هر کسب و کار به دلایل مختلفی خرید انجام میدهد که در این نوشته به صورت مختصر آنها را شرح دادهایم
انواع خرید
- خرید مصارف و هزینه: خریدهایی که برای امور روزانه شرکت مانند لوازم اداری، لوازم پذیرایی و ... انجام میشوند که ماهیت هزینه دارند
- خرید برای فروش (بازرگانی): شرکتها و موسسات بازرگانی کالاهایی را میخرند و بدون آنکه در ماهیت آنها تغییری ایجاد کنند در آینده و به منظور کسب سود آنها را میفروشند
- خرید دارایی: خرید دارایی ثابت برای استفاده در شرکت مانند میز و صندلی، کامپیوتر، مبلمان اداری و ...
- خرید خدمات: مانند خرید خدمات مشاوره بازاریابی، خرید بستههای تبلیغاتی، و ...
برای ثبت خریدهای کسب و کار از منوی اصلی سامانه، خرید و سپس ایجاد را انتخاب نمایید.
دراین فرم فروشنده/مخاطب را انتخاب کرده و اقلام مورد نظر را انتخاب کنید. در صورتیکه کالای خریداری شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده میباشد نرخ مالیات vat را انتخاب کنید. سامانه به صورت خودکار و براساس پیکربندی که توسط کاربران قابل تغییراست سند حسابداری استاندارد تولید میکند.
پیش نیازها: قبل از اینکه بخواهید فاکتور خریدی ثبت کنید بایستی اطلاعات زیر را ثبت کرده باشید. البته اصلا جای نگرانی نیست اگر اینها تعریف نشده بودند در هنگام ثبت فاکتور خرید امکان ایجادشان بدون اینکه بخواهید فرم را ببندید وجود دارد
کالا: برای تعریف کالای جدید از منوی اصلی، پیکربندی/کالا و خدمات را انتخاب کنید. در این بخش فهرست همه کالاهایی که از قبل تعریف شده دیده میشود. برای تعریف کالای جدید گزینه ایجاد را کلیک کنید.
فروشنده: از فهرست مخاطبان سامانه انتخاب میشود. برای ایجاد مخاطب جدید از منوی اصلی، پیکریندی/مخاطب را انتخاب کنید.
شخص: در این فرم، و فرمهای فاکتور، پیشفاکتور شخص یعنی افراد وابسته به مخاطب اصلی. این فیلد برای اطلاع از این تماسهای مخاطب و شخص رابط در شرکت فروشنده و یا مشتری میباشد.
نوع ارزش افزوده: برای مشاهده، ویرایش، ایجاد نوع ارزش افزوده جدید از منوی اصلی، پیکربندی/نوع ارزش افزوده را انتخاب نمایید.
نوع خرید: از بخش پیکربندی سامانه انواع خرید را انتخاب کنید. به صورت پیشفرض دو نوع خرید به نامهای خرید برای شارژ انبار و خرید مصارف (هزینه) ایجاد شده است که میتوانید موارد جدیدی مانند خرید دارایی را نیز اضافه کنید.
ثبت فاکتور خرید
حال که اطلاعات پیش نیاز و پایهای را تعریف کردهاید از منوی اصلی، خرید و سپس از منوی عملیات ایجاد را کلیک کنید.
در شکل زیر فرم نوع خرید شارژ انبار آمده است. لطفا به مواردی که با فلش مشخص شده دقت فرمایید. این سرفصل در هنگام ایجاد سند حسابداری فاکتور خرید توسط سامانه استفاده خواهد شد.
سند حسابداری فاکتور خرید
با ثبت فاکتور خریدی که شکل آن در بالا آمده است و براساس کالاهای انتخابی و نوع خرید، سند حسابداری زیر توسط سامانه و به صورت خودکار تولید میشود. به فلشها زیر و ارتباطشان با فلشهای بالا دقت فرمایید.
نکات پایانی
- فقط کالاها و خدماتی در فاکتور خرید قابل انتخاب هستند که در هنگام تعریف تیک "برای خرید" خورده باشد.
- اگر نوع خرید جدید مثلا به نام خرید دارایی ایجاد کنید که در آن بجای حساب کالای "موجودی مواد اولیه" از حساب "دارایی ثابت" انتخاب کرده باشید، سند حسابداری آن هم به همان شکل ایجاد میشود.
- برای ثبت خریدهای جزیی روزمره که جنبه هزینه دارند میتوانید از فرم ثبت هزینه بجای فرم فاکتور استفاده کنید.
لینکهای زیر را برای اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید: