مالیات بر ارزش افزوده نیز نوعی مالیات بر مصرف است که در مراحل مختلف زنجیره واردات، تولید و.. به تدریج توسط بنگاه‌های اقتصادی در هر مرحله از زنجیره انباشته، و از هر بنگاهی به بنگاه دیگر منتقل میگردد تا در آخر توسط مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود.

مقدمه

همانطور که در مقاله قبلی، با مالیات بر ارزش افزوده و کالاهای مشمول و غیر مشمول مالیات آشنا شدیم، در این مقاله قصد داریم تا با قوانین و مقررات مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اظهارنامه مالیاتی، اشنا شویم.

قوانین و مقررات مالیات بر ارزش افزوده

مجموعه قوانین و مقرراتی که مشمول عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات کالاها به نحوی که تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده را مشخص نماید، شامل میشود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

طبق ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده، نرخ مالیات بر ارزش افزوده مشخص گردیده است.

نکته: نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای خاص با نرخ مالیات بر ارزش افزوده مندرج درماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده متفاوت است که شامل کالاهایی همچون نواع سیگار و محصولات دخانیات و انواع بنزین و سوخت هواپیما است.

موارد جرایم مالیاتی ارزش افزوده

مطابق ماده 22 قانون مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر و یا درصورت تخلف از مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده، علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض متعلق و جریمه تأخیر مشمول جریمهای به شرح ذیل خواهند بود:

1. ثبت‌نام نکردن مؤدیان در مهلت مقرر، معادل هفتاد و پنج درصد (75%) مالیات و عوارض متعلق تا تاریخ ثبت‌نام یا شناسایی حسب مورد

2. عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات و عوارض متعلق

3. عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه‌التفاوت مالیات و عوارض متعلق

4. عدم درج و تکمیل اطالعات صورتحساب طبق نمونه اعالم شده، معادل بیست و پنج درصد (25%) مالیات و عوارض متعلق

5. عدم تسلیم اظهار نامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد، معادل پنجاه درصد (50%) مالیات و عوارض متعلق

6. عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد معادل بیست و پنج درصد (25%) مالیات و عوارض متعلق.

نکته: مطابق ماده 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده تأخیر در پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده در موعد مقرر موجب تعلق جریمهای به میزان 2% در ماه نسبت به مالیات و عوارض پرداخت نشده و مدت تأخیر خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده دریافتی و پرداختی

معمولا فروشندگان کالا یا خدمات یا محصولات تولیدی کارخانجات، به هنگام تنظیم صورتحساب فروش با توجه به سال مالی موردنظر و نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران علاوه بر مبلغ صورتحساب فروش، مالیات و عوارض ارزش افزوده نیز دریافت مینمایند که توسط خریدار پرداخت میگردد. به همین دلیل فروشندگان، دریافت‌کنندگان مالیات و عوارض ارزش افزوده و خریداران، پرداخت‌کنندگان مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهند بود.

مالیات و عوارض دریافتی از خریداران، بایستی در مهلت مقرر (تا 15 روز پس از هر فصل گزارش اظهارنامه) به حساب سازمان امور مالیاتی واریز گردد که برای سازمان مربوطه مالیات و عوارض دریافتی از مودی مالیاتی محسوب خواهد شد.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مؤدیان مشمول ثبت نام و اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلف‌اند ظرف مدت 15 روز از پایان هر دوره مالیاتی سه ماهه (مثال تا روز 15 تیرماه درمورد دوره مالیاتی بهار) نسبت به تنظیم اظهار نامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

فرمی است که در آن مودی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده، صورت کلیه خریدهای خود (اعم از خرید کالا، مواد، محصول و خدمات) و همچنین صورت کلیه فروشهای خود (اعم از فروش کالا، مواد اولیه، محصول و خدمات) را در آن به سازمان امور مالیاتی، از طریق سامانه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده به صورت دوره‌ای (فصلی) اظهار و ارسال میکند.

نکته 1: طبق ماده 8 قانون مالیات بر ارزش افزوده، اشخاصی که به عرضه کالا و ارائه خدمات و واردات و صادرات آنها مبادرت میکنند، به عنوان مؤدی شناخته میشوند؛ و مشمول مقررات این قانون خواهند شد.

نکته 2: طبق ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده، هر سال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه تقسیم میشود.

اظهارنامه مالیاتی

ارسال اظهارنامه الکترونیکی

این سامانه در راستای دریافت الکترونیکی اظهارنامه‌های مالیاتی راه‌اندازی شده است. در این سامانه اظهارنامه‌های اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی و اجاره املاک به صورت الکترونیکی و همراه با امضا الکترونیک قرار دارد که از طریق سایت www.tax.gov.ir در دسترس می‌باشد.

اطلاع سازمان امور مالیاتی به برخی مودیان جهت اصلاح اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1399

خبر فوق را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید:
پیامک سازمان امور مالیاتی برای برخی مودیان

صفر تا صد نرم‌افزار Salary (ارسال فهرست مالیات حقوق الکترونیک)

همچنین می‌توانید برای ارسال فهرست مالیات حقوق الکترونیک کارکنان و پرسنل خود، مقاله زیر را دنبال کنید:

صفر تا صد نرم‌افزار Salary (ارسال فهرست مالیات حقوق الکترونیک)