاحات مهم کارگزینی و تاثیر آن در حقوق و دستمزد آشنا خواهیم شد. همچنین به بررسی مزایای مستمر و غیرمستمر خواهیم پرداخت که نکات بسیاری در این زمینه وجود دارد که نیاز است آن را بدانیم. ما را دنبال کنید.

حکم کارگزینی (پرسنلی)

حکم کارگزینی بیانگر کلیه دریافتهای قانونی کارگر اعم از مزد یا حقوق، حق اولاد، حق مسکن، بن کارگری (خواربار)، ایاب و ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها که به اعتبار قرارداد کار دریافت خواهد نمود؛ میباشد و به عبارتی میتوان گفت حکم کارگزینی اطلاعات بنیادین محاسبات حقوق و دستمزد را فراهم میکند.

صدور احکام پرسنلی از طریق واحد کارگزینی و با رعایت موارد زیر انجام میگیرد:

  1. رعایت قوانین کار و امور اجتماعی و بخشنامههای صادره از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
  2. رعایت طرح طبقه‌بندی مشاغل که به تأیید اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده باشد (توضیح اینکه طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکتهایی که دارای پرسنل بیش از 50 نفر میباشد لازم‌الاجرا میباشد).
  3. توجه به سوابق کاری مرتبط و غیرمرتبط.
  4. توجه به میزان تحصیلات.
  5. توجه به پست سازمانی و خدماتی که فرد باید در سازمان یا واحد اقتصادی انجام دهد.
  6. توجه به آیین‌نامه‌های استخدامی و داخلی واحدهای اقتصادی.

واحد کارگزینی بعد از لحاظ کردن موارد فوق اقدام به صدور احکام پرسنلی مینماید و در طول سال در صورت تغییر در قوانین مرتبط یا ارتقاء کارکنان و شروع هر سال مالی مجددا احکام جدیدی را صادر خواهد کرد و تاریخ اجرای حکم نیز درج خواهد شد. ضمنا لازم به توضیح است که احکام پرسنلی در شرکتهای خصوصی باید به تأیید مدیر امور اداری و مدیرعامل برسد.

نکته: اقلام مندرج در حکم کارگزینی همواره برای یک ماه (سی روز) تنظیم میگردد.

آشنایی با برخی اصطلاحات کارگزینی

مزد مبنا

حقوقی است که با رعایت قانون کار و یا به وسیله عقد قراردادی که مغایر با قانون کار نباشد، برای انجام یک ساعت کار معین و یا تولید یک واحد محصول تعیین و بهصورت ساعتی، روزانه، هفتگی و معمولا ماهانه پرداخت می‌شود.

پایه سنوات

"پایه سنواتی" را می‌توان بخش حمایتی پایه حقوق نامید که معمولا برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ میشود. این بخش از حقوق، در واقع قسمتی از حقوق پایه است که معمولا با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت میشود؛ هر چند میتوان آن را به صورت چند ماه یک بار یا سالی یک بار نیز پرداخت کرد.

"پایه سنوات" یکی از مزایای جانبی دستمزد است و تغییر میزان سالانه آن ارتباطی با افزایش دستمزد ندارد. تعلق یافتن پایه سنوات به شاغلین، منوط به داشتن یک سال سابقه کار در همان شرکت است.

مزایا

مبالغی که به جز حقوق اصلی به کارگران پرداخت میشود، در زمره مزایا محسوب شده و از نظر استمرار در پرداخت به مزایای مستمر و غیرمستمر و از نظر نوع پرداخت به نقدی و غیرنقدی تقسیم میگردد.

1. مزایای مستمر؛ مواردی هستند که در چندین ماه متوالی همراه با حقوق اصلی به کارگران پرداخت میشود و معمولا در حکم حقوق افراد نیز ذکر میگردند. برخی از مزایای مستمر عبارت‌اند از: حق اولاد، حق مسکن، بن‌کارگری، حق ایاب‌وذهاب، فوق‌العاده بدى آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگى، محل خدمت، اشتغال خارج از مرکز، مشاغل مرزى، شرایط محیط کار، نوبت کارى، کشیک و حق جذب.

2. مزایای غیرمستمر؛ مواردی هستند که روال پرداخت ثابتی ندارند و ممکن است هرچند ماه یکبار به کارگران پرداخت شود. برخی از مزایای غیرمستمر عبارت‌اند از: اضافه‌کار، پاداش انجام کار، عیدی، پاداش آخر سال، هزینه تهیه لباس، هزینه‌های پرداختی بابت درمان و معالجه، بهره‌وری، خسارت اخراج، فوق‌العاده مسافرت مربوط به شغل، بازخرید خدمت و بازخرید مرخصی.

نکته 1: حداقل مزد و میزان افزایش سایر سطوح مزدی کلیه کارگران مشمول قانون کار با در نظر گرفتن شرایط تورمی و سایر معیارها در آغاز هر سال توسط شورای عالی کار تعیین و اعلام میشود. کارفرمایان موظف‌اند در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننمایند. در صورت تخلف، ضامن تأدیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید میباشند حتی اگر در قرارداد کتبی مابین کارگر و کارفرما، مزد تعیین شده کمتر از حداقل مزد قانونی باشد.

نکته 2: در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل نیستند، حقوق ثابت شامل مزد مبنا و پایه سنوات و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل (برحسب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعات عادی کار، پرداخت میگردد؛ از قبیل حق جذب، مزایای سختی کار، مزایای سرپرستی، فوق‌العاده شغل و...) است. در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل میباشند، حقوق ثابت شامل مزد مبنا و پایه سنوات است.

نکته 3: مزایای رفاهی و انگیزه‌ای، از قبیل کمک هزینه مسکن، بن‌کارگری، حق اولاد، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمیشوند و به همین دلیل در محاسباتی مانند سنوات خدمت و یا افزایش حقوق به مزد ثابت اضافه نمیگردند.

نکته 4: حق اولاد در صورت داشتن شرایط زیر قابل پرداخت است:

  • کارگر، حداقل سابقه پرداخت حق بیمه 720 روز کار را داشته باشد.
  • سن فرزندان پسر او از 18 سال کمتر باشد و یا به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل.
  • فرزند در اثر بیماری یا نقص عضو (معلولیت) طبق گواهی کمیسیون پزشکی قادر به کار نباشد.
  • فرزند دختر تا قبل از ازدواج.

مبلغ حق اولاد برای هر فرزند معادل 3 برابر حداقل مزد روزانه خواهد بود. (این مبلغ بابت هر تعداد فرزند قابل پرداخت است)

حسابداری حقوق و دستمزد

همچنین می‌توانید حسابداری حقوق و دستمزد را در مقاله زیر بخوانید:

حسابداری حقوق و دستمزد

ثبت حقوق و دستمزد در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

برای ثبت سند حقوق و دستمزد به همراه حق مسکن، بازخرید سنوات و... در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا، کافیست مقاله زیر را دنبال کنید:

ثبت سند حقوق و دستمزد و دریافت فایلهای بیمه و مالیات در لاندا

فیش حقوقی در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا

همچنین در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا شما می‌توانید فیش حقوقی نیز داشته باشید. برای دریافت فیش حقوقی، لازم است آموزش زیر را دنبال کنید:

ثبت سند حقوق و دستمزد