اکثر موسسات متوسط یا بزرگ تجاری، یک یا چند حسابدار استخدام می‌کنند. حتی موسسات یا بنگاه‌های کوچک نیز حداقل به یک حسابداری پاره‌وقت نیازمند هستند.

کار حسابداران چیست؟

احتمالا اولین نکته‌ای که به ذهنتان خطور می‌کند، این است که کار حسابداران ثبت اعداد و ارقام است؛ یعنی اعداد و ارقام فعالت‌های مالی را ثبت می‌کنند. البته این نکته صحبح است اما حسابداران وظایف بسیار حساس دیگری نیز در کسب و کار و تجارت به عهده دارند که کمتر به این کارها اشاره می‌شود. 

علت و ضرورت وجود حسابدار چیست؟

حسابداران وظیفه اداره امور بسیار مهم دفتری را به عهده دارند که سبب می‌شود کار مؤسسات دقیق و به راحتی انجام شود. از قبیل ثبت حقوق و دستمزد، جریان ورودی نقدی و پرداخت‌های نقدی، خرید کالا و موجودی کالا و ثبت اقلام دارایی.

حسابدار و پر کردن اظهارنامه‌های مالیاتی

حسابداران اظهارنامه‌های مالیاتی تهیه می‌کنند که علاوه بر مالیات بر حقوق و مالیات بر ارث، شامل مالیات بر درآمد مؤسسات تجاری نیز می‌شود.

حسابداران، ثبت و گزارش را بهتر می‌دانند

حسابداران نحوه‌ی برآورد و ثبت هزینه‌های تولید و چگونگی تخصیص هزینه‌های تقسیم شده میان بخش‌های متعدد و سایر واحد‌های سازمانی مؤسسه را مشخص می‌کنند.

حسابداران متصدیان حرفه‌ای ثبت سود در جهان تجارتند، بدین معنی که دقیقا مشخص می‌کنند طی دوره چه میزان سود حاصل شده یا مؤسسه به چه میزان متحمل زیان شده است.

حسابداران برای اطلاع مدیران از هزینه‌ها و بهای تمام شده، نحوه‌ی فروش، کفایت مانده‌ی نقدی، و وضعیت موجودی موجودی کالا گزارش‌هایی تهیه می‌کنند؛ مهم‌تر از همه اینکه حسابداران به مدیران کمک می‌کنند تا دلایل لازم برای ایجاد تغییرات در نتیجه‌ی نهایی عملکرد مؤسسه‌ی تجاری (یعنی سود ویژه) را بفهمند.

تهیه صورت‌های مالی توسط حسابداران

حسابداران صورت‌های مالی را تهیه می‌کنند که به سهامداران و صاحبان سرمایه‌ی مؤسسات کمک کند تا از وضعیت مالی مؤسسه مطلع شوند. سهامداران بدون اطلاع دقیق از سلامت مالی مؤسسه که در گزارش‌های مالی دوره‌ای (همان صورت‌های مالی) آمده است، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

به طور خلاصه، حسابداران کارشان بیش از دفترداری است، آن‌ها ارقامی ‌را تهیه می‌کنند که در تصمیم‌گیری‌ها به مدیران کمک به سزایی می‌کند. این امر سبب می‌شود که مدیران در جهت حفظ مؤسسه و رسیدن به اهداف مالی مؤسسه گام بردارند.

مدیران مؤسسات، سرمایه‌گذاران و سایر افرادی که به نوعی به صورت‌های مالی متکی‌اند، بیشتر مایلند با حسابداران برخورد داشته باشند. کسانی که از اطلاعات حسابداری استفاده می‌کنند، مانند تماشاچیان مسابقه فوتبال، باید از قوانین اصلی بازی آگاه باشند و بدانند چگونه امتیاز داده می‌شود. هدف ما (گروه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا) پرورش تماشاچیان مطلع در بازی حسابداری است.

مقاله مرتبط: تهیه صورتهای مالی در حسابداری

لذت شیرین استفاده از نرم‌افزار حسابداری

حسابداران همیشه نیاز به یک همراه دارند. همراهی که بتواند علاوه بر تهیه گزارش‌های دقیق و کاربردی مثل ترازنامه یا صورت سود زیان، کارهای سنگین و پیچیده حسابداری را تا جای ممکن ساده کرده و همیشه در دسترس حسابدار باشد. دلیل به وجود آمدن نرم‌افزارهای حسابداری همین است.

نرم‌افزارهای حسابداری قادر‌اند تا کارهای یک حسابدار را ساده کرده و برای مالکان کسب و کارها به خصوص مالکان کسب و کارهای کوچک، این امکان را بدهد تا با حداقل یک حسابدار، بخش حسابداری خود را بدون مشکل پیش برده و هزینه‌های کمتری را شرکت یا موسسه متحمل شود.

مشکلات اساسی نرم‌افزارهای حسابداری

هر نکته قوتی، یک نقطه ضعف هم دارد. درست است که نرم‌افزارهای حسابداری کارهای حسابداران را ساده می‌کنند؛ اما گاهی به دلیل پیچیدگی خود نرم‌افزار یا گران بودن آن، از خرید یک نرم‌افزار حسابداری منصرف می‌شویم. نرم‌افزارهای حسابداری سنتی (مانند سپیدار و هلو)، امکانات بسیاری به حسابدارن می‌دهد اما علاوه بر هزینه راه‌اندازی آن، فقط روی یک سیستم نصب می‌شوند و امکان دورکاری در این روزهای کرونایی کشور، وجود ندارد. مشکلات اساسی نرم‌افزارهای حسابداری سنتی را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • گران هستند، یا آنهایی که هزینه کمتری دارند در آینده نیازهای کسب و کارها را به درستی پاسخگو نیستند
  • امکان دورکاری وجود ندارد
  • با توجه به مشخصات سخت‌افزاری سیستم، عملکرد نرم‌افزار دچار اختلال می‌شود (مانند کندی در کار با نرم‌افزار)
  • معمولا نیاز به قفل سخت‌افزاری دارند و فقط بر روی یک سیستم نصب می‌شوند.

مقاله مرتبط: مقایسه نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا با نرم‌افزار حسابداری سپیدار

استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین

حسابداری ابری (یا به اصطلاح حسابداری آنلاین) یکی از مصادیق رایانش ابری است. این نرم‌­افزارها پیچیدگیهای نرم‌افزارهای سنتی را ندارند، هرجا که باشید، هر زمانی از شبانه روز می‌توانید از آن استفاده کنید، همواره بروز می‌شوند، و می‌توانید اسناد و فاکتورهای خود را به صورت آنلاین به مشتریان، حسابداران و ... ارسال کنید.

در کسب و کارهای کوچک که مدیریت هزینه‌ها در الویت‌هاست، استفاده از نرم‌افزارهای ابری به دلیل هزینه‌های پایین‌تر در بخش‌هایی مانند خرید اشتراک، سخت‌افزار و... بهترین انتخاب برای مدیران این رده از کسب و کارهاست.

مزیت‌های استفاده ار نرم‌افزار حسابداری آنلاین

استفاده از نرم‌افزار حسابداری ابری، کسب و کار شما را از نیاز به نصب و نگهداری نرم‌افزار روی لپ‌تاپ‌ها یا pcها جدا می‌کند. نرم‌افزارهای حسابداری ابری همچنین به کارمندان بخشهای مختلف یک سازمان یا شرکت اجازه می‌دهد تا تمامی‌کارمندان به یک نسخه مشابه از نرم‌افزار و داده‌های مشابه دسترسی داشته باشند. مزیت‌های حسابداری ابری شامل:

  • با همان امکانات نرم‌افزارهای حسابداری سنتی، هزینه بسیار اندکی دارند
  • امکان دورکاری
  • استفاده از نرم‌افزار در هر جا و حتی دسترسی با تلفن ‌همراه با استفاده از اینترنت
  • حداقل مشخصات سخت‌افزاری‌ای که نیاز دارید، دسترسی به اینترنت است!
  • هیچگونه نگرانی بابت ویروسی شدن اطلاعات مالی خود ندارید
  • بدون نیاز به قفل‌سخت‌افزاری و دسترسی کامل به تمام اطلاعات مالی فقط با یوزرنیم و پسورد.

نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا با آخرین تکنولوژیهای روز تولید و توسعه نرم‌افزار عرضه شده است، بسیار ساده و آسان است، یکماه رایگان می‌توانید از همه امکانات آن بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید. بازخودرهای خود را ثبت کنید و در صورت تمایل عضویت خود را تمدید کنید.

ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

ثبت‌نام در حسابداری آنلاین لاندا به سادگی انجام می‌شود. فقط کافیست از بخش menu سایت، بر روی ثبت‌نام کلیک کنید. همچنین آموزش ثبت‌نام در حسابداری آنلاین لاندا را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید: