اموال و داراییهای ثابت به روشهای مختلفی خریداری میشوند که عمده‌ترین موارد آن شامل خرید نقد، خرید نسیه، خرید اقساطی و ترکیبی از موارد مذکور است. ما در این مقاله، نگاهی مختصر اما پرکاربرد به خرید اموال و دارایی‌های ثابت خواهیم داشت.

اموال و دارایی‌های ثابت

با توجه به گستردگی موضوع خرید اقساطی، در این مقاله تنها به خرید نقد و نسیه اکتفا میشود. طبق قانون، خرید و فروش اموال منقول مانند اثاثه و ماشین‌آلات مشمول عوارض و مالیات ارزش‌افزوده است و عرضه اموال غیرمنقول از پرداخت عوارض و مالیات معاف است اما وجوه پرداختی به عنوان حق کمیسیون نقل و انتقال این داراییها مشمول عوارض و مالیات بوده و مبالغ مذکور را میتوان به بهای تمام شده دارایی خریداری شده اضافه نمود یا به عنوان اعتبار مالیاتی در حساب "سایر حسابهای دریافتنی" ثبت نمود.

نکته: در صورتی که شرکتی در نظام مالیات ارزش‌افزوده ثبت نام نموده باشد و مؤدی مالیات بر ارزش‌افزوده تلقی شود، عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی در تمامی مراحل خرید، حمل، نصب و راه‌اندازی و همچنین عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی مرتبط با خدمات دریافتی پس از مرحله بهره‌برداری از بهای دارایی یا خدمات دریافت شده تفکیک و به عنوان اعتبار مالیاتی تلقی میگردد و در حساب " سایر حسابهای دریافتنی" ثبت میشود.

اگر شرکتی مؤدی مشمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نباشد، باید کلیه عوارض و مالیاتهای ارزش‌افزوده پرداختی در زمان خرید را به بهای تمام‌شده دارایی ثابت اضافه و در بدهکار حساب مربوط ثبت نماید.

الف) خرید نقدی دارایی ثابت

خرید دارایی ثابت بدون ثبت مالیات بر ارزش‌افزوده

صدور سند حسابداری خرید اموال

خرید دارایی ثابت با ثبت مالیات بر ارزش‌افزوده

صدور سند حسابداری خرید اموال

ب) خرید نسیه دارایی ثابت

خرید دارایی ثابت بدون مالیات بر ارزش‌افزوده

صدور سند حسابداری خرید اموال

خرید دارایی ثابت با مالیات بر ارزش‌افزوده

صدور سند حسابداری خرید اموال

نکته: اگر دارایی ثابت به بهایی بیشتر از قیمت نقدی و به طور نسیه خریداری و بلافاصله مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اختلاف قیمت نقد و نسیه به عنوان هزینه دوره (هزینه مالی) شناسایی میشود.

هزینه مالی در سند حسابداری

مثال

شرکت "تجریش" در تاریخ 1396/07/01 اثاثه‌ای را که قیمت نقدی آن 24000000 ریال بود به صورت نسیه سه ماهه از شرکت "جماران" به بهای 25000000 ریال خریداری نمود و بابت حمل آن 2000000 ریال پرداخت نمود و بلافاصله مورد بهره‌برداری قرار داد. مطلوب است: تنظیم سند حسابداری مربوط به خرید اثاثه.

صدور سند حسابداری خرید اموال

اگر در مثال بالا، فروشنده و حمل کننده، درصدی (برای مثال 9%) را به عنوان عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده به بهای خرید اثاثه طبق فاکتور رسمی و هزینه حمل طبق بارنامه اضافه نمایند، سند حسابداری خرید، به صورت زیر تغییر می‌کند: (شرکت تجریش مؤدی مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده است)

صدور سند حسابداری خرید اموال

مالیات بر ارزش افزوده در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا

یکی از موارد بسیار مهم برای هر کسب و کاری، محاسبات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با خرید و فروش‌هاست. در نرم‌افزار حسابداری ابری لاندا، برای خرید، فروش، هزینه مالیات بر ارزش افزوده به صورت خودکار توسط سامانه حساب شده و در اسناد حسابداری ایجاد شده لحاظ می‎‌گردد. مواردی وجود دارد که طبق قانون نیازی به ارائه مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد، در اینصورت در نرم‌افزار حسابداری آنلاین لاندا می‌توانید بدون مالیات نیز سندهای حسابداری خود را ثبت نمایید. برای آشنایی بیشتر، می‌توانید آموزش زیر را دنبال کنید: