ساختار سازمانی شیوهای است که به وسیله آن فعالیتهای سازمانی تقسیم، سازماندهی و هماهنگ میشوند. سازمانها، ساختارهایی را به وجود میآورند تا فعالیتهای عوامل انجام کار را هماهنگ کرده و کارهای پرسنل و اعضای سازمان را کنترل کنند. در لاندا هم ساختار سازمانی به شیوه سلسله مراتبی قابل تعریف است.
ساختار سازمانی در سامانه لاندا از 3 بخش اصلی تشکیل شده است.
- سازمان
- واحد سازمانی
- پرسنل (مخاطبان)
سازمان: هر شرکت (کسب و کار) با یک سازمان تعریف میشود. از بخش پیکربندی سامانه بر روی سازمان کلیک کرده و سازمان اصلی را ویرایش کنید. نام شرکت (کسب و کار) خود را مشخص نمایید. در هر کسب و کار فقط یک سازمان قابل تعریف است که از قبل تعریف شده و فقط باید نام آنرا تغییر دهید.
واحد سازمانی: پس از تغییر نام سازمان، از بخش پیکربندی سامانه، سپس واحدها سازمانی را انتخاب نمایید. واحد سازمانی باید به صورت سلسله مراتبی تعریف گردد، در شکل زیر نمونهای از یک سازمان واقعی که در لاندا تعریف شده است را مشاهده مینمایید. به ازای هر واحد سازمانی که تعریف میشود، در حسابداری یک تفصیلی از نوع مرکز هزینه به صورت خودکار ایجاد میشود. در بخش واحد سازمانی چند واحد سازمانی پیشفرض تعریف شده است مانند
مشتریان، پیمانکاران، و کارفرمایان
نکته: در صورتیکه میخواهید فهرست همه تفصیلیهای ایجاد شده را ببینید از پیکربندی سامانه، و سپس بر روی تفصیلی کلیک کنید.
پرسنل: برای تعریف پرسنل جدید، از بخش مخاطبان، بر روی ایجاد و سپس پرسنل کلیک کنید. هر پرسنل که تعریف میکنید اگر کد پرسنلی دارید آنرا وارد کنید در غیراینصورت شماره ملی شخص را وارد نمایید. از فیلد واحد سازمانی، واحد سازمانی که این شخص در آن قسمت کار میکند را ثبت کنید. مثلا این پرسنل از کارکنان بخش اداری است. برای هر پرسنلی که ایجاد میشود در بخش تفصیلیها یک تفصیلی از نوع پرسنل ایجاد میشود.