شرکتهای بازرگانی یا شرکتهای تجاری درواقع شرکتهایی هستند که در حوزه خرید و فروش کالا یا خدمات به منظور کسب سود و درآمد فعالیت میکنند. آنها کالاهایی را خریداری کرده و بدون اینکه در ماهیت آنها تغییری دهند، میفروشند. شرکتهای بازرگانی میتوانند در قالب یکی از انواع شرکتها در قانون تجارت فعالیت خود را شروع کنند. اختلاف خرید و فروش پس از کسر هزینههایی مانند حمل کالا، گمرکی، حقوق و دستمزد میزان سود را مشخص میکند. در این نوشته میخواهیم نحوه ثبت چند عملیات اصلی شرکتهای بازرگانی در نرمافزار لاندا را شرح دهیم.
1. تعریف کالا و خدمات
در لاندا برای اینکه یک کالای جدید تعریف کنید (برای فروش و یا برای خرید) میتوانید از بخش پیکربندی، کالا را جستجو کرده و در صفحه فهرست کالا بر روی ایجاد کلیک کنید. فرم ایجاد کالا در شکل زیر مشخص شده است و شرح فیلدهای آن در جدول آمده است.
نام فیلد | شرح |
---|---|
گروه | گروه کالا به منظور گزارشگیری ایجاد شده است. میتوانید گروههای جدیدی تعریف کنید و کالاهای خود را در گروههای مختلف قرار دهید. در گزارشهای خرید و یا فروش، نمونه گزارش براساس گروه را مشاهده خواهید کرد. |
کد | یک کد به کالا خود اختصاص دهید، نرمافزار به صورت خودکار کدی را پیشنهاد میدهد. |
بارکد | در صورتیکه از بارکدخوان استفاده میکنید بارکد کالا را وارد کنید |
نوع | اصلی، قطعه، مصرفی: مانند میز، صندلی، لیوان، کالاهایی که میفروشید و ... خدمت: خدمات مانند نرمافزار، مشاوره، خدمات تبلیغاتی، هاست و ... |
قیمت فروش | این قیمت به صورت پیشفرض در فاکتور فروش ظاهر میشود و البته در فاکتور قابل تغییر است. |
برای خرید | اگر کالا یا خدماتی را صرفا خریداری میکنید و آنها را نمیفروشید برای خرید را تیک بزنید و تیک برای فروش را بردارید. |
برای فروش | کالا یا خدماتی که میفروشید را تیک بزنید. اگر این تیک نخورده باشد در فاکتور فروش قابل انتخاب نیست. |
فعال؟ | اگر کالایی را قبلا خرید و فروش میکردید ولی در حال حاضر ادامه ندارد آنرا غیرفعال کنید. اگر کالایی تاریخچه پیدا کرده باشد یعنی در یکی از فرمهای خرید و فروش و یا پیشفاکتور، سند حسابداری استفاده شده باشد دیگر قابل حذف نیست. |
2. انواع خرید
هر کسب و کار یک مجموعه کالاها و اقلام را خریداری میکند. به طور کلی خرید کالا به سه دلیل انجام میشود.
- خرید کالاهای هزینهای و ملزومات مصرفی: مانند قند، چای، لوازم التحریر و ...
- خرید کالا به منظور فروش در آینده: این کالاها در حساب موجودی کالا ثبت شده و پس از فروش از موجودی آنها کسر میگردد.
- خرید اموال و داراییهای ثابت: مانند میز، صندلی، دستگاههای کار، رایانه و ...
- خرید خدمات: مانند خرید خدمات هاستینگ، خدمات مشاوره، تبلیغات و ...
برای تعریف انواع خرید از بخش پیکربندی انواع خرید را جستجو کنید. در فهرست انواع خرید میتوان انواع خرید جدیدی تعریف نمود که در شکل زیر مشخص است.
نام فیلد | شرح |
---|---|
حساب معین | این فیلد برای ایجاد سند حسابداری خودکار استفاده میشود و مقدار آنرا همیشه برابر 30103 قرار دهید. |
حساب تخفیف | این فیلد برای ایجاد سند حسابداری خودکار استفاده میشود و مقدار آنرا همیشه برابر 81002 قرار دهید. |
حساب کالا | برای خرید به منظور فروش (شارژ انبار): کد حساب: 10501-موجودی مواد اولیه برای خرید ملزومات مصرفی: کد حساب: 81001-خرید کالا برای خرید اموال و دارایی ثابت: کد حساب: 20110-داراییهای سرمایهای موجود در انبار |
حساب خدمات | این فیلد برای ایجاد سند حسابداری خودکار استفاده میشود و مقدار آنرا همیشه برابر 81001 قرار دهید. در صورتیکه نوع کالای تعریف شده در بخش کالا و خدمات از نوع "خدمت/نرمافزار" باشد از این کد استفاده میشود. |
3. خرید کالا
برای خرید کالا، از بخش پیکربندی خرید را انتخاب کنید. در این بخش فهرست خریدهای قبلی را مشاهده میکنید. برای ثبت خرید جدید کلیک کنید. نوع خرید را با توجه به بند 2 انتخاب کنید.
نکته: در صورتیکه به صورت غیررسمی خریدی انجام میدهید (یعنی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمیکنید) فیلد مالیات برارزش افزوده را "بدون مالیات" انتخاب کنید.
پس از فروشنده به مبلغ فاکتور خرید بستانکار خواهد شد که با پرداخت مبلغ خرید حساب وی تسویه خواهد شد.
4. فروش کالای خریداری شده
برای فروش کالای خریداری شده یک فاکتور فروش جدید صادر کنید.
نرمافزار لاندا از فروش کالاهایی که موجودی ندارند و یا موجودیشان صفر است جلوگیری نمیکند. این امر به علت راحتی کار با حسابداری در نظر گرفته شده است. با هر فروش کالایی که انجام میشود موجودی آن کسر میگردد.
پس از فروش، خریدار (مشتری) به مبلغ فاکتور بدهکار میشود که با دریافت وجه از مشتری حساب وی تسویه میگردد. در پیشخوان نرمافزار همواره آخرین بستانکاریها را میتوان به سادگی مشاهده نمود و با کلیک بر روی آن فهرست بدهکاران را مشاهده کرد.
نکته: در صورتیکه به صورت غیررسمی خریدی انجام میدهید (یعنی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمیکنید) فیلد مالیات برارزش افزوده را "بدون مالیات" انتخاب کنید.
5. محاسبه بهای تمام شده
در صورتی که در تنظیمات کسب و کار روش محاسبه را FIFO انتخاب کنید، پس از صدور فاکتور فروش بهای تمام شده کالاهای فروخته شده به ترتیب تاریخ خرید محاسبه میگردد. برای دسترسی به این بخش، بر روی تنظیمات کسب و کار کلیک کنید. سپس از بخش بازرگانی و خرید و فروش، روش محاسبه بهای تمام شده را بر روی FIFO قرار دهید. حال برای محاسبه بهای تمام شده، از بخش حسابداری، عملیات حسابداری را انتخاب کنید و بر روی محاسبه بهای تمام شده، کلیک کنید:
6. گزارشگیری از نرمافزار
در نرمافزار حسابداری لاندا گزارشهای بسیار کاربردی وجود دارد که در زیر به بخشی از آنها اشاره میشود.
- پیشخوان (داشبورد)
- گزارش بهترین مشتریان (مشتریانی با بیشترین مبلغ خرید)
- گزارش بهترین کالاها (کالاهایی با بیشترین مبلغ فروش)
- گزارش براساس گروه کالاهای فروش رفته
- گزارش مرور جامع فروش با قابلیت تبدیل به اکسل و فیلترینگ
- گزارش مرور فروش و خرید: از بخش پیکربندی گزارش را جستجو کرده و بر روی مرور فروش یا مرور خرید کلیک کنید.
- گزارش خرید و فروش فصلی: اگر گزارش خرید و فروش فصلی به سازمان امور مالیاتی ارائه میکنید از این گزارش استفاده کنید. از بخش پیکربندی گزارش را جستجو کنید و بر روی گزارش خرید و فروش فصلی کلیک کنید.
- گزارش موجودی انبار و کاردکس کالا: با خرید کالا به منظور شارژ انبار موجودی کالا افزایش یافته و با فروش آن کالا موجودی کاسته میشود. گزارش موجودی را از بخش پیکربندی انتخاب کنید.
در گزارش موجودی کالا تعداد خرید، فروش، و موجودی فعلی قابل مشاهده است که با کلیک بر روی جزئیات (در شکل با فلش قرمز رنگ مشخص شده است) میتوان ریز گردش خرید و فروش کالا (کاردکس کالا) را مشاهده نمود.
نکات مهم
- بیشتر خریدهای شرکتهای بازرگانی از نوع شارژ انبار هستند. به این موضوع دقت فرمایید.
- در بخش کالا به نوع کالا دقت کنید. اگر کالایی خدماتی تعریف شود در موجودی کالا تاثیر نخواهد داشت.
- فرایند خرید و فروش باید به ترتیب زمانی ثبت گردد. یعنی ابتدا خریدها ثبت شده و سپس فروشها ثبت گردد. در غیر اینصورت محاسبه بهای تمام شده ممکن است با مشکل مواجه شود.
- درصورتیکه خرید و فروش فراموش شدهای را به تاریخ گذشته ثبت کردید، پس از اتمام ثبت همه خرید و فروشها از بخش عملیات حسابداری
- ابتدا شماره گذاری دوباره اسناد را انجام دهید.
- سپس محاسبه مجدد بهای تمام شده را انجام دهید.
- برای ورود اول دوره از بخش انبارداری ورود اول دوره را انتخاب کرده و اقلام مد نظر خود را وارد نمایید. برای هر کالا بایستی قیمت تمام شده در این ثبت مشخص گردد.
- در صورت انبارگردانی و مغایرت در موجودی از بخش گزارش موجودی انبار، کالای مورد نظر را پیدا کرده و جزئیات آنرا باز کنید. در بخش جزئیات منوی اصلاح موجودی را کلیک کرده و موجودی خود را اصلاح کنید.