مجموعه اصطلاحات رایج و مهم حسابداری از حرف R تا Z را می‌توانید به صورت خلاصه شده و کاملا مفهومی، بخوانید. در این مقاله سعی شده تا تمامی اصطلاحات مهم و کاربردی، بیان شود.

مقدمه

همانطور که در مقالات قبلی، اصطلاحات حسابداری از حرف A تا E را به همراه اصطلاحات حسابداری از حرف F تا P را خواندیم، حال نوبت آن است تا اصطلاحات حسابداری بخش پایانی که از حرف R تا Z می‌باشد را بیاموزیم.

Receipts رسید 

رسید سندی است که ثابت میکند پرداخت صورت گرفته است. شرکت تجاری، پس از ارائه کالا یا خدمات، برایش رسید صادر میکند و پس از دریافت کالا یا خدمات از سازمان‌های دیگر، رسید دریافت میکند. رسیدهای دریافت‌شده باید بایگانی و لیست شوند تا شرکت بتواند صحت هزینه‌های انجام شده را اثبات کند.

Reconciliation مغایرت‌گیری

عمل اثبات تراز بودن حساب؛ برابری بدهکاری و بستانکاری. بررسی مطابقت صورتحساب بانکی با تراز دسته‌چک، نمونه‌ای از مغایرت‌گیری حساب است که سپرده‌ها و چکهای وصول‌نشده نیز در نظر گرفته میشوند.

Restricted Fund حساب مستقل محدودشده

حساب مستقل محدود حسابی است برای داراییهایی که درآمد آن باید برای اهداف ایجادشده توسط اهداکنندگان استفاده شود.

Retained Earnings سود انباشته

پولی که پس از پرداخت تمام صورت‌حساب‌ها و توزیع سود سهامداران باقیمانده است و اغلب در تجارت سرمایه‌گذاری میشود.

Return on Investment (ROI) بازده سرمایه‌گذاری

این اصطلاح در اصل اشاره به سوددهی (بازده) شرکت دارد که بر اساس سرمایه‌گذاری لازم تقسیم میشود. امروزه، این اصطلاح بازده اهداف و پروژه‌های مختلف را آزادانه‌تر در بر میگیرد. برای مثال، اگر شرکتی هزار دلار صرف بازاریابی کند و 1 هزار دلاذ سود ببرد، میتواند اعلام کند که ROI در هزینه بازاریابی 50% است.

Revenue درآمد

مقدار واقعی پولی است که در طول دوره زمانی خاص عاید شرکت میشود؛ درآمد ناخالص.

Shareholder Equity حقوق صاحبان سهام

کل داراییهای شرکت کمتر از کل بدهیهای آن است؛ حقوق مالکان؛ ارزش خالص. حقوق صاحبان سهام از سرمایه اولیه کسب‌وکار به‌اضافه سود انباشته جمع شده در طول زمان به دست می‌آید.

Single-Entry Bookkeeping دفترداری یک طرفه

نوعی فرایند حسابداری است که به جای دو ورودی بدهکاری و بستانکاری، از یک ورودی استفاده میکند. مشاغل کوچک که از سیستم حسابداری نقدی استفاده میکنند، از سهولت این سیستم، که بسیار شبیه نگه داشتن دسته‌چک است، بهره میبرند.

Statement of Account صورت‌حساب

سندی کتبی که تمام هزینه‌ها و پرداختها، صورتحسابهای دریافتنی و پرداختنی را نشان میدهد. به طور کلی، صورتحسابهای دریافتنی ماهانه به مشتریان هزینه‌ای ارسال میشوند و توسط متصدی حسابهای دریافتنی با پرداختها تطبیق داده میشوند.

Subsidiary Accounts حسابهای فرعی

حسابهایی که تحت حساب کنترلی هستند و باید با مانده حساب اصلی برابری کنند. نمونه‌هایی از حسابهای فرعی "لوازم اداری" یا "لوازم نظافت" است که تحت حساب کنترلی "لوازم" قرار دارند.

Subsidiary Ledger دفتر معین

دفتر معین گروهی از حسابهاست که شامل جزئیات ثبت بدهکاریها و بستانکاریهاست. برای مثال، اطلاعات مفصلی که در حسابهای پرداختنی وجود دارد.

Supplies موجودی

مواد مصرفی که در مشاغل استفاده و در صورت نیاز تجدید میشوند. موجودی‌ها برای فروش نیستند، بلکه برای انجام فعالیتهای تجاری استفاده میشوند.

Treasury Stock سهام خزانه

سهامی که شرکت دارد یا یکبار مجدداً خریداری میکند تا برای خرید به مردم عرضه کند.

Trial Balance (TB) تراز آزمایشی

تراز آزمایشی لیستی از تمام حسابها با مانده آنها در دفتر کل است، (چه بدهکاری و چه بستانکاری). میزان بدهکاری کل باید برابر با میزان کل بستانکاری باشد، یعنی تراز باشد.

مقاله مرتبط: تراز آزمایشی دو ستونه و چهار ستونه در حسابداری

Unrestricted Fund حساب مستقل نامحدود

حساب مستقل نامحدود اصطلاحی در حسابداری است و به حسابهایی اطلاق میشود که هیچ محدودیتی برای استفاده یا هدف ندارند.

Variable Cost (VC) هزینه‌های متغیر

هزینه‌های متغیر هزینه‌هایی هستند که با حجم فروش تغییر میکنند و در تضاد با هزینه‌های ثابت هستند. هزینه‌های متغیر با فروش بیشتر افزایش مییابند، زیرا هزینه‌هایی هستند که در راه فروش صرف میشوند. برای مثال، اگر شرکت محصولی را تولید و مقدار زیادی از آن را بفروشد، برای تأمین افزایش تقاضای صورت گرفته، نیازمند مواد اولیه بیشتری است.

Write-down/Write-off  پایین آوردن ارزش یا مستهلک کردن داراییها

معاملات حسابداری که ارزش دارایی را کاهش میدهد.