مسئلە حقوق و دستمزد کارگر، همواره مورد بحث و بررسی و دقت نظر بوده است. دایره حسابداری معمولا در پایان هر هفته یا هر پانزده روز و یا در پایان هر ماه، به تهیه لیست حقوق و دستمزد کارکنان برای همان مدت اقدام مینماید.

تنظیم لیست حقوق دستمزد

دایره حسابداری معمولا در پایان هر هفته یا هر پانزده روز و یا در پایان هر ماه، به تهیه لیست حقوق و دستمزد کارکنان برای همان مدت اقدام مینماید. لیست حقوق و دستمزد از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت براساس قانون کار و با توجه به اطلاعات گردآوری شده از دایره کارگزینی، دایره حضور و غیاب، دایره ثبت اوقات کار و کارتهای مربوط، همچنین قراردادهایی که کارفرما با کارگران منعقد نموده، تکمیل میگردد. به طور مثال حقوق و دستمزد ناخالص هر یک از کارکنان از طریق ضرب کردن ساعات منعکس در کارت اوقات کار و کارت حضور و غیاب آنان در نرخ دستمزد یک ساعت هر یک از آنان و افزودن پاداش، فوق‌العاده اضافه‌کاری و سایر مزایای متعلقه به هر یک از آنان محاسبه میشود.

توجه داشته باشید که لیست حقوق و دستمزد دارای قسمتهایی به منظور درج دستمزد کار عادی، اضافه‌کاری، نوبتکاری، شبکاری، دستمزد ایام مرخصی و تعطیلات رسمی، فوق‌العاده‌ها (حق اولاد، حق مسکن، خواربار، کمکهای غیرنقدی و حق ایاب و ذهاب)، جمع حقوق و مزایا، کسور مربوط به دستمزد و دستمزد قابل پرداخت به کارکنان و نیز حق بیمه‌های اجتماعی و سهم کارفرما و ... می‌باشد.

دایره حسابداری، موظف است در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد با توجه به مصوبات قانونی یا براساس توافق به عمل آمده با کارگر، مبالغی را تحت عنوان کسور دستمزد شامل کسورات قانونی و کسورات توافقی از حقوق و دستمزد کارکنان کسر و به سازمانهای ذینفع پرداخت نماید. بنابراین، برای انعکاس هزینه حقوق و دستمزد و بدهیهای ناشی از آن ثبت حسابداری لازم انجام میگیرد. لازم به توضیح است که مبلغ ناخالص حقوق و دستمزد هزینه شرکت است و مبلغ دستمزد خالص قابل پرداخت به کارکنان به عنوان یک بدهی شناسایی و ثبت میشود.

تخصیص هزینه حقوق و دستمزد

دایره حسابداری صنعتی با استفاده از کارت حضور و غیاب و کارت اوقات کار کارکنان به عنوان مبنا، جمع هزینه دستمزد (شامل سهم کارفرما بابت بیمه‌های اجتماعی کارکنان و نظایر آن) را به تکتک سفارشها، خطوط تولید و یا محصولات تخصیص میدهد. در برخی از شرکتها، این تخصیص توسط دایره حقوق و دستمزد انجام میگیرد و نتیجه کار به دایره حسابداری صنعتی به منظور انجام ثبتهای حسابداری مربوط به هزینه حقوق و دستمزد، ارسال میشود. در نهایت، هزینه حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های مرتبط با آن معمولا در پایان هر هفته، هر 15 روز یا هر ماه به سفارشهای مختلف، خطوط تولید گوناگون یا محصولات و خدمات مختلف تخصیص مییابد. 

چرخه فعالیتهای مرتبط با حسابداری هزینه حقوق و دستمزد

ثبت‌های مربوط به انعکاس هزینه حقوق و دستمزد به شرح زیر است:

ثبت تنظیم لیست حقوق و دستمزد (وقوع هزینه حقوق و دستمزد)

 ثبت تنظیم لیست حقوق و دستمزد (وقوع هزینه حقوق و دستمزد)

ثبت مربوط به تخصیص هزینه حقوق و دستمزد

 ثبت مربوط به تخصیص هزینه حقوق و دستمزد

ثبت مربوط به پرداخت خالص حقوق و دستمزد به کارکنان

 ثبت مربوط به پرداخت خالص حقوق و دستمزد به کارکنان

ثبت مربوط به پرداخت کسور قانونی در مهلت مقرر قانونی

 ثبت مربوط به پرداخت کسور قانونی در مهلت مقرر قانونی

ثبت مربوط به پرداخت کسور توافقی (در صورت وجود)

 ثبت مربوط به پرداخت کسور توافقی (در صورت وجود)

مسائل خاص مرتبط با حسابداری هزینه حقوق و دستمزد

حسابداری هزینه حقوق و دستمزد اساسا با مسائل و مشکالت خاصی از قبیل هزینه‌های جانبی حقوق و دستمزد یا مزایا و هزینه‌های مرتبط با دستمزد درگیر است. از جمله این مسائل سهم بیمه کارفرما بابت بیمه‌های اجتماعی، هزینه فوق‌العاده اضافه‌کاری، فوق‌العاده نوبت‌کاری، دستمزد ایام مرخصی، هزینه پاداش کارکنان، دستمزد اوقات تلف شده یا اوقات بیکاری و ... است.

ثبت سند حقوق و دستمزد در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

ثبت سند حقوق و دستمزد یکی از فعالیتهای بسیار مهم و همچنین پیچیده در ثبت اسناد حسابداری است. در لاندا امکانی فراهم شده است که براحتی بتوانید اسناد مرتبط با حقوق و دستمزد را ایجاد کنید. کافیست آموزش زیر را دنبال کنید:

ثبت سند حقوق و دستمزد

صفر تا صد نرم‌افزار Salary (ارسال فهرست مالیات حقوق الکترونیک)

همچنین می‌توانید آموزش ارسال فهرست مالیات حقوق الکترونیک را در زیر مشاهده نمایید:

صفر تا صد نرم‌افزار Salary